آیا سفره جامعه بدنسازی کوچک‌تر شده است؟

در دو سال اخیر که جامعه دچار پاندمی کرونا شده است، بخش زیادی از مشاغل ورزشی ازجمله رشته بدنسازی و باشگاه‌داران این رشته، آسیب دیدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شیوع ویروس کرونا در جهان و تعطیلی مسابقات و اماکن ورزشی مختلف، رشته‌های ورزشی آسیب زیادی دید. یکی از رشته‌هایی که با مشکلات و تعطیلی‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد، رشته بدنسازی بود. مربیان، باشگاه‌داران و ورزشکاران این رشته در این دو سال با چالش‌های زیادی روبه رو بودند؛ از جمله این چالش‌ها می‌توان به نامه محرمانه‌ای که درخصوص تعطیلی مسابقات چند رشته زنان رسانه‌ای شد، اشاره کرد. دوازدهم دی‌ماه بود که نامه‌ای با مضمون منع و ممنوعیت فعالیت زنان در رشته بدنسازی و پرورش‌اندام در رسانه‌ها دست به دست شد. البته مضمون این نامه گویای این بود که فعالیت‌های تمرینی زنان، کماکان ادامه خواهد داشت؛ اما فعالیت‌های ورزش قهرمانی در رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون پرورش‌اندام و دوره‌های مربیگری تا اطلاع‌ثانوی متوقف خواهد شد. با این حال حواشی زیادی پیرامون این دستور رسید و مشخص نشد در نهایت این وضعیت به کجا خواهد رسید.

در همین زمینه محمد صالحی، مربی بدنسازی و پرورش‌اندام درخصوص وضعیت باشگاه‌های بدنسازی، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل قرمز بودن شرایط کرونا، باشگاه‌ها باید تعطیل باشند. بعد از این دو سال که جامعه دچار پاندمی کرونا بود، بخش زیادی از مشاغل ورزشی آسیب دید به خصوص در بخش زنان ترس از کرونا بیشتر بود. بیشتر مربیان زن از کار بیکار شدند و بخش زنان بعضی از باشگاه‌ها تعطیل و به باشگاه مردان تبدیل شد. در بخش مردان نیز بسیاری از مربیان شاخص که وابسته به ورزشکاران محدود vip بودند و اختصاصی کار می‌کردند، شغل خود را از دست دادند، به‌خصوص در ورزش‌های آبی شاهد این موضوع بودیم. چندین مربی شاخص را می‌شناسم که در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به فعالیت هستند. اینکه استاندار اصفهان پذیرفت باشگاه‌ها و استخرها با ۲۰ درصد ظرفیت فعال باشد و تعطیل نشود، خود جای امیدواری دارد. این شرایط خاص باید با یک مدیریت حرفه‌ای طی شود.

نامه محرمانه و تعطیلی رشته‌های خاص بدنسازی بانوان

صالحی درخصوص نامه محرمانه‌ای که در فضای مجازی رسانه‌ای شد، گفت: نامه محرمانه‌ای که در فضای مجازی رسانه‌ای شد باید بیشتر شفاف‌سازی می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد. این نامه به فدراسیون بدنسازی و فعالیت بانوان زیر مجموعه فدراسیون بدنسازی مربوط می‌شد؛ یعنی ارتباطی به مشاغل ورزشی نداشت. در ابتدای فعالیت بعضی از رشته‌های زنان مثل مچ‌اندازی، پاورلیفتینگ و فیتنس، موافقت وزارت ورزش گرفته شده بود؛ اما با فدراسیون صحبتی نشده بود و نامه‌ای به فدراسیون نرفته بود که مجوز صادر شود. به دلیل اینکه مراحل اصلی تکمیل نشده بود و اتفاقاتی که در باشگاه‌های ورزشی از جمله تجویز دارو و مکمل برای بانوان و مصرف داروهای غیرمجاز رخ داده بود، بخش معاونت زنان به صورت موقت ملغی می‌شد که فدراسیون بدنسازی به صورت کامل مجوزها را دریافت کند.

مربیان به آرایشگری و ناخنکاری روی آورده‌اند!

این مربی ورزشی درخصوص وضعیت مربی‌های بدنسازی گفت: مربی‌هایی را سراغ دارم که به کار ناخنکاری و آرایشگری مشغول شده‌اند؛ مردان نیز راننده تاکسی اینترنتی شده‌اند. وضعیت نامناسب باعث شده است مربیان و قهرمانان به سمت مشاغلی که اصلاً در تخصص آن‌ها نیست روی بیاورند. بعضی از قهرمان‌های ورزشی، سرویس مدارس شدند و خیلی از تیم‌ها و ورزشکارانی که دو سه سال برای آن‌ها زحمت کشیده شده بود و آماده شده بودند، رها شدند. می‌شود گفت در حال حاضر اصلاً دیگر ورزشکار حرفه‌ای نیستند، زیرا یا وزن آن‌ها بالا رفته یا آمادگی آن‌ها از دست رفته و شرایط مسابقه دادن ندارند.

آیا سفره باشگاه داران و مربیان بدنسازی تنگ‌ تر شده است؟

مسئولان باید دید حمایتی را که در بخش تولید یا کشاورزی دارند، به این بخش هم داشته باشند

صالحی در خصوص حمایت‌ها و مشکلات مربیان و باشگاه‌داران، تصریح کرد: بهتر است به مدیریت گذشته کرونا انتقادی نگاه کنیم؛ در ابتدای شیوع کرونا همه سردرگم بودند و دستورالعمل‌های لازم‌الاجرا صادر توسط ستاد ملی کرونا صادر می‌شد که ستاد استانی، هیئت و ادارات شهرستان‌ها و ادارات کل باید تابعیت می‌کردند و هیچ جنبه حمایتی وجود نداشت. در حال حاضر بیشتر باشگاه‌ها خصوصی هستند اکثراً سرمایه گذاران نیز خصوصی هستند، هیأت می‌تواند بستر مناسبی را برای مسابقات فراهم کند. همین مسابقات می‌تواند باعث رونق در فعالیت باشگاه‌های خصوصی شود. زمانی که دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های لازم‌الاجرا برای هیئت‌ها صادر می‌شود، مجبور هستند مسابقات را تعطیل کنند و طبیعتاً باشگاه‌ها از رونق می‌افتد. مسئولان تصمیم‌گیر باید به دید مشاغل و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ورزش که یک بخش موفق سرمایه‌گذاری در کشور بودند، نگاه ویژه‌ای کنند؛ زیرا در این بخش آسیب زیادی وجود دارد. این در حالی است که آنان در بحث سلامت جامعه فعالیت می‌کنند. مسئولان باید دید حمایتی را که در بخش تولید یا کشاورزی دارند، به این بخش هم داشته باشند.

باشگاههای بدنسازی زنان پررنق است

مریم اکبری، مربی و باشگاه‌دار درخصوص وضعیت باشگاه‌ها و بدنسازی زنان، اظهار کرد: در حال حاضر بدنسازی زنان بازار داغی دارد. با اینکه مسابقات را ممنوع کرده‌اند، زنان مانند سابق در حال تمرین هستند، البته همیشه نزدیک به عید در بین آن‌ها رفتن به باشگاه و بدنسازی داغ است. ورزشکار حرفه‌ای در هر شرایطی ورزش را انجام می‌دهد؛ یعنی حتی زمانی که باشگاه‌ها بسته بود، در فضای باز یا به هر طریقی، با یکسری وسایل ساده تمرین کرده و تمرین‌ها را کنار نگذاشته است. در واقع دید مردم عادی نسبت به بدنسازی بازتر شده است و از بدنسازی و باشگاه رفتن، استقبال می‌کنند. در گذشته حتی کارشناس‌های تغذیه همیشه می‌گفتند اگر فردی می‌خواهد کاهش وزن داشته باشد، نباید بدنسازی کند و فقط پیاده‌روی در کنار برنامه تغذیه‌ای کافی است؛ اما خوشبختانه در حال حاضر پزشکان نیز معتقدند که در کنار رژیم غدایی حتماً باید کار با وزنه وجود داشته باشد که وقتی درصد چربی پایین می‌آید، فرد تحلیل عضله نداشته باشد.

مسابقات معلق است تا وزارت مجوزهای لازم را صادر کند

این باشگاه‌دار درخصوص نامه محرمانه‌ای که رسانه‌ای شد، گفت: بر اساس نامه‌ای که ابلاغ شد، اعلام کردند فقط مسابقات، دوره‌های مربیگری و آموزشی لغو شده است. فعالیت زنان در باشگاه قرار نبود کنسل شود، مقداری تصمیم‌گیری موضوع اشتباه بود. قرار بود فقط مسابقات انجام نشود تا تکلیف برگزاری آن نیز مشخص شود. در حال حاضر حتی مجوز دوره‌های آموزشی نیز صادر شده؛ یعنی مربیگری‌ها و برنامه داوری در حال برگزاری است و فقط مسابقات فعلاً معلق است تا وزارت مجوزهای لازم را صادر کند.

آیا سفره باشگاه داران و مربیان بدنسازی تنگ‌ تر شده است؟

با وجود کرونا استقبال خوب است

مریم اکبری با اشاره به تأثیر شیوع کرونا روی استقبال از باشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: در اوایل کار ترس زیادی در جامعه بود و در چند ماه اول هیچ کسی استقبال نمی‌کرد؛ اما در سال دوم کرونا مقداری عادی شد و همه به باشگاه‌ها برگشتند. با اینکه در پیک ششم امیکرون هستیم، باشگاه‌ها شلوغ است و افراد با رعایت پروتکل فعالیت می‌کنند. در باشگاه‌ها سانس‌ها تقسیم‌بندی شده است؛ یعنی هر باشگاه بر اساس ظرفیتی که دارد نیرو و ورزشکار ثبت‌نام می‌کند. زمانی که شخص کمی احساس کسالت می‌کند، اصلاً نباید ورزش کند مگر اینکه ناقل بیماری باشد. از زمانی که افراد واکسن زدند، باشگاه‌ها شلوغ شد؛ در حال حاضر هم که نزدیک به سال جدید هستیم، باشگاه خودم و چند باشگاه که در آن کار می‌کنم، شلوغ است و زنان بسیار استقبال می‌کنند.

با افزایش سطح آگاهی افراد، مربی‌های ضعیف از دور خارج می‌شوند

اکبری در خصوص حذف بسیاری از مربیان بدنسازی و رو آوردن آنان به مشاغل دیگر، گفت: بسیاری از مربیان سطح پایین که فقط مدرک مربیگری داشتند، حذف شدند و دیگر نمی‌توانند کار کند و به کارهای دیگری روی آورده‌اند. مردم آگاه هستند؛ یعنی در فضای مجازی فعالیت‌های ورزشی و مربیان شاخص را می‌بینند. بنابراین اگر یک مربی سطح کاری پایینی داشته باشد، وقتی شخص با وی ارتباط برقرار می‌کند، تشخیص می‌دهد که مربی خوبی است یا خیر. به همین ترتیب خیلی از مربی‌های ضعیف که صرفاً یک مدرک مربیگری دارند از دور خارج می‌شوند.

رسیدگی و حمایت از مربیان و باشگاه‌داران بد است

اکبری در خصوص حمایت‌ها و مشکلات مربیان و باشگاه‌داران، تصریح کرد: با توجه به اینکه مسئول کمیته مربیان هستم باید بگویم که متأسفانه در بخش بانوان بازرسی‌هایی باید انجام شود که نیست. خیلی از مربی‌های بدون مدرک در حال کار هستند که این موضوع باید در بحث بازرسی مورد بررسی واقع شود. قرار بود در برنامه‌ای با رئیس هیئت شهرستان جلسه‌ای داشته باشم که در همسان‌سازی و بازرسی در بخش بانوان فعالیت‌هایی انجام شود؛ اما متأسفانه این امر محقق نشد. فدراسیون و هیئت‌ها دوره آموزشی برگزار می‌کنند و بعد از یک یا دو هفته آموزش و امتحان، برای افراد مدرک هم صادر می‌شود ولی اصلاً پیگیری نمی‌شود؛ یعنی باید در باشگاه زنان، مرتب بازرس حضور داشته باشد که هم آسیب ورزشی به افراد وارد نشود و هم مکمل فروخته نشود. باشگاهی را می‌شناسم که وقتی فرد وارد آن می‌شود، اول به وی پیشنهاد دارو و مکمل می‌دهند.

وی ادامه داد: مربیگری شغلی است که اگر فرد زرنگ باشد، می‌تواند جلو برود و پیشرفت کند. هیچ حمایتی از وزارت ورزش نمی‌شود و حتی فدراسیون بحث بیمه مربیان را پیگیری نکرده است. تقریباً شش ماه از سال گذشته و باشگاه‌های ورزشی بسته بود، به همین دلیل یک وام به باشگاه‌داران اعطا شد که ۱۸ درصد بود و باشگاه‌دارهایی که آن را دریافت کردند، در واقع ضررهایی متحمل شدند. یک مربی باید بیمه ورزشی باشد و بیمه شود، باید یک پشتوانه داشته باشند اما متأسفانه این مسائل وجود ندارد.

آیا سفره باشگاه داران و مربیان بدنسازی تنگ‌ تر شده است؟

۱۰۰ باشگاه به دلیل ورشکستی تعطیل شده است

حسین زیبایی، سرپرست هیئت بدنسازی استان اصفهان در خصوص وضعیت این رشته، اظهار کرد: استقبال خوب است. به هر حال شیوع کرونا تأثیرگذار بود و باشگاه‌ها متضرر شدند. طبق آمار حدود ۱۰۰ باشگاه به دلیل ورشکستی تعطیل شد. بعد از دو سال شرایط بهتر است و می‌توان گفت باشگاه‌ها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. این روزها در حال هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مسابقات هستیم. در هفته گذشته نیز مسابقات مردان در شاهین‌شهر برگزار شد؛ همچنین مسابقات کارگری نیز برگزار شده است. در پایان هفته نیز ورزشکاران برای مسابقات به قزوین اعزام می‌شوند.

هیچ مانعی برای مربیان وجود ندارد

زیبایی، در خصوص نامه محرمانه‌ای که رسانه‌ای شد، گفت: باشگاه‌ها مانند قبل فعال هستند و فقط در بحث مربیگری و مسابقات نامه‌ای ابلاغ شده بود که به طور موقت متوقف شده تا هماهنگی‌های لازم انجام شود. اخیراً از سمت فدراسیون به استان‌ها بخشنامه‌ای ابلاغ شده که بر اساس شرایط و ضوابط خاص برگزاری مسابقات، تمرینات و دوره‌های آموزشی برگزار شود. در ادامه و پس از مدتی بخشنامه‌ای ابلاغ شد که زنان فعالیت خود را از سر بگیرند و طبق شرایط خاص و رعایت یکسری موضوعات ازجمله تجویز نکردنِ دارو و مکمل، استفاده نکردن از مربیان مرد و رعایت پوشش کامل و موازین اسلامی مجدد به باشگاه‌ها بیایند. مربیان و باشگاه‌داران زن و مرد، هر دو در حال فعالیت هستند و هیچ مانعی برای مربیان وجود ندارد. حتی دوره‌های مربیگری نیز برگزار شد که به دلیلی شرایط قرمز کرونا و حضوری بودن امتحانات، آزمون‌های این دوره‌ها در ابتدای سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

کد خبر 555444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.