سرعت انتقال امیکرون ۳۰ برابر دلتا است

متخصص عفونی و محقق اصلی واکسن کووایران برکت گفت: سرعت انتقال امیکرون ۳۰ برابر دلتا است. این ویروس دستگاه فوقانی تنفسی را درگیر می‌کند و چنانچه تنها یکی از اعضای خانواده درگیر شود، دیگر اعضای خانواده نیز مبتلا می‌شوند.

مینو محرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: افزایش آمار ابتلاء به امیکرون در تمام دنیا مشاهده شده و در اروپا و آمریکا تعداد مثبت‌ها بسیار بالا رفته است؛ اما به دلیل اینکه میزان درگیری افراد در امیکرون به نسبت دلتا کمتر است، میزان مرگ‌ومیر نیز کمتر خواهد بود. با این حال به دلیل سرعت انتقال فوق‌العاده بالای این سویه، درگیری کل جامعه دور از انتظار نیست.

آمار بیمارهای بدحال و حتی مرگ‌ومیر بالا می‌رود

متخصص عفونی و محقق اصلی واکسن کووایران برکت ادامه داد: البته اینکه تصور کنیم به دلیل پایین بودن آمار باید نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌توجه باشیم، اشتباه بسیار بزرگی است. به‌تازگی افرادی مشاهده می‌شوند که ریه آن‌ها گرفتار شده است؛ منتها آن‌ها بیماری زمینه‌ای دارند اما وقتی امیکرون همه‌گیر شود و تمام خانواده مبتلا شوند، طبیعتاً آمار بیمارهای بدحال و حتی مرگ‌ومیر هم بالا خواهد رفت.

وی اظهار کرد: در دنیا ثابت شده است که سه نوبت واکسن می‌تواند به مقدار زیادی شدت بیماری امیکرون را کم کند، اما نمی‌تواند به طور کلی در برابر آن ایستادگی کند؛ با این حال حتماً باید این کار انجام شود. واکسن کووید از بدحال شدن افراد جلوگیری می‌کند اما مردم نباید فراموش کنند که در هر شرایطی مجبور به رعایت پروتکل‌ها هستند.

محرز با اشاره به آینده امیکرون ادامه داد: نمی‌دانیم امیکرون در آینده چه خصوصیاتی از خود نشان خواهد داد؛ به همین خاطر گمانه‌زنی برای بروز موج هفتم درست نیست. شخصیت این ویروس تمام اپیدمیولوژیست های جهان را بهت‌زده کرده، به شیوه‌ای که هیچ‌کس توان پیش‌بینی رفتار آن را ندارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در آینده این بیماری به یک بیماری فصلی یا بومی مبدل شود که باید هر شش ماه یک بار واکسن آن را تزریق کنند.

اطلاعات زیادی درباره امیکرون۲ به دست نیامده است

وی افزود: این در حالی است که تا یک ماه پیش آنفولانزا وجود داشت و حالا هم ویروس‌های دیگری وجود دارد. در هفته پیش اعلام کردند که اکثریت ابتلاء با امیکرون است؛ با این حال مواردی از امیکرون۲ هم گزارش شده که البته فرق زیادی با امیکرون‌یک نمی‌کند.

متخصص عفونی و محقق اصلی واکسن کووایران برکت گفت: هنوز اطلاعات زیادی درباره امیکرون۲ به دست نیامده است ولی این سویه نیز وجود دارد. هنوز دقیقاً نمی‌دانیم چه هست و در آینده چه رفتاری از خود نشان خواهد داد. در دنیا نیز تنها امیکرون‌یک تجربه شده اما رفتار سویه۲ به دلیل جاگیری در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی، تهاجمی خواهد بود و علائمی نظیر سرماخوردگی و تب را به دنبال خواهد داشت؛ ولی قدرت انتقال آن بسیار زیاد خواهد بود.

محرز گفت: سرعت انتقال امیکرون سی برابر دلتا است. این ویروس دستگاه فوقانی تنفسی را درگیر می‌کند و چنان‌چه تنها یکی از اعضای خانواده درگیر شود، دیگر اعضای خانواده نیز مبتلا می‌شوند. البته افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای نیستند، اگر هر سه نوبت واکسن را دریافت و پروتکل‌ها را نیز رعایت کنند، در صورت ابتلاء، بیماری خفیف‌تری به نسبت سویه دلتا می‌گیرند.

وی افزود: هر چه ویروس انتشار بیشتری داشته باشد، از انسانی به انسان دیگر جهش می‌کند و ممکن است باعث ایجاد سویه جدیدی شود. بنابراین باید به طور کامل پروتکل‌ها را رعایت کنیم. به واقع پس از دوسال و اندی از تجربه کرونا در دنیا، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که این خود مردم هستند که تعیین می‌کنند کرونا چگونه پایان خواهد یافت. با این حال مردم باید به زندگی کردن با کووید عادت کنند.

کد خبر 555081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.