تعیین تکلیف اراضی حوضچه‌ای شهرکرد

اراضی صنایع حوضچه‌ای در شهرکرد سال‌ها است که در گیرودار تغییر کاربری مانده و تعیین تکلیف نشده است. عده‌ای از مالکان خواهان تغییر کاربری این اراضی و عده‌ای دیگر مخالف آن هستند و این پرونده همچنان معلق است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فعالیت‌های اجتماعی در جامعه با بهره‌گیری از مدیریت صحیح و کارا نتیجه‌بخش است؛ در این میان شهرها به‌عنوان یکی از نمودهای زندگی و فعالیت‌های اجتماعی، بدون مدیریت شهری مطلوب دچار بی‌نظمی و ناهنجاری می‌شوند.

مدیریت مناطق مختلف شهر پیچیدگی‌های بسیاری دارد و لازم است ترتیب سازمانی و حکومتی یکپارچه‌ای وجود داشته باشد. مهم‌ترین چالش پیش‌روی توسعه شهر و مناطق شهری، رشد فزاینده مرزها و تقسیمات سیاسی است. اضافه شدن یک محدوده به شهر باید از جهات مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و شهرداری، استانداری و راه و شهرسازی، در این فرآیند دخیل هستند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های برنامه‌ریزان و مدیران شهری، نحوه توزیع و تخصیص منابع و خدمات به‌صورت عادلانه و برحسب نیازهای جامعه شهری در سطح مناطق است. توزیع بهینه خدمات، ارتباط مستقیمی با برنامه‌ریزی کاربری اراضی دارد و موفقیت برنامه‌ها و طرح‌های کاربری اراضی منوط به وجود قوانین و سیاست‌های کلان در خصوص نحوه استفاده از زمین و استفاده از روش‌های کارآمد در تهیه و اجرای طرح‌های شهری و برنامه کاربری زمین است.

رشد روز افزون جمعیت شهرها و گسترش مرزهای شهری مشکلات زیادی را پیش‌روی شهروندان و مدیران قرار داده است و نیاز به تغییر کاربری اراضی محدوده شهر را بیشتر از گذشته ضرورت می‌بخشد.

شهرکرد نیز مانند هر شهر دیگری طی دهه‌های اخیر با گسترش مرزهای شهری مواجه بوده است که لزوم تغییر کاربری زمین‌های محدوده شهر را انکارناپذیر می‌کند؛ اراضی حوضچه‌ای این شهر با گسترش مرزهای شهری در جوار نواحی مسکونی قرار گرفته و مشکلاتی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است.

در گفت‌وگو با «مرجان دادایی» معاون شهرسازی و معماری شهرداری شهرکرد، موضوع تغییر کاربری اراضی صنایع حوضچه‌ای را که چند سالی است معلق مانده، جویا شدیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

پهنه صنایع حوضچه‌ای کجا واقع شده است؟

پهنه صنایع حوضچه‌ای شهرکرد بدون در نظر گرفتن کمربندی ۸۰ هکتار و با لحاظ کردن کمربندی حدود ۱۱۵ هکتار است؛ از شرق تا غرب حدفاصل اراضی برون‌پهنه تا میدان قمربنی هاشم است، از شمال به بلوار ورودی شهرکرد و از جنوب به اراضی شهر کیان ختم می‌شود.

این زمین‌ها از نظر ثبتی میان اراضی رحمت‌آباد، اراضی دهکرد و اراضی شهرکیان واقع شده و دارای طرح مصوب و نقشه تخصیصی مصوب است. تقریباً بین دو هزار تا دو هزار و ۲۰۰ پلاک دارد و دهه ۷۰ شمسی برای آن کاربری کارگاهی مصوب شد که مقارن با اولین طرح جامع و تفصیلی شهر بعد از پیروزی انقلاب است.

کاربری این اراضی در گذشته چه بوده است؟

این اراضی در گذشته موسوم به اراضی کوره‌های آجرپزی، صنایع موزاییک‌سازی و سنگ‌کوبی بود و حدوداً چهار کیلومتر از شهر فاصله داشت. در حال حاضر موضوع این است که چرا این اراضی باید متصل به نواحی مسکونی باشد؟ حدود ۳۰ سال پیش اراضی صنایع حوضچه‌ای کاربری کارگاهی داشت؛ آن زمان اراضی برون‌پهنه مسکونی نبود اما اکنون برون‌پهنه مسکونی و متصل به اراضی صنایع حوضچه‌ای است.

درخواست تغییر کاربری از سوی چه کسانی است؟ خواسته حقیقی آنان چیست؟

زمانی که در شورای شهر فعالیت داشتم، بیشتر مالکان اراضی صنایع حوضچه‌ای خواهان تغییر کاربری زمین‌ها از کارگاهی به مسکونی شدند و این درخواست را به شورای شهر ارائه دادند.

با وجود اینکه این زمین‌ها طرح مصوب و نقشه تخصیصی دارد، باز هم درخواست تغییر کاربری را به کمیته کارشناسی و کمیسیون ماده پنج فرستادیم و با مشاور طرح جامع و تفصیلی صحبت کردیم. پیگیری برای تغییر کاربری این اراضی در حیطه اختیارات ما نبود و تنها بنا به تقاضای مالکان این اقدام را انجام دادیم که محقق نشد.

در حال حاضر تقاضای مالکان اراضی صنایع حوضچه‌ای چیست؟

درحال‌حاضر باز هم مالکان تقاضای تغییر کاربری دادند که به آنان گفتیم اگر قرار است مجدداً این پرونده به کمیسیون ماده پنج ارجاع شود، باید تمام مالکان درخواست دهند؛ در حالی که عده‌ای مخالف هستند؛ به علاوه بحث بازنگری طرح جامع هم پیش می‌آید که در حیطه کاری اداره کل راه و شهرسازی است. نمی‌دانم آیا مشاوری که اکنون دارد، طرح جامع و تفصیلی را بازنگری می‌کند و تغییر کاربری اراضی حوضچه‌ای را مدنظر دارد یا نه! درخواست مالکان را ارسال می‌کنیم اما تغییر کاربری باید فرآیند خودش را طی کند.

تغییر کاربری اراضی حوضچه‌ای صحیح است؟

این پهنه در ورودی شهر است و از ابتدا نباید کارگاهی می‌شد؛ چراکه سیما و منظر شهری را مخدوش می‌کند. درحال‌حاضر اراضی حوضچه‌ای متصل به اراضی با کاربری مسکونی و مخل آسایش روحی و روانی ساکنان منطقه است. این اراضی باید از نواحی مسکونی فاصله داشته باشد. ساماندهی این اراضی باید براساس نقشه تخصیصی مصوب باشد و از پایه اصلاح شود.

کد خبر 555475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.