اعزام زائران باید با کمترین مشکلات انجام شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه و اهمیت سازمان حج و زیارت و برخی مشکلات به وجود آمده برای زائران در سال های گذشته، از ریاست جدید این سازمان حج و زیارت خواست ساماندهی و رفع مشکلات و موانع این سازمان به ویژه در حوزه حج و زیارت و عتبات عالیات را با قوت و قدرت پیش ببرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در آئین تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید سازمان حج و زیارت که در محل این سازمان برگزار شد، با تبریک ایام فجر انقلاب اسلامی و میلاد حضرت امام علی (ع) و گرامیداشت یاد شهدای حج ابراهیمی، به جایگاه، عظمت و معنویت حج و زیارت اشاره و اظهار کرد: در فضای معنوی خدمت‌گذاری به زائران حج و عتبات توفیقی است که خداوند به ما عنایت کرده که سهم کوچکی در این مسیر الهی داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خدمات و اقدامات علیرضا رشیدیان _رئیس پیشین سازمان حج و زیارت_، از تلاش‌های چندین ساله وی در این سازمان تشکر و قدردانی کرد و از وی خواست که همفکری و همراهی خودش با رئیس جدید این سازمان را ادامه دهد، چرا که سازمان نیازمند مشاوره و همراهی افراد با تجربه، انقلابی و مؤمن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به فعالیت‌ها و اقدامات انجام گرفته در سال‌های اخیر در موضوع حج و زیارت اشاره کرد و افزود: تاکنون در مسیر خدمت رسانی به زائران همگان تلاش کردند تا خدمات در خوری را برای زائران داشته و انجام دهند.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به همه‌گیری کرونا در دو سال گذشته تصریح کرد: این ویروس منحوس همه فعالیت‌ها را دچار مشکل کرد و در این میان سازمان حج نیز از آن بی نصیب نماند، اما به رغم تعطیلی اعزام زائران به حج و عتبات عالیات، سازمان حج به فعالیت‌های خود پرداخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جایگاه و اهمیت سازمان حج و زیارت اشاره کرد و افزود: انتخاب رئیس این سازمان از ابتدای مسئولیتم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار مهمی بود، از این رو در این باره با آیت الله رییسی رئیس جمهور مردمی و حجت الاسلام نواب نماینده ولی فقیه همفکری داشتیم تا در نهایت به آقای دکتر حسینی که فردی دانشمند و شخصیت انقلابی و شناخته شده است برای ریاست این سازمان رسیدیم.

اسماعیلی با اشاره سابقه کار دکتر حسینی در حوزه‌های علمی و دانشگاهی، وی را شخصیتی روحانی، نویسنده دانست و گفت: آقای حسینی همواره منشأ خدمات و فعالیت‌های مؤثری بوده که مسئولیت این سازمان تأثیرگذار بر عهده این برادر انقلابی قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رئیس جدید سازمان حج و زیارت خواست تا ساماندهی و رفع مشکلات و موانع این سازمان به ویژه در حوزه حج و زیارت و عتبات عالیات را با قوت و قدرت پیش ببرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه چند سالی است شورای عالی حج و زیارت تشکیل نشده و آیت الله رییسی نیز از بنده خواسته که هرچه زودتر این شورا را تشکیل دهیم، از رئیس جدید سازمان حج و زیارت خواست هرچه سریع‌تر با تعیین دستور جلسه مقدمات برگزاری این شورا به ریاست رئیس جمهور را فراهم کند.

اسماعیلی تاکید کرد: اهمیت زیارت عتبات عالیات زیاد و چندسالی است زائران اماکن مقدس دچار مشکلات عدیده ای شده‌اند، از این رو باید کار ساماندهی و رفع مشکلات این حوزه نیز در دستور کار قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به موضوع سفر اربعین که از سال ۹۳ ستادی برای کار آن تشکیل شده اشاره کرد و ادامه داد: با وزیر محترم کشور صحبت‌هایی مبنی بر مشارکت سازمان حج و زیارت برای حضور هرچه فعال‌تر و نقش محوری این سازمان در موضوع اربعین شده که مدنظر قرار گیرد.

اسماعیلی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در موضوع اعزام زائران برای سفر به اماکن مقدسه سوریه، اظهار کرد: امروز موضوع گرانی قیمت اعزام زائران به عتبات عالیات و سوریه از مشکلات اساسی مردم است که باید برای پایین آوردن این قیمت، سازمان حج و زیارت تلاش کند.

وی تاکید کرد: نباید مشتاقان زیارت عتبات عالیات و سوریه و دیگر اماکن مقدس به خاطر مشکلات مالی و گران بودن قیمت‌ها از زیارت جا بمانند.

اسماعیلی اضافه کرد: این زیارت‌ها فضای معنوی، توسل و تقرب به خدا و ائمه اطهار (ع) را در جامعه زنده نگه می‌دارد که خلأ آن برای آحاد مردم آزار دهنده خواهد بود.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: باید فضای اعزام زائران برای زیارت اماکن مقدس به ویژه حج، عتبات عالیات و سوریه با کمترین مشکلات مواجه باشد.

وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت هر کاری برای باشکوه‌تر برگزار شدن حج لازم باشد دریغ نخواهد کرد.

اسماعیلی افزود: در بحث حج عمره نیز تلاش می‌کنیم موانع برداشته شود چراکه افراد زیادی سال‌ها است در نوبت اعزام هستند که به مرور سن آن‌ها بالا می‌رود و برخی نیز دچار مشکلاتی می‌شوند که در آینده شاید اعزام به زیارت برای آن‌ها مهیا نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به نشست کارگروه زیارت به ریاست آیت الله رئیسی در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: باید نسبت روشنی بین کارگروه زیارت و شورای عالی حج برقرار شود تا یک هم افزایی در این زمینه داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به تدوین برنامه‌های شفاف برای ارتقای حج و زیارت از سوی ریاست جدید سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: با تجارب ارزنده و مفیدی که ایشان دارد بدون تردید علاوه بر تغییر و تحول، افزایش نشاط و انگیزه کار و فعالیت را در سطح این سازمان شاهد خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با تاکید بر رفع موانع موجود در بحث زیارت، گفت: بر این باوریم با رفع موانع روزهای بهتر و مناسبت تری در انتظار این سازمان است.

به گزارش ایمنادر این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌ها و خدمات علیرضا رشیدیان در این سازمان قدردانی و حکم انتصاب دکتر حسینی را به وی ابلاغ کرد.

کد خبر 555421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.