کوتاه کردن دست مافیا از مدیریت شهری اردل

این روزها انتشار ماجرای درگیری در شهرداری اردل در فضای مجازی حاشیه‌هایی به همراه داشته و زمینه‌ساز ابهام در شهر شد که شهرداری به دنبال انجام امور برای توسعه شهر و رفاه حال شهروندان است یا مانعی در برابر پیشرفت شهر، آن هم شهری که ابتدایی‌ترین امکانات را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قوانین و مقررات شهری را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط اتصال بین مدیریت شهری و شهروندان دانست، به تعبیری گویاتر مدیریت شهری در پرتوی قوانین و مقررات شهری ضمن تعریف نقش برای خود و سایر اعضا، عنصر اصلی ارتباط شهروندان با مسئولان است و می‌تواند آنها را در اداره امور مشارکت دهد و مفهوم شهروندی را محقق سازد، این در حالی است که نتایج بررسی مجموعه مقررات شهری و طرح‌های توسعه و عمران مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از تاریخ تأسیس تاکنون، حاکی از این است که چنین رویکردی در مجموعه ضوابط و مقررات عمومی شهری کمتر دیده شده است.

موضوع حقوق شهروندی، روابط مردم شهر، حقوق و تکالیف آنها در برابر یکدیگر و اصول و هدف‌ها و وظایف و روش انجام آن است، در واقع حقوق شهروندی آمیخته‌ای است از وظایف و مسئولیت‌های شهروندان در قبال یکدیگر، شهر و دولت یا قوای حاکم و مملکت و همچنین حقوق و امتیازاتی که وظیفه آن حقوق بر عهده مدیران شهری، دولت یا به طور کلی قوای حاکم است.

در این بین در شهر اردل که هنوز از داشتن سیستم فاضلاب محروم است یا حتی فضای مناسبی برای گردش ندارد؛ بانوان و کودکان از بسیاری تفریحات بی‌بهره هستند، اهرم پیشرفت شهر از حرکت ایستاده و اثری از توسعه در شهر نیست و شهروندان دیگر عادت کردند روز خود را با همان فضای شهری یکنواخت سر کنند انتشار ماجرای درگیری در شهرداری اردل در فضای مجازی حاشیه‌هایی به همراه داشته و در اذهان ابهام ایجاد شد که شهرداری به دنبال انجام امور برای توسعه شهر و رفاه حال شهروندان است یا مانعی در برابر پیشرفت شهر، آن هم شهری که سال‌ها از شهر بودن آن می‌گذرد، اما همچنان با ابتدایی‌ترین امکانات سر می‌کند و گویی مدیریت‌های متعدد تأثیری در ارتقای شهر نداشته است.

حال تعدیل تعدادی نیرو در شهرداری مخالفانی داشته است، از طرفی کارکنانی که تعدیل شدند می‌گویند در شرایط اقتصادی فعلی چه باید کرد، اکنون کجا به دنبال کار برویم، کدام شغل را انتخاب کنیم و چگونه از پس مخارج خانواده برآییم، از سویی شهرداری می‎‌گوید با این اقدام شهر را از بی‌رمقی نجات دادیم تا جان تازه‌ای گیرد و سنتی غلط را براندازی کردیم و این تصمیم باید روزی اجرایی می‌شد؛ لذا شهروندان در پی دریافت پاسخ به ابهامات و سوالات خود در خصوص شهرداری اردل و اقدامات اخیر مدیریت شهری هستند، در این زمینه با سروش رئیسی، رئیس شورای اسلامی شهر اردل گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

ماجرای درگیری بین شهردار و کارگران چه بوده است؟

حواشی ایجاد شده در شهرداری اردل و انتشار آن در فضای مجازی به درستی مطرح نشده است و مواردی که در فضای مجازی منتشر شده یک شایعه است؛ شهرداری ۲۰ تا ۳۰ نیروی اضافه دارد که هزینه‌هایی را برای شهرداری به دنبال دارد و لازم است تصمیماتی در خصوص آنها گرفته شود تا مدیریت شهری دچار چالش نشود.

در حال حاضر درآمد شهرداری صفر است این امر از دوره‌های قبل مدیریت شهری به ارث رسیده است و شاهد تبعات آن هستیم، برای مثال آن کارگری که یک تا دو سال سابقه دارد برای خود حق ایجاد کرده است و از طرفی مدیریت شهری نیز توانایی پرداخت حقوق آنها را ندارد و پرداخت نکردن حقوق به تحصن و اعتصاب ختم شده است.

امروز باید هزینه‌ها را کاهش دهیم، کمک‌های دولتی نیز در حال قطع شدن است و مدیریت شهری هیچ درآمد پایداری ندارد، شهرداری اردل حدود ۶۰ نیرو دارد که این تعداد برای جمعیت ۱۱ هزار نفری این شهر بسیار زیاد و یک فاجعه است؛ وقتی توان پرداخت حقوق کارکنان شهرداری وجود نداشته باشد، طبیعی است که کارکنان اعتراض کنند که در نهایت تشویش اذهان عمومی را در پی دارد و این در حالی است که ماجرا تنها یک اعلام اعتراض بوده است و در مدیریت شهری دعوا و درگیری رخ نداده است.

شهردار اردل چه واکنشی به اعتراض نیروهای تعدیل شده دارد؟

شهردار با نیروهای تعدیل شده صحبت کرده و مطرح شده است که شهرداری نمی‌تواند هزینه کارکنان را تأمین کند و واقعیت این است که بودجه شهرداری اردل در سال جاری هشت میلیارد تومان بوده است، اما اکنون در ماه یازدهم سال تنها سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از آن محقق شده و این در حالی است که باید شش میلیارد تومان حقوق به ۶۰ نفر پرداخت شود و به طور عامیانه دخل و خرج شهرداری هم‌خوانی ندارد و شهرداری در این زمینه دچار چالش شده است.

حقوق کارکنان شهرداری اردل چگونه تأمین و پرداخت می‌شود؟

در حال حاضر بودجه عمرانی شهرداری اردل را صرف حقوق نیروهای مدیریت شهری می‌کنیم که خود آسیبی بزرگ برای شهر است، زیرا شهروندان از شورای اسلامی شهر و شهردار انتظار پروژه‌های عمرانی دارند.

آیا شهرداری شهر اردل در راستای پیشرفت و توسعه این شهر گامی برداشته است؟

گام‌های خوبی برداشتیم و اقداماتی در این زمینه انجام شده است، تاکنون هر شخص حقیقی که از شهرداری شکایت می‌کرد، این شهرداری بود که محکوم می‌شد، زیرا با کارکنان شهرداری و مدیریت شهری در دوره‌های گذشته زد و بند می‌شد تا شهرداری محکوم شود در نهایت نیز موجب آسیب به اموال شهرداری می‌شد و چهارچوب ضوابط رعایت نمی‌شد، اما امروز شرایط در مدیریت شهری تغییر کرده است و می‌طلبد که در تمام حوزه‌ها بتوان هزینه‌ها را کاهش داد تا معضلات مالی موجود رفع شود.

نوع مدیریت شهری چه آسیب‌های به شهر اردل وارد کرده است؟

با روند قبل در شهری با قدمت اردل پیشرفتی حاصل نمی‌شد؛ چرا که این شهر هیچ امکاناتی از جمله آسفالت، معابر استاندار، فاضلاب و خیابان درستی ندارد و در حد روستا باقی مانده است، اما مدیریت فعلی شهری برای دفاع از حقوق شهروندان و ایجاد توسعه در شهر پای کار ایستاده است.

همچنین شهردار این شهر غیربومی است و برای نخستین بار در تاریخ شهرداری این امر اتفاق افتاده است؛ بنابراین این واکنش‌ها طبیعی است و آن را به حساب حملات فضای مجازی به شهردار می‌گذاریم، اما وی با قدرت و جدیت تمام برای رفع معضلات و توسعه شهر تلاش می‌کند.

اکنون شورای اسلامی شهر و شهرداری به پرونده‌هایی ورود کردند که چندین سال است مغفول مانده بود، ممکن است با انجام این اقدام دچار آسیب‌هایی شویم، اما پای کار می‌ایستیم تا حق شهروندان از بین نرود و تمام نهادهای نظارتی نیز در جریان این رسیدگی‌ها هستند، از افرادی که در فضای مجازی اقدام به انتشار مطالبی غیرواقعی کردند شکایت می‌کنیم و می‌دانیم مافیایی هستند که سال‌ها است روی شهرداری اردل نفوذ دارند.

تکلیف کارکنانی که تعدیل شدند، چیست؟

درست است که در شرایط اقتصادی عده‌ای بیکار شدند، اما از طرفی نیز با وجود نیروهای مازاد، شهرداری و مردم شهر آسیب می‌دیدند.

کد خبر 555478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.