انواع مهارت انطباق‌پذیری و سازگاری به منظور کسب موفقیت‌های شغلی

امروزه تمامی سازمان‌ها به منظور پیشرفت و ادامه حیات، می‌بایست از گذشته تجربه گرفته و آن‌ها را الگو قرار دهند و علاوه بر آن توانایی سازگاری با تغییرات را نیز داشته باشند.

از مهمترین ویژگی‌های یک سازمان، داشتن مهارت انطباق‌پذیری است این سازمان‌ها سیاست‌هایی را به منظور بهبود روابط خارج از سازمان و تکنیک‌هایی جهت ارتقا کیفیت عملکرد سازمان در اختیار دارند.

مدیرانی که توانایی سازگاری با تغییرات را دارند، افرادی باانگیزه هستند که در مقابل چالش‌ها به راحتی کنار نمی‌کشند. این مدیران بسیار خلاق‌تر از یک کارمند معمولی عمل می‌کنند. هر چه ظرفیت انطباق‌پذیری یک سازمان زیاد باشد، بهره‌وری و کارایی سازمان مربوطه افزایش می‌یابد. در نهایت با بالا رفتن کارایی سازمان، رضایت مشتریان و مخاطبان از آن سازمان بیشتر خواهد شد.

در این مسیر کارکنان نیز باید با تغییرات درون سازمانی هماهنگ شوند و یکی از مؤثرترین عوامل برای پیشرفت و موفقیت یک سازمان، هم‌راستا بودن سازمان و کارکنان است. در ادامه به بیان انواع مهارت‌های انطباق‌پذیری و سازگاری به منظور کسب موفقیت‌های شغلی می‌پردازیم.

مهارت انطباق‌پذیری چیست؟

در این قسمت با یک مثال دقیق بیان می‌کنیم که انطباق پذیری یعنی چه. احتمالاً تا حدودی با زندگی انسان‌های اولیه آشنا باشید. زندگی انسان از گذشته تا به امروز، پر از چالش و سختی بوده است. او برای بقا ناچار بوده خود را با شرایط مختلف وفق دهد. این مفهوم انطباق‌پذیری یا سازگاری است.

انطباق‌پذیری یعنی سازگاری با شرایط و محیط سخت برای رقم زدن اتفاقات مؤثر و عملی شدن اهداف نهایی. توانایی انطباق‌پذیری یعنی شما قادر هستید با ذهنی باز، آماده هرگونه چالش و تغییرات جدید باشید و یاد بگیرید که چطور در وضعیت فعلی، کار خود را به بهترین نحو انجام دهید. به همین دلیل تقویت ویژگی انطباق‌پذیری را می‌توان از جمله مهارت‌های نرم نامید که در ارتباطات فردی و اجتماعی خود به آن نیاز خواهید داشت.

سازگاری به معنای انکار فردیت و هویت فرد نیست، به این معنی است که در عین هماهنگی با شرایط و محیط، هویت و ارزش‌هایمان را نیز حفظ کنیم. تعریف اصلی انطباق‌پذیری، مهارت پذیرش و کنار آمدن با اطرافیان و شرایط، همزمان با پایبندی به ارزش‌ها و باورها است.

انواع مهارت‌های انطباق‌پذیری

مهارت انطباق‌پذیری خود نیازمند داشتن مهارت‌های دیگر است. شما نیاز دارید که به خوبی مطالب را بیاموزید، آموخته‌هایتان را اجرایی کنید و در انتها به درستی و در کمترین زمان تصمیم بگیرید.

مهارت یادگیری

مدیران و کارمندان انطباق‌پذیر، به خوبی از اشتباهات و تجربیات گذشته درس می‌گیرند. آن‌ها می‌دانند شکست بخشی از مسیرشان است و از شکست خوردن بیمی نداشته و به راحتی ناامید نمی‌شوند. این مدیران همیشه در حال آموزش دیدن هستند و هیچ‌گاه خود را فارغ از یادگیری نمی‌دانند. این افراد نقش بسزایی در موفقیت و پیشرفت سازمان دارند و با قدرت ریسک پذیری‌شان سازنده تغییرات شگرف هستند.

انواع مهارت انطباق‌پذیری و سازگاری به منظور کسب موفقیت‌های شغلی

مهارت پشتکار

افراد با پشتکار بالا توانایی سازگاری خوبی دارند و از مسئولیت خود شانه خالی نمی‌کنند. این مدیران و کارکنان، با روحیه بالایی که دارند در مقابل سختی‌ها و چالش‌ها مؤثرتر عمل می‌کنند و سایر افراد نیز از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند و الهام‌بخش افراد دیگر می‌باشند. افراد با پشتکار بالا مثبت اندیش‌اند، انگیزه بالایی دارند و همچنین از مهارت کنترل استرس برخوردار می‌باشند.

مهارت کنجکاوی

حتماً افرادی را دیده‌اید که با ایجاد کوچک‌ترین تغییر در اوضاع، نگران و مشوش می‌گردند و از تفاوت‌ها واهمه دارند. یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های وابسته به انطباق‌پذیری، کنجکاوی است. افراد کنجکاو از ذهنی پویا و فعال برخوردار هستند، به دنبال دلایل می‌روند و از تفاوت‌ها استقبال می‌کنند و از آن‌ها هراسی ندارند. این افراد اهل تحقیق‌اند و مشتاق شنیدن ایده‌ها و پیشنهادات جدید هستند و البته از اینکه مورد نقد و انتقاد قرار بگیرند نیز ترسی ندارند.

مهارت توانمندی

در هر سازمانی اهداف و چشم‌انداز از قبل مشخص شده است، اما گاهی اوقات مسیر تحقق‌شان نامعلوم، سخت و پیچیده است. با افزایش توانمندی شخص و با یادگیری مهارت‌های مختلف، درصد بهره‌وری کارمند بالاتر رفته و همین امر مسیر رسیدن به خواسته را هموارتر می‌کند. برخورداری از مواردی همچون قدرت ابتکار و خلاقیت، توانایی حل مساله و تعیین بودجه می‌تواند در این مسیر یاری کننده باشند و البته افراد توانمند این ویژگی‌ها را دارا می‌باشند.

مهارت تحلیل‌گری

مهارت‌های تحلیلی، شامل مجموعه‌ای از توانایی‌هایی است که به فرد قابلیت حل مسأله، تصمیم گیری و آنالیز اطلاعات را می‌دهد. بنابراین برای هر مدیر موفق و کارمندی داشتن مهارت تحلیل شرایط امری حیاتی است. افراد با توانایی تحلیل داده‌ها، قدرت تفکر بالایی داشته و در مواقع حساس و شرایط بحرانی به خوبی می‌توانند تصمیم بگیرند. از طرفی دیگر، آن‌ها در هنگام تصمیم گیری همه جوانب را سنجیده و کمتر به اشتباه می‌افتند. انواع مهارت‌های تحلیلی شامل مواردی همچون: مهارت در ارتباط، خلاقیت، تحلیل و آنالیز داده‌ها و تحقیق است.

انواع مهارت انطباق‌پذیری و سازگاری به منظور کسب موفقیت‌های شغلی

نسیم نیکلاس طالب، نویسنده کتاب پرفروش قوی سیاه

نسیم طالب نویسنده کتاب پرفروش و ارزشمند قوی سیاه با موضوع اقتصاد رفتاری است. قوی سیاه (Black swan) در مورد وقایعی صحبت می‌کند که غیرقابل پیش‌بینی هستند اما می‌توانند تأثیرات قابل توجهی را از خود به جای بگذارند. نویسنده کتاب معتقد است که اکثر افراد تنها به دانش خود متکی هستند و در برابر رویدادهای اتفاقی هیچ پشتوانه‌ای ندارند. توصیه نسیم طالب به مدیران دوری از تحلیل‌های خطی و علت و معلولی است. او معتقد است برای هر وضعیتی باید تمام احتمالات ممکن را در نظر داشت و در برابر هر تغییری آماده بود.

سخن آخر

مواردی که بیان شد از مهمترین مهارت‌های انطباق‌پذیری بوده و البته مواردی هم‌چون: صبر و بردباری، همدلی، مدیریت و کنترل پروژه، صداقت، تعهد، مدیریت زمان و … را نیز شامل می‌شوند. امید است به کمک اطلاعات این مقاله، یادگیری مهارت‌های سازگاری و انطباق‌پذیری برای سازمان و موقعیت شغلی‌تان مفید و کارآمد باشد و در روند پیشرفت‌تان تأثیر قابل توجهی را بگذارد.

کد خبر 555222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.