مدیریت پسماند پردنجان، نیازمند توجه ویژه

جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله نقش مهمی در توسعه پایدار شهری دارد تا سلامت انسان و محیط زیست در معرض تهدید قرار نگیرد، زباله‌ها در محیط مناسب تجزیه شود و شیرابه آن موجب آلودگی آب، رودخانه‌ها و خاک نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محیط زیست سالم از پیش نیازهای توسعه پایدار است و ارتباط غیرقابل انکاری میان انسان و محیط طبیعت وجود دارد. شهرها با چالش‌ها، امکانات و محدودیت‌های زیادی دست به گریبان هستند که فائق آمدن بر این محدودیت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق مبتنی بر ظرفیت‌های محیط شهری است. فراهم‌سازی بستر مناسب جهت ارزیابی و سنجش پایداری محیط زیستی در فرایند برنامه‌ریزی و توسعه شهر یک ضرورت است.

امروزه مدیریت پسماندهای شهری یکی از نگرانی‌های عمده مدیران، برنامه‌ریزان و سازمان‌های متولی است. حل مشکل مواد زائد، پسماندها و زباله‌ها نیازمند به‌کارگیری روش‌های استاندارد در جمع‌آوری، حمل‌ونقل و دفن زباله است، به گونه‌ای که خطرات پسماندهای شهری برای مردم و محیط زیست کاهش پیدا کند.

به موازات افزایش جمعیت شهرها، تولید زباله نیز افزایش پیدا می‌کند و نیاز به سیستم کارآمد مدیریت پسماند و تعیین جایگاه مناسب برای دفن زباله، بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. مدیریت مواد زائد و پسماندهای شهری و توسعه و بهبود عملکرد مدیریت شهری در این حوزه در گرو پرداختن به مسائلی همچون کنترل تولید، نگهداری، جمع‌آوری و حمل، پردازش و دفن زباله است.

مفهوم توسعه پایدار شهری مورد توجه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی است و تلاش‌هایی برای جلوگیری از آلودگی آب و خاک و مدیریت پسماندهای شهری انجام می‌شود. امروزه به واسطه تغییر در سبک زندگی پسماندهای شهری به معضلی برای مدیران، حتی در شهرهای کوچک تبدیل شده است. شهر پردنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست و این موضوع در این شهر ۱۰ هزار نفری مورد توجه است.

در گفت‌وگو با"سید ذبیح الله هاشمی" سرپرست شهرداری شهر پردنجان، فرایند جمع‌آوری و دفن زباله در این شهر را جویا شدیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

جمع‌آوری زباله در شهر پردنجان چگونه انجام می‌شود؟

به طور میانگین روزانه حدود سه تن زباله از سطح شهر پردنجان جمع آوری می‌شود. نیروهای خدماتی وظیفه جمع‌آوری زباله را بر عهده دارند. نیروهای خدماتی شهرداری شامل چهار نفر، یک راننده و سه کارگر هستند که به صورت شرکتی فعالیت دارند.

جمع‌آوری زباله در شهر پردنجان به صورت منطقه‌ای و طبق برنامه زمان‌بندی، یک روز در یک محله و روز دیگر در محله دیگر انجام می‌شود. چند سال است که روش جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر به همین منوال است و شهروندان نیز مشکلی ندارند.

تردد خودروها و تجهیزات حمل زباله در شهر به آسانی امکان‌پذیر است؟

پردنجان در یک منطقه کوهستانی و در شیب واقع شده است که تا حدودی کیفیت خدمات ارائه شده توسط شهرداری را کاهش می‌دهد و موجب وارد آمدن خسارت به تجهیزات شهرداری می‌شود اما در نهایت نیروهای خدمات شهری کار خود را انجام می‌دهند و مردم هم رضایت نسبی دارند؛ خودروی حمل زباله این شهر فرسوده و هزینه بر شده است اما چاره‌ای نیست. درخواست برای خرید خودرو جدید داده شده است اما اعتبارات مورد نیاز باید تأمین شود.

زباله‌های شهر پردنجان در چه مکانی دفن می‌شود؟

مکان دفن زباله شهر در هفت کیلومتری شهر در منطقه " گِوِنَک " است. این سایت توسط کمیته مکان‌یاب جهت تخلیه و دفن زباله شهرهای پردنجان و چلیچه که در شهرستان فارسان هستند، در نظر گرفته شده است.

تخلیه زباله چگونه انجام می‌شود؟

سایت دفن زباله پردنجان ۱.۱ هکتار مساحت دارد و دفن زباله در آن به صورت بهداشتی انجام می‌شود؛ در ایام گرم سال هر دو سه روز یک بار، تخلیه زباله توسط خودروها تخلیه انجام می‌شود و توسط یک دستگاه لودر یک لایه خاک بر روی زباله قرار می‌گیرد.

برای دفن زباله با کمبود فضا مواجه هستید؟

در حال حاضر مشکل کمبود فضا برای دفن زباله نداریم اما باید برای آینده فکری کرد. مدیریت استان در حال راه‌اندازی یک کارخانه پسماند است و چنانچه در آینده نزدیک این اقدام انجام نشود، نه تنها در شهرکرد بلکه در تمام شهرهای استان، تفکیک و دفن زباله با مشکلات عدیده مواجه می‌شود.

اگر راه‌اندازی کارخانه پسماند در شهر گهرو واقع در شهرستان کیار محقق شود، شهرداری‌ها نگران بهداشت عمومی و محیط زیست نخواهند بود زیرا دپو کردن زباله در هر نقطه موجب بروز یک سری مشکلات زیست محیطی می‌شود؛ لذا امیدواریم ساخت این کارخانه هرچه زودتر انجام شود.

کد خبر 554937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.