دانش ایران در تشخیص هویت پیکر شهدای گمنام بی‌نظیر است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در ایران مرکزی وجود دارد که در غرب آسیا بی‌نظیر است و در زمینه دی ان ای و ژنتیک فعالیت می‌کند تا پیکر مطهر شهدای گم شده را به خانواده‌های آنها برساند.

به گزارش ایمنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در دیدار با سفیر کرواسی، اظهار کرد: ایران و کرواسی دارای ریشه مشترک هستند و خوشبختانه شما هم پزشک و هم اهل ادب، فرهنگ و هنر هستید و به همین دلیل احساس نزدیکی زیادی با شما وجود دارد.

وی افزود: کرواسی برای ما ایرانی‌ها کشور شناخته شده‌ای است و اگرچه ارتباط ایران با شرق اروپا از نظر تاریخی اندک بوده است اما در مورد کرواسی وضعیت متفاوت است و امیدوار هستیم ارتباطات بیشتر از قبل باشد و گسترده شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران دو وظیفه کلی دارد، خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی این سازمان، حفظ فرهنگ ایثار و شهادت است زیرا امام خمینی (ره) به ما آموخته است که کشوری که شهادت دارد اسارت ندارد، یعنی اگر جوانان ما حاضر به جان‌فشانی نباشند کشورشان به اشغال بیگانگان در می‌آید. برای حراست از کشور نیاز به حفظ روحیه قهرمانی داریم و این اصلی‌ترین وظیفه بنیاد است.

قاضی‌زاده هاشمی به وظیفه دیگر بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و گفت: وظیفه دوم ما حفاظت و حراست از خانواده‌هایی است که در راه حفظ نظام و کشور ایثار کرده‌اند یا دچار آسیب شده‌اند. این افراد برای دین، فرهنگ و تمدن و مردم فداکاری کردند و اکنون نیاز به خدمت دارند. این جامعه است که باید وظیفه خود را ادا کند و نباید این تصور پیش بیاید که مردم قهرمانان‌شان را رها کردند.

وی تصریح کرد: این فرهنگ را باید با حفظ روحیه و فعالیت‌های فرهنگی و هنری توسعه می‌دهیم و از طرف دیگر با تکریم خانواده‌های ایثارگران در این مسیر گام بر داریم هرچند که مسائل اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه به ما اجازه نداد آنگونه که قانون به ما اجازه داده است در بخش دوم عمل کنیم. امیدواریم در دولت جدید و آمدن حضرت آیت الله رئیسی اقدامات مؤثری انجام شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از انتقال تجارب میان دو کشور استقبال کرد و ادامه داد: کرواسی کشور دوست و برادر ما است، به هم نزدیک هستیم و می‌توانیم به هم کمک کنیم، من از معاون رئیس‌جمهور کرواسی دعوت می‌کنم که به کشور ما سفر و اقدامات ایران در این زمینه را مشاهده کنند و متقابلاً فعالیت‌های کرواسی در مورد خدمات‌رسانی به بازماندگان جنگ را ارائه دهند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به صحبت‌های سفیر کرواسی در خصوص اقوام گم شده در زمان جنگ، گفت: شما به دو موضوع اقوام گم شده و همچنین شهدایی که مدت‌ها در زیر خاک مدفون بوده و یا پیکر آنها آسیب دیده و قابل شناسایی نیستند اشاره کردید. اکنون در ایران مرکزی وجود دارد که در غرب آسیا بی‌نظیر است و در زمینه دی ان ای و ژنتیک فعالیت می‌کند تا پیکر مطهر شهدای گم شده را به خانواده‌های آنها برساند.

وی ادامه داد: مراکزی در ایران وجود دارد که حتی از نظر باستان‌شناسی، قومیت و نژاد می‌تواند پیکرهای مربوط به سه هزار سال قبل را از طریق استخوان آنها تشخیص دهند که در زمینه‌های مختلف کاربردی است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، تاکید: خوشحال هستیم که در حوزه‌های مختلف هم‌نظر هستیم و امیدوارم در عرصه‌های مختلف فناوری، اقتصادی، بهداشت و درمان با هم همکاری داشته باشیم.

دراگو اشتامبوک، سفیر کرواسی در ایران نیز در این دیدار ضمن بیان تجارب مشترک در خصوص جنگ تحمیلی، از همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران استقبال کرد و خواستار انتقال تجارب ایران در زمینه شناسایی افراد مفقود شده در جنگ تحمیلی شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 555240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.