۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۳
جولان ترس در شهر!

زندگی شهری امروزه با معضلی جدید به نام سگ‌های بلاصاحب روبه‌رو است؛ معضلی که چندان اهمیتی به رفع آن داده نشده و پدیده‌ای رو به افرایش است، تا جایی که گاهی از گوشه و کنار شهرهای ایران خبری مبنی بر خطرات این حیوانات و حتی مرگ شهروندان به گوش رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مشکلات مهم بهداشتی و اجتماعی در بسیاری از شهرهای کشور وجود سگ‌های ولگرد است، اگر چه بیش از هزاران سال از اهلی شدن این حیوان و نقش آن در زندگی بشر می‌گذرد، اما با شناخت برخی از بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان و به مخاطره افتادن سلامت انسان‌، حضور سگ‌های بلاصاحب در کوچه و خیابان تهدیدی جدی برای جان شهروندان است، تقریباً در هیچ یک از شهرهای دنیا حضور آزاد سگ‌های بدون صاحب در خیابان پذیرفته شده نیست و لازم است اقدامات اساسی در خصوص کنترل اصولی این معضل انجام شود که در این راستا و بر اساس قانون جهت جلوگیری از شیوع امراض انسانی و حیوانی، جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب، مزاحم و ولگرد از جمله وظایف شهرداری است.

در این میان شهرهای بسیاری هستند که هنوز توسعه روستایی در آن کامل نشده است، اما تبدیل به شهر شدند در این شهرها معضل سگ‌های بلاصاحب بسیار بیشتر از سایر شهرها است، زیرا هنوز بافت منطقه شهری نشده و همچنان روستایی است و در عمل جمع‌آوری این حیوانات امری غیرممکن می‌شود و کودکان و سالمندان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

سگ‌های بلاصاحب در شهر جولان می‌دهند و هنگامی که کودکی به مدرسه می‌رود با دلهره از خیابان می‌گذرد و اگر در مسیر با سگ بلاصاحبی برخورد کرد سرنوشت کودک مشخص نیست و این نگرانی همیشگی والدین است که نکند جان فرزندانشان به خطر بیفتد، لذا متولیان امر باید بیش از پیش به این مهم توجه کنند و در کنار سایر موضوعات مهم در مدیریت شهر به این موضوع مهم نیز بپردازند، این در حالی است که تاکنون در کشور برای این مشکل راه حل اساسی ایجاد نشده است و همچنان رسیدگی به آن مغفول مانده است.

اکبر یکی از شهروندان سرخون است و در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: سگ‌های بلاصاحب در همواره به چشم می‌خورد، یکی از دلایل وجود این حیوانات این است که مردم دامدار هستند و برای همین سگ گله در بیشتر مناطق وجود دارد.

وی می‌افزاید: بیشتر سگ‌ها حالت حمله دارند و حتی به مادرم حمله و وی را به شدت زخمی کردند. این معضل شهروندان را آزار می‌دهد، تا جایی که گاهی برای عبور از برخی محله‌ها باید چند کوچه و معبر را دور بزنم تا به مقصدم برسیم.

این جوان اظهار می‌کند: این موضوع برای کودکان و زنان خطرناک‌تر است، چرا که توانایی کمتری در دفاع از خود دارند و وجود سگ‌های بلاصاحب به مشکل جدی تبدیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: این سگ‌ها بارها زباله‌ها را بهم ریختند و موجب زحمت بیشتر نیروهای شهرداری و آلودگی شهر شدند، گاهی نیز تلف می‌شوند، اما لاشه این حیوانات تا مدت‌ها در شهر می‌ماند و آلودگی به همراه دارد با این وجود کسی سراغ آن نمی‌آید.

نرگس یکی دیگر از شهروندان سرخون است و گرفتار حمله سگ‌های بلاصاحب شده است، اظهار می‌کند: من برای رفت‌آمد در شهر همواره نگران سگ‌ها هستم تقریباً در بیشتر مناطق سگ وجود دارد که موجب آزار مردم می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: نگران فرزندانم هستم. نمی‌توانم با خاطری آسوده آن‌ها آنها را به مدرسه بفرستم، این شهر فضایی سبز و پارک ندارد و گاهی گردش در محیط شهر تنها تفریح شهروندان است که آن هم به دلیل ترس از سگ‌های بلاصاحب از ما دریغ شده است.

سگ‌های بلاصاحب بلای جان شهروندان سرخون

رضا شجاعی، رئیس شورای اسلامی شهر سرخون در خصوص سگ‌های بلاصاحب به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بافت شهر سرخون عشایری است و در حقیقت روستایی است که هنوز توسعه روستایی در آن کامل نشده، به شهر تبدیل شده است، لذا در منطقه هنوز برخی افراد دام‌دار هستند.

وی می‌افزاید: برای این منظور با منابع طبیعی مذاکره و رایزنی شده تا مکانی برای دام عشایر در خارج از شهر در نظر گرفته شود و وارد شهر نشوند؛ شغل بیشتر مردم در این شهر دامداری و عشایری است و تقریباً در هر خانه‌ای دام وجود دارد، لذا نمی‌توان به معیشت مردم آسیب زد، اینجا شرکت‌های صنعتی نیست و مردم نمی‌توانند در این زمینه اشتغال و درآمد داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر سرخون تاکید می‌کند: هنوز در این شهر یک پارک کوچک وجود ندارد، لذا در این بافت روستایی درآمد از طریق نگهداری دام است که طبیعی است در کنار آن سگ نیز وجود داشته باشد.

وی می‌گوید: کشتن سگ‌های ولگرد تخلف و غیرمجاز است، لذا باید تدابیر مناسبی برای رفع این معضل اندیشیده شود که مراحل خاص خود را داشته و هزینه‌بر است، همچنین باید آلودگی زیست‌محیطی نیز مد نظر باشد.

شجاعی ادامه می‌دهد: به مردم گفته شده که حیوانات خود به ویژه سگ‌ها را در کوچه و خیابان رها نکنند و در این زمینه همکاری مردم نیاز است تا برای کودکان، زنان و سالمندان مشکلی ایجاد نشود.

وی خاطرنشان می‌کند: باید کمیته مربوطه شامل نیروی انتظامی، شهرداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شود تا تصمیم صحیحی برای رفع این معضل گرفته شود.

راهکار رفع معضل سگ‌های بلاصاحب چیست؟

رضا محمدی، فعال حقوق حیوانات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: در هر جای جهان عامل اصلی ازدیاد سگ‌های ولگرد و بلاصاحب پسماندهای مدیریت نشده است، وجود اندک منابع غذایی از طریق پسماند مدیریت نشده در شهرها و روستاها کافی است تا کلونی سگ‌ها تشکیل شود.

وی با اشاره راهکارهای کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد در جهان، می‌افزاید: شیوه مدل‌های موفق جهانی برای کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد، غذارسانی مسئولانه در کنار واکسیناسیون، عقیم‌سازی و رهاسازی در کلونی قبلی است که این امر می‌تواند در عرض چند سال جمعیت سگ‌های ولگرد را مدیریت کند.

این فعال حقوق حیوانات تصریح می‌کند: هرچند دستورالعمل‌های مدیریت حیوانات شهری که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی حیوانات است و برای کشورهای عضو هم لازم‌الاجراست وجود دارد، اما در برخی موارد در کشور ما با نادیده انگاشتن این روش‌های کارشناسی و اثبات‌شده با تخلف از این دستورالعمل جهانی به شیوه‌های مردود به کشتار یا حذف فیزیکی سگ‌ها ادامه می‌دهند. در نتیجه دور از انتظار نیست که ما با جمعیت زیاد سگ‌های پرسه‌زن روبه‌رو شویم.

وی می‌افزاید: از طرفی «دستورالعمل‌های کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد» در سال ۸۷ توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تمام شهرها و روستاهای کشور ابلاغ شد اما تاکنون شاهد اجرایی شدن صحیح این دستورالعمل در شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نبوده‌ایم و بر اساس سلیقه و دیدگاه‌های مختلف با سگ‌ها رفتار می‌شود.

محمدی با بیان اینکه عده‌ای تنها راه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد را عقیم‌سازی می‌دانند، اظهار می‌کند: این روش معایبی دارد زیرا سگی که عقیم‌سازی می‌شود معمولاً آن خلق‌وخوی وحشیگری خود را از دست می‌دهد و اگر غذارسانی درست و اصولی هم صورت بگیرد احتمال درگیری با انسان و حیات‌وحش و ورود او به مناطق شهری وجود دارد.

کد خبر 554928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.