عزل، استعفا یا فرار از مسئولیت عزیزی‌خادم!

این روزها فدراسیون فوتبال اتفاقات متفاوتی را تجربه می‌کند و مشخص نیست عزیزی‌خادم دقیقا چه اهدافی را در سر دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسفندماه سال قبل، زمانی که لبخند فاتحانه عزیزی‌خادم در میان تشویق حضار، رسماً حضور او در بالاترین مقام اجرایی فوتبال ایران را برای چهار سال استارت زد، شاید کمتر کسی می‌توانست رخ دادنِ اتفاقات عجیب را پیش‌بینی کند. حالا در شرایطی که کمتر از یک سال از انتخابات فدراسیون فوتبال گذاشته، اعضای هیئت رئیسه فدراسیون برای عزل عزیزی‌خادم تقاضا تشکیل جلسه داده‌اند و اگرچه این تصمیم همه را غافل‌گیر کرد، اما به نظر تا وقوع فاصله چندانی ندارد.

مخالفان خادم در هیئت رئیسه، دلیل اصلی نارضایتی خود را حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا و البته شفافیت نداشتن صورت‌های مالی فدراسیون بیان می‌کنند. با این حال علت دیگری را نیز می‌توان برای این ماجرا تصور کرد؛ علتی که از زبان هیچ یک از اعضای هیئت رئیسه بیرون نیامده، اما برای عزل رئیس فدراسیون منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

اصلاح اساسنامه با توجه به فشار فیفا در چند وقت اخیر، شاید مهم‌ترین دغدغه فدراسیون خادم در ماه‌های گذشته بوده و اکنون خبرهای خوبی از روند پیشرفت آن به گوش نمی‌رسد. فیفا تا ۱۰ اسفند ماه به فدراسیون فوتبال مهلت داده بود تا اساسنامه جدید خود را مطابق با چارچوب تعیین شده این نهاد بین‌المللی، به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند و در غیر این صورت، ممکن است فوتبال ایران با خطر تعلیق روبه‌رو کند.

فیفا جدی‌تر از همیشه به نظر می‌رسید و همین موضوع، خادم و همکارانش در فدراسیون را هر چند دیر، اما دست به کار کرد. آن‌ها اواخر آذرماه رؤسا هیئت‌های استانی را در اصفهان گرد هم آوردند تا به گفته سخنگوی فدراسیون از آن‌ها خواسته شود هر یک با نمایندگان مجلس استان خود برای تصویب اساسنامه مذاکره کنند.

این تلاش‌ها تا به امروز بی‌نتیجه مانده و احتمالاً مجلس قصد رأی دادن به اساسنامه جدید فدراسیون را ندارد. مهم‌ترین نکته اساسنامه جدید نیز تعریف فدراسیون فوتبال به عنوان نهادی مستقل و غیردولتی است که به نظر به مذاق بهارستانی‌ها خوش نیامده و قصد تصویب آن را ندارند. چنین سیاستی از سوی مجلس، یعنی به صدا در آمدن زنگ خطر تعلیق برای فوتبال ایران که حالا از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است. یک فرضیه مهم اما مهجور مانده درباره عزل عزیزی‌خادم یا حتی استعفای او، فرار از مسئولیت فاجعه‌ای است که پیش‌بینی آن چندان دشوار نیست.

عزیزی‌خادم که احتمالاً نتوانسته مجلس را راضی به تصویب اساسنامه جدید کند، شاید بدش نیاید پیش از تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته انتقالی، خودش دست به کار شود و از ننگ این بحران ملی شانه خالی کند. امضای زهره موسوی به عنوان عضو هیئت رئیسه پای نامه عزل خادم، یکی از نکات تقویت کننده این فرضیه است. موسوی که حامی و یکی از همراهان اصلی خادم در انتخابات اسفند سال قبل بود، حالا در عین ناباوری نامه‌ای را امضا کرده که به عزل عزیزی‌خادم منجر شود!

اگر واقعاً شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و دیگر همکارانش در فدراسیون قصد فرار از این منجلاب را داشته باشند، نباید به راحتی امکان استعفا برایشان فراهم شود؛ چراکه آن‌ها باید پاسخگوی اذهان عمومی باشند. آن‌ها باید به سوالات بی‌شماری پاسخ دهند و صادقانه برای هواداران فوتبال، درباره نامه‌های رد و بدل شده فدراسیون و فیفا، مذاکرات با نمایندگان مجلس، دلیل بی‌توجهی به هشدارها و دیر دست به کار شدن برای این موضوع، شرح دهند.

کد خبر 554983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.