مبارکه قطب صنعتی ایران/تلاش فولاد برای استفاده نکردن از زاینده‌رود جدی است

ایجاد اشتغال و بیمه زنان سرپرست خانوار از مسائل اساسی و مورد بررسی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی است، اما در اجرای مصوبات این حوزه جدیت لازم نبوده و همچنان این معضل در جامعه احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زنان سرپرست خانوار از جمله اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه بوده که نیازمند حمایت همه جانبه هستند این در حالی است که طی سالیان گذشته اقدامی در خصوص رفع معضلات زنان سرپرست خانوار و حمایت از آن‌ها صورت نگرفته است.

بر اساس آمار اکنون زنان سرپرست خانوار به سمت جوانی می‌روند که باید مسئولان به این موضوع توجه جدی داشته باشند. درست است که زنان سرپرست خانوار در جامعه به عنوان اقشار آسیب‌پذیر شناخته می‌شوند اما با شکوفا شدن توانایی آن‌ها بسیاری از معضلات را می‌توان برطرف کرد.

در همین رابطه و برای مشخص شدن طرح صیانت از زنان سرپرست خانوار و معضلات این حوزه با پروین صالحی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

طرح حمایت از زنان سرپرست خانوار به کجا رسید؟

موضوع زنان سرپرست خانوار یکی از مسائل اساسی جامعه است که متأسفانه با افزایش نرخ طلاق در جامعه و مسائل و مشکلات اخیر به دلیل نوع و کیفیت خاصی که دارند بیشتر سرپرست خانوار دچار آسیب می‌شوند. متأسفانه در حال حاضر با افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست مواجه هستیم که با افزایش میزان اعتیاد زنان در جامعه به این آمار افزوده می‌شود.

به تبع جامعه باید برای این دسته از زنان راهکار مناسبی بیندیشد. یکی از مسائل اساسی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی طرح توانمندسازی و دیده شدن آنان در سطح کشور است که در رأس آن ایجاد اشتغال متناسب با وضعیت این زنان به ویژه کار در زمینه مشاغل خانگی است، زیرا فرزندان آن‌ها از نعمت پدر محروم هستند و مادر نباید آن‌ها را رها کند و وارد محیط‌های کاری دیگر شود.

ایجاد اشتغال و بیمه زنان سرپرست خانوار از مسائل اساسی و مورد بررسی در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی است، در گذشته مصوباتی در این زمینه بوده اما در اجرای آن جدیت لازم نبوده است و این معضل همچنان در جامعه احساس می‌شود.

تا زمانی که برای حل مسائل اقشار آسیب‌پذیر به صورت جدی تصمیمات لازم اجرایی نشود همچنان زنان سرپرست خانوار با خلاهایی در جامعه مواجه خواهند بود.

مبارکه قطب صنعتی ایران است/تلاش فولاد برای عدم استفاده از زاینده رود جدی است

آیا نظارت بر طرح حمایت از زنان سرپرست خانوار به اجرا شدن آن کمک می‌کند؟

اگر هرکس در حوزه خود به مسئله زنان سرپرست خانوار به صورت عمقی نگاه کند طرح‌ها کارساز خواهد شد، باید مسئله سختی و آسیب‌زایی زنان سرپرست خانوار آشکار شود سپس از پتانسیل‌های داخل هر استان و مرکز نسبت به این قشر از جامعه حمایت شود.

مسئولان اجرایی باید نسبت به رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار همت کنند و تلاش مضاعفی داشته باشد و این مسئله را به عنوان معضل اجتماعی و آسیب‌پذیر بودن آن‌ها مهم تلقی کنند. با توجه به شرایط تورم اقتصادی و معیشت حتی برخی از مردان هم دچار تنگنا هستند، با این حال اگر یک زن سرپرست خانوار باشد به ناچار باید این بار گران را به دوش بکشد که با ملاحظات فرهنگی جامعه مشکلات برای آن‌ها سخت‌تر خواهد شد.

آیا روحیه زن ستیزی در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد؟

نمی‌توان گفت روحیه زن ستیزی در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، زیرا معتقدم که در نظام خلقت، زن و مرد هرکدام توانایی‌هایی دارند؛ از این‌رو زنان باید به سمت مشاغلی بروند که با روحیه، شخصیت زنانگی و وظیفه مادری آن‌ها همخوانی داشته باشد. اکنون در اقصی نقاط کشور زنان در عرصه‌های مختلف حضور دارند و موفق هم هستند.

لایحه صیانت از حقوق زنان به کجا رسید؟

تا جایی که من اطلاع دارم این لایحه هنوز در مرحله بررسی مقدماتی است و به کمیسیون‌های مربوطه و صحن مجلس راه پیدا نکرده است، اما در کمیسیون قضائی، حقوقی و زنان مجلس مقدمات آن در حال بررسی است. اقداماتی باید صورت بگیرد که لایحه صیانت از حقوق زنان به صورت یک طرح آماده و ارائه شود.

در حال حاضر فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی پای این لایحه ایستاده است و تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا لایحه صیانت به مرحله مصوبه و اجرا برسد و طرح به جهت حقوقی قابلیت اجرا داشته باشد.

آیا مازوت‌سوزی صنایع در شهرک صنعتی فولاد مبارکه را تأیید می‌کنید؟

از آن جایی که شهرستان مبارکه یک شهرستان صنعتی و قطب صنعتی در کشور است، مسلم است حساسیت ما هم در مسئله آلودگی هوا بیشتر باشد.

در بعضی از روزها آلودگی در حدی قرار می‌گیرد که بسیار نگران‌کننده است، اما در بازدیدهای مختلف از صنایع تلاش ما در جهت رفع آلایندگی‌ها استفاده از آخرین فیلترهای به‌روز و تکمیل فضای سبز متناسب است تا آلایندگی‌ها بیشتر از محیط جمع و جور شود.

از آن جایی که مبارکه شهرستانی صنعتی است، به صورت مستمر پایش‌هایی از طرف محیط زیست در آن صورت می‌گیرد و آن‌ها نیز بر پایش از واحدها و کارخانه‌های مختلف در شهرک صنعتی تاکید دارند. مبنای کار علمی نیز پایش‌های محیط زیست است و اگر احساس کنیم سلامت مردم در مکانی به مخاطره افتاده اصل و اساس برنامه‌ها سلامت مردم است.

گاهی در فصل سرد سال مصرف گاز در کشور افزایش می‌یابد ممکن است صنایع از سوخت مازوت استفاده کنند اما پایش باید به صورت مستمر صورت بگیرد تا میزان آلایندگی‌ها از حد مجاز فراتر نرود؛ از این‌رو نمی‌توانم صددرصد مصرف یا مصرف نکردن مازوت را تأیید کنم زیرا در جای جای کشور با سرد شدن هوا و افزایش مصرف گاز، صنایع به دنبال راهکارهایی می‌روند.

مبارکه قطب صنعتی ایران است/تلاش فولاد برای عدم استفاده از زاینده رود جدی است

صنایع تا چه میزان قانون هوای پاک را اجرا می‌کنند؟

در فولاد مبارکه هزینه‌های هنگفتی در جهت رفع آلایندگی‌ها صورت گرفته است؛ این به این معنا نیست که این اقدامات صددرصد در جهت رفع آلایندگی موفق بوده است اما صرف این‌که هزینه‌ای صورت می‌گیرد و سعی بر به‌روز بودن واحدها دارند تلاش خوبی است. از مابقی واحدها هم به نسبت میزان درآمد و توانایی انتظار داریم در جهت رفع آلایندگی‌ها بکوشند.

صنایع در دیگر کشورها بدون هیچ مشکلی از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، اما عوارض و گازهای متصاعد را با صنایع فرعی که در کنار صنعت مادر ایجاد کردند دفع و فرآوری می‌کنند، این در حالی است که متأسفانه هنوز ایران این امکانات را ندارد و ما در شرایط کنونی چاره‌ای جز پایش‌های منظم محیط زیست نداریم.

آیا شرکت فولاد مبارکه در حد مطلوب از نیروهای بومی استفاده می‌کند؟

صنعت فولاد عریض و طویل است و این صنعت عوارض آلایندگی و حمل‌ونقل جاده‌ای سنگینی دارد. همچنین استفاده از راه‌آهن برای حمل‌ونقل بار فولاد برای سکنه در مسیر، آزار و اذیت ایجاد می‌کند؛ از این‌رو حق طبیعی مردم توانمند شهرستان مبارکه است که در این صنعت بزرگ برای آن‌ها اشتغال ایجاد شود، اخیراً فولاد مبارکه برای اشتغال افراد بومی اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

گفته می‌شود برداشت آب از زاینده‌رود توسط فولاد مبارکه شفاف نیست، در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته است؟

تلاش فولاد مبارکه برای استفاده نکردن از آب خام زاینده‌رود جدی است زیرا این آب در ابتدا متعلق به مردم و کشاورزان است به همین دلیل هزینه‌های هنگفتی برای استفاده نکردن از آب خام صورت گرفته است.

بر اساس نظارت‌های صورت گرفته درصد استفاده از پساب فاضلاب ۵۰ درصد میزان نیاز فولاد است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۴ میزان استفاده از پساب به صددرصد خواهد رسید که این اقدام فولاد مبارکه حائز اهمیت است.

تا چه میزان طرح‌های تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه مفید واقع می‌شود؟

راهکارهای مختلفی برای بررسی یک مجموعه وجود دارد که یکی از آن‌ها تحقیق و تفحص و نیز بازرسی بوده که ارگان‌های نظارتی آن را برعهده دارند، اما نظر شخصی من این است که در شرایط تحریم نباید فرصتی ایجاد شود تا دشمنان از آن سو استفاده کنند؛ ما شبیه یک خانواده بزرگ هستیم و اگر مشکلی در داخل داریم باید با صبوری و درایت و تدبیر لازم در داخل کشور راهکار آن را پیدا کنیم. در شرایط جنگ اقتصادی باید مراقب باشیم تا ضربه مضاعف به کشور وارد نشود.

برای جبران افزایش قیمت دارو ناشی از حذف ترجیحی چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

تصمیم حذف ارز ترجیحی در دوراهی قرار گرفته است، ادامه ارز ترجیحی به شکل کنونی باعث حیات مجدد رانت و مافیای از قبل تشکیل شده می‌شود، این در حالی است که اگر به صورت ناگهانی ارز ترجیحی از دارو حذف شود، ممکن است عوارضی همچون افزایش قیمت دارو را شاهد باشیم. نظر من این است که نه یک‌باره بلکه طی یک پروسه پلکانی ارز ترجیحی حذف شود.

سازمان غذا و دارو باید در یک کمیته تخصصی داروها و تجهیزات مورد نیاز مردم به ویژه بیماران صعب‌العلاج را بررسی کند. کمیته تخصصی باید به صورت پلکانی و بر اساس اولویت‌ها آرام آرام زمینه‌ای ایجاد کند که کشور از این دوراهی خارج شود تا نه ارز ترجیحی ناگهانی قطع شود و نه به شکل موجود حفظ شود.

چگونه حذف ارز ترجیحی در زمینه دارو به صورت پلکانی صورت می‌گیرد؟

برخی از داروها و تجهیزات مورد نیاز بیماران در کشور یا پیدا نمی‌شود یا با قیمت بالایی به دست هم‌وطنان می‌رسد، از این‌رو باید کمیته تخصصی به این موضوعات به صورت موردی رسیدگی کند و زمینه‌ای ایجاد شود که این خانواده‌ها با بحران و مشکل مواجه نشوند. تجهیزات مصرفی بیماران سخت و مزمن به حدی گران است که برخی از خانواده‌ها توانایی تهیه آن را ندارند.

اکنون تورم بالایی را در جامعه شاهد هستیم و اگر برای دارو به سمت یارانه پولی برویم بازهم به تورم افسار گسیخته دامن زده‌ایم، اما در صورتی که راه‌های جایگزین بدون تزریق پول در نظر گرفته شود موفق‌تر خواهد بود.

کد خبر 555352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.