ضرورت رفع موانع حقوقی تملکات در منطقه ۳ اراک

شهردار منطقه سه اراک گفت: این منطقه یکی از محدوده‌های کم‌برخوردار شهر محسوب می‌شود و شهرداری با موانع حقوقی بسیاری مواجه است که در صورت مشارکت بیشتر ادارات راه و شهرسازی، اوقاف و امور خیریه، آب و فاضلاب و اداره ثبت اسناد می‌توان مشکلات شهروندان را رفع کرد.

داوود نصراللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بافت قدیمی منطقه سه شهرداری اراک، اظهار کرد: دو شهر قدیم "سنجان" و "کره‌رود" در حال حاضر از نواحی منطقه با بافتی قدیمی محسوب می‌شود که این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در ارائه خدمات به شهروندان و اجرای پروژه‌های عمرانی شده است؛ املاک قولنامه‌ای واقع در این محدوده چالش‌هایی را در روند تشکیل پرونده و تنظیم درخواست‌های مردمی به وجود آورده است که در این راستا شورای عالی قضائی استان با صدور مصوبه‌ای این روند را تسهیل کرد.

وی با اشاره به چالش‌های این منطقه، ادامه داد: مشکل دیگری که در این منطقه با آن مواجه هستیم، دولتی بودن زمین‌ها به ویژه در کوی امام علی (ع) است، زیرا مالکیت زمین‌هایی که مردم در آنها ساکن شده‌اند در اختیار دولت است و آنها برای ساخت‌وساز، اضافه بنا و انجام تعمیرات با مشکل روبه‌رو خواهند شد و چنین پرونده‌هایی در شهرداری قابل طرح نیست.

شهردار منطقه سه اراک افزود: زمین‌های موقوفی خاص و عام بسیاری نیز در این منطقه وجود دارد که تعیین تکلیف آنها یکی از چالش‌های منطقه محسوب می‌شود؛ علاوه بر این تعیین تکلیف زمین‌هایی که با کاربری‌های مختلف در محدوده طرح‌های عمرانی منطقه قرار دارند نیز زمینه‌ساز مشکلاتی برای شهرداری این منطقه شده است.

وی با بیان اینکه مجاورت منطقه سه شهر با خط راه‌آهن اراک موضوع بسیار مهمی است، تصریح کرد: ریل قطار بخش زیادی از این منطقه را تشکیل داده است و نواری در ابعاد ۱۷ و ۳۰ متر حریم این خط، از طرفین محسوب می‌شود که احداث بنا در این محدوده ممنوع است. همچنین خانه‌هایی که در گذشته در این محدوده ساخته شده است، برای افزایش بنا و تعمیرات دچار مشکل هستند.

نصراللهی گفت: بستر و حریم رودخانه نیز شرایط خاصی دارد و ساخت‌وساز در این محدوده به علت موارد ایمنی ممنوع است و در این زمینه به اجبار باید فرآیندهای قهری را به کار ببریم؛ چرا که امکان تملک زمین‌های قولنامه‌ای این محدوده وجود ندارد و استفاده از روش‌های قهری باعث نارضایتی ساکنان شده است.

وی با اشاره به ابلاغ طرح جامع، خاطرنشان کرد: ابلاغ این طرح باعث کاهش دشواری اجرای ضابطه‌های شهرسازی شده است زیرا پیش از این در منطقه کره‌رود و سنجان ۹ ضابطه شهرسازی وجود داشت که شهرداری در اجرای آنها با مشکل مواجه بود و در حال حاضر با ابلاغ طرح جامع جدید این مشکلات رفع شده است.

شهردار منطقه سه اراک ادامه داد: بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر اقداماتی برای شهرداری منطقه سه در سال آینده پیش‌بینی شده است که اجرای طرح ۲۰ متری بلوار غدیر در سنجان از جمله این اقدامات است؛ اجرای این طرح باعث سهولت در دسترسی مردم این منطقه خواهد شد.

وی تصریح کرد: سرانه اعتبارات ویژه تملک در شهرداری منطقه سه نسبت به دیگر مناطق شهرداری کم است، زیرا در این منطقه با بازگشایی معابر و رفع گره‌های ترافیکی درگیر هستیم و این کار نیازمند نگاه ویژه شورای اسلامی شهر اراک و شهرداری به این منطقه است.

نصراللهی با اشاره به اقدامات انجام شده در شهرداری منطقه سه اراک در سال جاری، گفت: در سال جاری ۷۰ پروانه با زیربنای ۱۲۵ هزار مترمربع صادر شده است و از اقدامات شاخصی که در زمینه ارائه خدمات به ساکنان این منطقه در سال جاری انجام گرفته می‌توان به احداث زمین‌های چمن مصنوعی در کوی امام علی و کره‌رود اشاره کرد، همچنین زمین چمن مصنوعی در شهرک ابوالفضل در حال ساخت است.

وی افزود: منطقه سه اراک بالاترین حجم توزیع آسفالت در سطح شهر را داشته است؛ به طوری که ۱۷ هزار تن آسفالت در شش ماهه نخست سال جاری که هنوز بارندگی‌ها شروع نشده بود در معابر منطقه پخش و توزیع شد. همچنین حدود هشت هزار و ۷۰۰ متر جدول‌گذاری در سطح منطقه انجام شده است و علاوه بر آن اعتباری بالغ بر ۶۵۰ میلیون تومان نیز به پله‌گذاری برخی از محدوده‌های منطقه اختصاص یافته است تا رضایت نسبی شهروندان منطقه فراهم شود.

کد خبر 555166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.