لزوم گسترش فضاهای بازی برای ایجاد شهرهای پایدار پساکرونا

بهبود زیرساخت‌ها و گسترش نوع پایدار آن‌ها مهم‌ترین اولویت تمام شهردارهای سراسر جهان به‌شمار می‌رود؛ ایجاد فضاهای بازی برای کودکان به عنوان بخشی از اهداف توسعه زیرساختی، مزایای بسیاری در پایداری شهرهای پسا کرونا ایفا خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گسترش ویروس کرونا از نقص‌های طراحی شهری رونمایی کرد و نقش آن را در بهبودی از این بیماری به تصویر کشید. طی قرنطینه‌های سختگیرانه کرونایی، شهرنشینان نیز بیش از گذشته به اهمیت حضور در فضاهای سبز برای بهبود وضعیت جسمی و روانی پی بردند به‌طوری که پس از پایان هر دوره محدودیت، پارک‌ها شلوغ‌تر از قبل می‌شد. البته دسترسی تمام ساکنان شهرها به فضاهای سبز برابر نبود و چه بسا افراد زیادی مجبور بودند برای گذراندن اوقات خود به دور از منزل، مسافت‌هایی بسیار طولانی را طی کنند تا به یک پارک کوچک برسند.

در همین بحبوحه، مدیران شهری بیش از گذشته در ایجاد فضاهای سبز سرمایه‌گذاری کردند و به گسترش پارک‌ها و زمین‌های بازی هر چند کوچک در خیابان‌های بسته به روی خودروها و سایر مکان‌های عمومی پرداختند تا نشاط از دست‌رفته میان شهرنشینان را یک بار دیگر به آن‌ها بازگردانند. در واقع، همگان آگاه شدند که گسترش فضاهای سبز و زمین‌های بازی و دسترسی برابر تمام شهرنشینان به آن‌ها باید به بخشی ضروری از استراتژی‌های برنامه‌ریزان شهری برای رهایی از کرونا و پایداری پس از آن تبدیل شود.

لزوم گسترش فضاهای بازی برای ایجاد شهرهای پایدار پساکرونا

پارک‌ها و زمین‌های بازی یک اولویت برای مدیران و شهرنشینان به حساب می‌آید

طی دوران قرنطینه‌های سخت کرونا، مردم و مدیران شهری به طور برابر از اهمیت وجود فضاهای سبز و زمین‌های بازی برای کودکان آگاه شدند. در سال ۲۰۲۱، لیگ ملی شهرها، نهادی در ایالات متحده آمریکا که مسئولیت حمایت از شهرها و روستاهای سراسر کشور را به ویژه در گسترش زیرساخت‌ها به عهده دارد، از شهرداران خواست لیستی از برنامه‌های خود برای حمایت از جوامع را طی دوران پاندمی ارائه دهند. نتیجه نشان داد که بهبود زیرساخت‌های شهری مهم‌ترین اولویت تمام مدیران به حساب می‌آمد که پس از آن، گسترش فضاهای سبز و دسترسی تمام مردم به آن‌ها در جایگاه دوم لیست قرار داشت.

در همین بحبوحه، یک نظرسنجی گسترده نیز در میان مردم اغلب شهرهای ایالات متحده آمریکا انجام شد و از آن‌ها خواسته شد انتظارهای خود را در راستای بهبود طراحی شهری ارائه دهند؛ که گسترش پارک‌ها و مراکز تفریحی در اولویت تمام نظرهای مردم قرار داشت. نتیجه گزارش‌های متعدد در نوامبر سال ۲۰۲۰ نیز نشان داد که مدیران سراسر شهرهای ایالات متحده آمریکا، هزینه‌ای بیش از ۳.۷ دلار برای ایجاد یا بهبود پارک‌ها، فضاهای عمومی و اعمال اقدامات مربوط به پایداری شهرها مورد استفاده قرار دادند. در نتیجه این اقدامات، استفاده از مکان‌های شهری توسط مردم به طور قابل توجهی افزایش یافت و به عنوان مثال در فیلادلفیا، کلان‌شهری در ایالت پنسیلوانیای آمریکا مردم ۵۰ درصد بیش از گذشته به بهره‌مندی از فضاهای سبز پرداختند.

لزوم گسترش فضاهای بازی برای ایجاد شهرهای پایدار پساکرونا

وجود زمین‌های بازی به بهبود لطمه‌های ناشی از کرونا کمک می‌کند

بدیهی است که دسترسی راحت به منابع نه تنها در بهبودی از وضعیت بیماری نقش مهمی به عهده دارد بلکه به رونق اقتصادی نیز کمک زیادی می‌کند. بشر طی دوران کرونا، علاوه بر بحران سلامت به علت از دست دادن شغل خود و اعمال محدودیت‌ها، رکود جبران‌ناپذیری را در اقتصاد خود متحمل شد. بدون شک، دسترسی به فضاهای سبز می‌تواند بهبودی را از هر دو جنبه برای شهرنشینان در پی داشته باشد زیرا از یک سو، مردم می‌توانند به محیط‌هایی سالم‌تر دسترسی داشته باشند و از سوی دیگر در آن‌جا بهتر به جذب مردم برای رونق کسب و کار خود بپردازند.

نتیجه دهه‌ها تحقیق نشان داده است که بازی نقشی حیاتی در فرآیند رشد کودکان و آینده آن‌ها ایفا می‌کند و چنانچه جوامع در دسترسی به فضاهای بازی با مشکل مواجه باشد، آن‌گاه لطمه‌های غیرقابل جبرانی پیش روی کودکان و حتی خود آن‌ها قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، پاندمی کرونا تأثیرات منفی زیادی بر رفاه کودکان به جا گذاشته است که در این میان، فرزندان خانواده‌های غیرسفیدپوست بیشترین لطمه را تجربه کرده‌اند. در یکی از تحقیق‌های انجام شده توسط پژوهشگران آمریکایی مشخص شد که ۳۱ درصد والدین با اختلال روحی و عاطفی کودکان خود طی قرنطینه‌های کرونایی مواجه شدند که خانواده‌های غیرسفیدپوست بیشترین درصد را از آن خود کردند.

لزوم گسترش فضاهای بازی برای ایجاد شهرهای پایدار پساکرونا

سرمایه‌گذاری برای دسترسی برابر شهرنشینان به پارک‌ها و زمین‌های بازی می‌تواند روابط میان مردمی با نژادهای مختلف را بهبود ببخشد

مردم سیاه‌پوست نسبت به سایر نژادها، دسترسی کمتری به فضاهای سبز و زمین‌های بازی دارند و به همین دلیل از مزایای آن محروم هستند که همین امر، کاهش رفاه جسمی و روانی را میان آن‌ها در پی داشته است. علاوه بر این، معدود پارک‌هایی نیز که در محل سکونت این مردم وجود دارد از اندازه‌ای حدود نصف فضاهای بازی سایر مناطق برخوردار است و در نتیجه بهره‌مندی همه مردم از این منابع مفید امری غیرممکن به‌شمار می‌رود.

اگرچه این نابرابری‌ها از زمان پیدایش بشر تا به امروز وجود داشته است با این حال، ظهور پاندمی کرونا مدیران را به زمینه‌سازی برای بهره‌مندی تمام مردم از فضاهای سبز و زمین‌های بازی سوق داد که این امر تبعات مثبت زیادی در پی داشت و به برقراری ارتباط بیشتر میان مردمی با نژادهای متفاوت منجر شد.

کد خبر 554992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.