ضرورت ترویج آموزه‌های علوی در ایام میلاد نور

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر از دهم تا سیزدهم رجب را ایام میلاد نور نامید و گفت: در این چهار روز علاوه بر برنامه‌های جشن و سرور یک فضای گفتمانی برای ترویج آموزه‌های علوی ایجاد می‌شود.

به گزارش ایمنا، حسین ظریف‌منش اظهار کرد: در کنار ایام‌الله دهه ولایت (از عید قربان تا عید غدیر) که برای ترویج و تبیین فلسفه غدیر تعیین شده است، همزمان بین میلاد جواد الائمه (ع) که امروز است، تا میلاد حضرت امیر مؤمنان (ع) که سیزدهم رجب است، علاوه بر برگزاری برنامه‌های جشن و سرور، تلاش می‌کنیم تا یک فضای گفتمانی برای افزایش معرفت مردم و محبت و اطاعت جامعه از حضرت علی (ع) ایجاد کنیم و فضایی به وجود آوریم تا بتوانیم آموزه‌های علوی را بهتر بشناسیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی و مردم ما با نام علی (ع) شناخته می‌شوند و طبیعی است که غیر از نام باید سیره و آموزه‌های علوی در رفتار فردی و اجتماعی و سلوک مدیران و مناسبات اجتماعی ما نیز ظهور و بروز داشته باشد تا بتوان پیام انقلاب و اهل بیت را به دنیا صادر کرد. زمان‌های مختلف و به بهانه‌های گوناگون این کار انجام می‌شود ولی خوب است یک زمان مناسب را نیز اختصاص دهیم تا آموزه‌های علوی را در سبک زندگی، مدیریت، همسرداری، ارتباط فرزندان با والدین و همه مناسبات اجتماعی در حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و آموزش و پرورش تجلی پیدا کند. بر همین اساس این ایام را پیش بینی کردیم و امسال امیدواریم که این موج ایجاد شود اما درصددیم که این چهار روز را به این آموزه‌ها اختصاص دهیم.

ظریف‌منش با اشاره به پیوستگی این ایام با دهه مبارکه فجر گفت: رهبر معظم انقلاب این‌گونه بیان کردند که انقلاب اسلامی تداوم راه غدیر است و این انقلاب برای تحقق آرمان‌های علوی ایجاد شده است. بر همین اساس باید امام علی (ع) را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم، آموزه‌های علوی را در جامعه پیاده کنیم و رفتار علوی را به‌عنوان یک گفتمان ملی و مطالبه عمومی درآوریم تا جامعه ما به سمت‌وسویی برود که بتواند پرچم‌دار واقعی آموزه‌های علوی در جهان باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد بین‌المللی غدیر برای معرفی فرهنگ علوی در میان قشرهای مختلف مردم گفت: در هر استان، امام جمعه و نماینده ولی فقیه به‌عنوان مسئول بنیاد غدیر فعالیت می‌کند و یک نفر از مدیران اجرایی استان به‌عنوان دبیر اجرایی منصوب می‌شود. در شهرستان‌ها نیز امام جمعه شهرستان به‌عنوان مسئول بنیاد غدیر است.

این استاد دانشگاه با اشاره به همکاری سازمان‌ها و نهادها با بنیاد غدیر گفت: در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، وزیر یا یکی از معاونان ارشد وزارتخانه به‌عنوان مسئول نمایندگی بنیاد غدیر در آن وزارتخانه فعالیت می‌کند و یک نفر از معاونان نیز به‌عنوان دبیر اجرایی تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم تاکنون وزرای آموزش و پرورش، ارتباطات، راه و شهرسازی، کشور و همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامی احکام خود را دریافت کرده‌اند. در همه وزارتخانه‌ها یکی از معاونان به‌عنوان دبیر اجرایی وظایفی همچون گسترش و ترویج فرهنگ غدیر را چه در سطح وزارتخانه و چه در رابطه با ارباب رجوع به‌عهده دارند. خوشبختانه بسیاری از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از این طرح استقبال کرده‌اند و امیدواریم این حرکت که اتصالی میان دستگاه‌های جمعی و نهادهای مردمی برای ترویج آموزه‌های علوی و غدیر است، هر روز گسترش یابد.

بنیاد بین‌المللی غدیر در چارچوب ارشادات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۶ توسط آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی تأسیس شد و در حال حاضر آیت‌الله کاظم صدیقی دبیر کلی آن را به‌عهده دارد. این بنیاد با ایجاد تشکیلات و دفاتر نمایندگی در مراکز استان‌ها، خارج از کشور و دستگاه‌های اجرایی به انجام مأموریت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازد.

ریاست نمایندگی‌های بنیاد بین‌المللی غدیر در استان‌ها را نمایندگان مقام معظم رهبری، در شهرستان‌ها ائمه جمعه و در خارج از کشور، نمایندگان ولی‌فقیه و در دستگاه‌های اجرایی، عالی‌ترین مقام دستگاه یا نهاد عهده‌دار است و یکی از مسئولان برجسته اجرایی در استان‌ها یا دستگاه‌ها به‌عنوان دبیر اجرایی نمایندگی بنیاد بین‌المللی غدیر منصوب می‌شود.

برخی اهداف بنیاد غدیر شامل تبیین، تبلیغ و ترویج رویداد عظیم غدیر خم، توجه دادن افکار مسلمانان به ضرورت نهادینه شده فرهنگ غدیر در جوامع اسلامی، ایجاد همدلی و وحدت بین مسلمانان با محوریت غدیر، سعی در ایجاد تلاش عمومی برای فرهنگ کردن غدیر در زندگی روزانه و مسیر حیات طیبه انسانی و همچنین شناسایی و حمایت همه‌جانبه و جدی از استعدادهای خلاق در جهت ترویج واقعه غدیر است.

بنیاد غدیر در راستای اهداف خود اقدام به تأسیس و اداره مراکز فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و تبلیغی کرده و ضمن برگزاری همایش‌های علمی، فرهنگی و تحقیقاتی به چاپ و نشر کتاب، مجلات، منابع آموزشی و دیگر فرآورده‌های فرهنگی، هنری و تاریخی نیز مشغول است. پی‌ریزی و اداره مرکز اسناد، پایگاه اطلاعاتی و شبکه اطلاع‌رسانی جهانی، ارائه راهکارهای جدید به مؤسسات، نهادها و مراکز علمی به منظور ترویج و نشر واقعه غدیر، برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی غدیر و اعطای جایزه جهانی غدیر به فعالیت‌های درخشان و همچنین آموزش و اعزام مبلغان دینی و مذهبی در راستای اهداف بنیاد بین‌المللی غدیر از دیگر سیاست‌های اجرایی این بنیاد است.

منبع: ایرنا

کد خبر 555097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.