ساخت پایانه مسافربری گلپایگان اندر خم یک کوچه

درحالی‌که شهروندان گلپایگان سال‌ها است در انتظار ساخت پایانه‌ای مناسب هستند، هنوز میان سازمان‌های مختلف بر سر انتخاب مکان ساخت ترمینال جدید شهر اختلاف وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ترمینال دروازه ورودی، نمادی از هویت شهر و بستری برای حفظ حقوق شهروندی و رعایت شأن مسافران است. حمل‌ونقل از معیارهای مهم ارزیابی توسعه شهر محسوب می‌شود و شهری که زیرساخت‌های حمل‌ونقل مناسب نداشته باشد، در گام اول دستیابی به توسعه می‌ماند.

شهر گلپایگان با داشتن جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر و با قرار گرفتن در کریدور غرب به مرکز کشور، توسعه روزافزون شهری و ارتباطات اجتماعی و فرهنگی، نیازمند داشتن ترمینالی مجهز، مناسب و درخور شأن مسافران و شهروندان است. زمانی که ترمینال کنونی شهر آغاز به کار کرد، قرار بود در کوتاه‌ترین زمان پایانه مناسبی برای گلپایگان ساخته شود، اما با گذشت ۲۰ سال هنوز اقدام اساسی برای ساخت یک پایانه مناسب انجام نشده است.

وضعیت ترمینال فعلی شهر مناسب نیست، سالن انتظار برای مسافران و استراحتگاه برای رانندگان وجود ندارد، ظرفیت این پایانه موقت پاسخگوی نیاز شهروندان و مسافران نیست و همین امر موجب شده تردد اتوبوس‌های غیربومی در سطح شهر افزایش پیدا کند و کسب و کار رانندگان ترمینال کساد شود.

وضعیت نامناسب پایانه اتوبوسرانی گلپایگان

محمد، یکی از رانندگان اتوبوس ترمینال گلپایگان با انتقاد از وضعیت کنونی پایانه شهر، می‌گوید: نزدیک به ۳۰ سال است که راننده اتوبوس هستم. شش سال است که به دلیل تردد اتوبوس‌های غیربومی در شهر با کاهش مسافر و کسب درآمد مواجه شده‌ام. این وضعیت موجب نارضایتی برخی همکارانم شده و آن‌ها به ناچار با فروش اتوبوس تغییر شغل داده‌اند.

وی می‌افزاید: افزایش جمعیت مسافران به مقصد تهران، اصفهان و کرج در آینده و کاهش تعداد ناوگان اتوبوسرانی چالش بزرگی برای شهرستان است.

این راننده اتوبوس با بیان اینکه گلپایگان ترمینال مناسبی ندارد و وضعیت حمل‌ونقل اتوبوسرانی این شهر مناسب نیست، خاطرنشان می‌کند: زمانی در طول روز، هر یک ساعت یک اتوبوس به مقصد اصفهان حرکت می‌کرد اما هم‌اکنون تعداد ترددها کاهش پیدا کرده است.

محمد ادامه می‌دهد: معضل فرسودگی ناوگان اتوبوس‌رانی گلپایگان مشهود است و این مسئله باید جدا مورد توجه قرار بگیرد، در حال حاضر تأمین قطعات، گرانی لوازم یدکی، روغن، لاستیک و هزینه‌های تعمیر مهم‌ترین دغدغه ما رانندگان است.

لزوم مشورت با اتحادیه صنف رانندگان برای جانمایی ترمینال جدید

بهرام حاج‌نوروزی، مسئول انجمن صنفی رانندگان شهرستان گلپایگان با انتقاد از وضعیت کنونی ترمینال شهر گلپایگان به لحاظ ساختاری، اظهار می‌کند: ترمینال کنونی شهر نه گنجایش تردد اتوبوس‌ها را در داخل ترمینال دارد و نه ورودی و خروجی مناسبی دارد.

وی می‌افزاید: نبود نمازخانه، استراحتگاه رانندگان، سرویس بهداشتی مناسب و نامناسب بودن زیرساخت‌ها از مشکلات و کمبودهای ترمینال اتوبوسرانی شهر گلپایگان است.

مسئول انجمن صنفی رانندگان شهرستان گلپایگان بر مشورت با اتحادیه صنف اتوبوسرانی در جانمایی ساخت پایانه جدید تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: پایانه جدید باید در مسیر گلپایگان، اصفهان و تهران باشد. سال‌های قبل شهرداری در پشت پارک جنگلی در مسیر شهرستان خوانسار اقدام به ساخت یک پایانه کرد، اما این مکان برای احداث پایانه مناسب نیست و در مسیر اصفهان-تهران قرار ندارد.

حاج‌نوروزی خاطرنشان می‌کند: در تمام شهرهای ایران، اتوبوس غیربومی اجازه سوار کردن مسافر در داخل شهر را ندارد اما در گلپایگان برعکس است و اتوبوس‌های گلپایگان اجازه ورود ندارند! اتوبوس‌های غیربومی به راحتی وارد شهر می‌شوند و مسافر سوار می‌کنند و هیچ‌کس هم پیگیر این موضوع نیست و رسیدگی نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این مسئله تعداد مسافران را کاهش داده است، تصریح می‌کند: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم در کارگروه شورای ترافیک شهرستان طرح «برخط» عنوان شد تا اتوبوس‌های غیربومی که در مسیر اصفهان-تهران در تردد هستند، از کمربندی واقع در پارک لاله گوگد تردد کنند و با نصب تابلو راهنمایی شوند؛ اما این طرح هنوز اجرا نشده است.

مسئول انجمن صنفی رانندگان شهرستان گلپایگان ادامه می‌دهد: در ترمینال شهر گلپایگان دو شرکت تعاونی ۱۷ و ۱۴ گلپایگان فعالیت می‌کند و در حال حاضر ۴۰ اتوبوس به مقاصد تهران و اصفهان و کرج دارد.

حاج‌نوروزی به لزوم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی گلپایگان مشهود است؛ اما رانندگان به علت وضعیت اقتصادی و کاهش مسافر، توان تأمین لوازم را هم اتوبوس ندارند.

مکان پشت پارک جنگلی مناسب ساخت پایانه نیست

محمد فیضی، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلپایگان با اشاره به نبود پایانه مسافربری در شهر گلپایگان، می‌گوید: هر شهری که ظرفیت ترابری دارد، باید پایانه مسافربری استاندارد داشته باشد تا حمل‌ونقل برون‌شهری را پشتیبانی کند.

وی می‌افزاید: قرار بود مکان کنونی پایانه گلپایگان به صورت موقت و تا ساخت ترمینال استاندارد در اختیار شهروندان و مسافران باشد، اما پس از ۲۰ هنوز ترمینال جدید ساخته نشده است.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلپایگان اظهار می‌کند: این مکان موقت امکاناتی همچون سکو، سالن انتظار مسافر، استراحتگاه راننده، انبار توشه و نگهبانی ندارد؛ زمین کف پایانه خاکی است و برای توقف اتوبوس مناسب نیست.

فیضی با تاکید بر اینکه جانمایی ترمینال جدید در پشت پارک جنگلی شهر مناسب نیست، می‌افزاید: طی سال‌های گذشته شهرداری در ورودی شهر گلپایگان به سمت خوانسار بدون انجام کار کارشناسی، ساخت ترمینال جدید را آغاز کرده که مکان مناسبی نیست و در حال حاضر نیز ساخت آن نیمه‌کاره رها شده است.

وی با بیان اینکه زمین ساختمان نیمه‌تمام ترمینال متعلق به راه و شهرسازی است، ادامه می‌دهد: ساخت ترمینال در این نقطه شهر هیچ نقشی در توسعه شهر گلپایگان ندارد و ضرورت دارد ساخت ترمینال جدید در مکان دیگر انجام شود.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلپایگان با اشاره به فعالیت ۴۵ دستگاه اتوبوس در گلپایگان به مقصدهای تهران، اصفهان، کرج، قم و اراک، می‌گوید: بهترین مکان برای ساخت پایانه جدید کمربندی آیت‌الله محمدی در ورودی شهر گلپایگان به سمت شهر گوگد است.

ورودی شهر به سمت گوگد، بهترین مکان ساخت ترمینال

غلامرضا امینی، رئیس اداره راه و شهرسازی گلپایگان در این خصوص می‌گوید: مکانی که برای ساخت ترمینال در نظر گرفته شده است، مورد تأیید اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیست و به تأیید شورای ترافیک نیز نرسیده است.

وی با بیان اینکه راه و شهرسازی مخالفتی با ساخت ترمینال در زمین کنونی ندارد و مخالفت اداره راهداری موجب معوق ماندن پروژه شده است، تصریح می‌کند: از نظر ما بهترین مکان برای ساخت ترمینال، ورودی شهر گلپایگان به سمت گوگد است.

رئیس اداره راه و شهرسازی گلپایگان ادامه می‌دهد: یک قطعه زمین بلااستفاده در این منطقه وجود دارد که مناسب ساخت پایانه مسافربری است؛ اما از آنجا که شهرداری نمی‌خواهد هزینه کند، اقدامی برای ساخت پایانه جدید در این زمین انجام نمی‌دهد.

ترمینال گلپایگان درخور شأن شهروندان نیست

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا تاکید می‌کند: شهر گلپایگان ترمینال مناسب و استانداردی ندارد و پایانه کنونی در شأن شهروندان نیست؛ لذا پیگیری‌هایی برای جانمایی و طراحی مناسب پایانه جدید انجام شده است.

وی می‌افزاید: جهت جانمایی مناسب ترمینال و تملک زمین مذاکراتی با اداره کل راه و شهرسازی استان در حال انجام است‌.

شهردار گلپایگان اظهار می‌کند: با توجه به دغدغه مدیریت شهری و همراهی و تاکید شورای شهر در این خصوص، در صورتی که مسائل حل شود، تکلیف ساخت ترمینال جدید شهر گلپایگان نیز مشخص خواهد شد.

کد خبر 554938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.