حاشیه‌نگاری آخرین جشنواره فیلم فجرِ قرن/تازه اول راه است

جشنواره فیلم فجر به کار خود پایان داد، سیمرغ‌ها پر کشیدند، چهل دوره و امروز آخرین جشنواره قرن. خیلی خاطره‌ها و نام‌ها به یادگار ثبت شد، خیلی ناکامی‌ها و تلخی‌ها به قول برنده سیمرغ امشب باید از یاد برود، یا به قول هادی حجازی‌فر «تازه اول راه است».

به گزارش ایمنا، شامگاه جمعه _ بیست و دوم بهمن ۱۴۰۰_ آئین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا برگزار شد؛ میهمانان و مقامات در ردیف اول، هنرمندان و سینماگران و نامزدهای معرفی شده هر بخش از فیلم‌های سودای سیمرغ با رعایت فاصله‌های اجتماعی در صندلی‌ها نشسته بودند؛ خبرنگاران و عکاسان در سه ردیف آخر و برخی هم در بالکن‌های سالن نشسته بودند. نوید محمدزاده و فرشته حسینی، بهرام رادان، پژمان جمشیدی، و سارا بهرامی کنار هم نشسته بودند.

همان ابتدای آئین محمد سلوکی مجری آئین اختتامیه نام هنرمند پیشکسوت علی نصیریان را به عنوان بازیگر حاضر در سالن بر زبان آورد و حضار نصیریان را به صورت ویژه تشویق کردند. مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره از ضرورت مراقبت و مهربانی در سینما گفت. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی هنگام سخنرانی گفت «می‌دانم شنیدن، سخنرانی در چنین برنامه‌ای که همه منتظر بخش جوایز هستند سخت است»، حاضران آنقدر دست زدند که خزاعی مجبور شد در کمترین زمان ممکن در تاریخ جشنواره، سخنرانی خود را تمام کند.

در این مراسم، بزرگداشت احمدرضا معتمدی برگزار شد، برای تجلیل از او علی نصیریان روی سن آمد. وقتی خاطرات دوران کاری خود را مرور می‌کرد، گفت: از اواخر دهه ۲۰ وارد کار نمایش شدم. خدا را شکر می‌کنم که سینمای ما به اینجا رسیده است»، وی درباره ضرورت آشنایی هنرمندان با فرهنگ و هنر با شعر و ادبیات و موسیقی و رمان گفت: «فرهنگ در کنار تخصص مهم است، فرهنگ غذای روح و جان یک ملت است. ملت فقط محتاج نان و آب نیست. محتاج فهمیدن و آگاه شدن است. نصیریان در انتهای سخنان خود رو به معتمدی کرد و گفت برای این هنرمند بزرگ سر تعظیم فرود می‌آوردم.

معتمدی که روی ویلچر نشسته بود، بر پرداختن به فلسفه هنر و دانش تاکید کرد و حرف‌هایش را با این جملات پایان بندی کرد «از همسرم تشکر می‌کنم که با حقوق مختصر دانشگاه زندگی کرد. من حتی یک انگشتر هم برایش نخریدم. تا نیمه‌های شب کتابخانه بودم». حاضران او را تشویق کردند.

شایعه منطبق بر حقیقت

اهدای جوایز که شروع شد؛ همزمان با مجری حاضران اسامی را می‌گفتند، سلوکی خیلی تلاش می‌کرد که هیجان و غافلگیری را حفظ کند، اما در اوایل مراسم شایعه‌ای منتشر شد که اسامی برندگان لو رفته و یکی از سایت‌های سینمایی در گزارشی برندگان سیمرغ‌های جشنواره چهلم فیلم فجر را اعلام کرده است، به مرور که برندگان اعلام می‌شد، شایعه نبود صحت داشت. روال طبیعی اهدای جوایز طی شد.

همه حرف‌هایم از یادم رفت

در بخش فیلم‌های کوتاه رضا نجاتی برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه (ارفاق) که روی سن آمد بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: از بچگی تمرین می‌کردم وقتی جایزه گرفتم چه بگویم. امشب همه حرف‌هایم از یادم رفت.

حاشیه‌نگاری آخرین جشنواره فیلم فجرِ قرن/تازه اول راه است

در بخش بهترین جایزه فیلم از نگاه ملی دختر شهید سلیمانی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی سن دعوت شدند. فیلم بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی در این بخش جایزه گرفت، شعیبی پس از دریافت این جایزه گفت: این جایزه برای ما خیلی ارزش دارد. امسال جای بسیاری از دوستان ما که توقع داشتیم بازی آنها دیده شود، خالی است. من و محمود بابایی این جایزه را به نمایندگی از گروهی گرفتیم که یکسال برای این فیلم تلاش کردند. خدا را شکر این فیلم همان جایزه‌ای که باید را گرفت و ما آن را به پیشگاه صاحب آن خواهیم رساند.

مسیح حدپور سراج برای فیلم موقعیت مهدی جایزه بهترین صدابرداری را گرفت، شب تولدش بود فردا وارد دهه چهلم زندگی‌اش می‌شود؛ حضار تشویقش کردند و مجری هم به او تبریک گفت.

علیرضا علویان برای فیلم‌های علف‌زار و بدون قرار قبلی بهترین جایزه صداگذاری را گرفت، اما به دلیل اینکه کسالت داشت و در سالن نبود، بهروز شعیبی جایزه او را دریافت کرد.

حاشیه‌نگاری آخرین جشنواره فیلم فجرِ قرن/تازه اول راه است

در تمام ۳۰ سال قلبم به این تندی نزده بود

نادر سلیمانی برنده سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد بعد از دریافت جایزه به طنز گفت: کار می‌کردم الان ماندم چه کار کنم، ۳۰ سال کار می‌کنم اولین بار است که ضربان قلبم بالا رفته است، جایزه‌ام را به مادران شهیدان تقدیم می‌کنم.

تازه اول راه است

هادی حجازی‌فر پس از دریافت جایزه بهترین کارگردان فیلم اول، از عوامل فیلم موقعیت مهدی تشکر کرد و گفت به پاس زحمات خانواده‌های عوامل فیلم من هم این جایزه را به خانواده‌ام و همه خانواده‌های همکارانم تقدیم می‌کنم. وی رو به همکارانش در فیلم موقعیت مهدی گفت: ما آمده‌ایم تا بمانیم؛ این تازه اول راه است.

آرمان فیاض برنده جایزه بهترین فیلمبرداری، موفقیت خود را مدیون دعای مادرش دانست اما گفت جایزه‌ام را به پدرم تقدیم می‌کنم.

جشنواره چهلم با همه حاشیه و متنی که داشت تمام شد، اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که «فعالیت دبیرخانه جشنواره چهل و یکم از فردا با قدرت آغاز می‌شود»؛ اولین جشنواره در قرن جدید.

منبع: ایرنا

کد خبر 554974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.