آیا مجوزی با عنوان ارکستر موسیقی ملی اصفهان صادر شده است؟

مدتی قبل بود که با مرتضی شفیعی، رهبر ارکستر موسیقی ملی اصفهان در مورد اجراهای جدید این گروه صحبت کردیم و او اعلام کرد که این ارکستر قرار است به سفارش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و به مناسبت دهه فجر یک اجرای متفاوت داشته باشد، اما این اجرا کنسل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اجرایی که قرار بود به مناسبت دهه مبارک فجر توسط ارکستر ملی موسیقی اصفهان و به رهبری مرتضی شفیعی در اصفهان برگزار شود، موسیقی بی‌کلام با مفهوم قیام و شهادت همراه با بازسازی آثار استاد جلال‌الدین تاج اصفهان را شامل می‌شد، اما این اجرا حتی با وجود امکان برگزاری به‌صورت آفلاین، کنسل شد.

در گزارش پیش‌رو، این موضوع از دیدگاه مرتضی شفیعی، رهبر ارکستر موسیقی ملی اصفهان، علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و رضا دهقانی، سرپرست معاونت هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بررسی شده است.

چرا برنامه‌های ارکستر موسیقی ملی اصفهان اجرا نمی‌شود!

مرتضی شفیعی، رهبر ارکستر موسیقی ملی اصفهان اظهار می‌کند: قرار بود ارکستر ملی موسیقی اصفهان دو اجرا برگزار کند؛ یک اجرای عمومی با حضور سالار عقیلی که به دلیل وضعیت قرمز کرونایی شهر اصفهان کنسل شد و دیگری که به مناسبت دهه فجر بود و آن نیز کنسل شد.

وی می‌افزاید: اجرای مناسبتی دهه فجر به سفارش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان صورت گرفته بود و با وجود اینکه برنامه به‌صورت آفلاین ضبط شد، اما به ما اعلام کرده‌اند که این برنامه حتی به‌صورت آفلاین نیز منتشر نمی‌شود.

رهبر ارکستر موسیقی ملی اصفهان تصریح می‌کند: این برنامه، اجرای یک اثر بی‌کلام مربوط به جنگ، قیام و شهادت بود. اجراهای دیگر نیز بازسازی موسیقی‌های فاخر قدیم به‌خصوص مکتب اصفهان و همچنین آثار بازسازی شده استاد تاج اصفهانی بوده است که توسط استاد «سیدرضا طباطبایی» از بهترین شاگردان استاد تاج اجرا می‌شد.

شفیعی با بیان اینکه ماه‌ها است همه هنرمندان ارکستر برای این اجرا تلاش و تمرین می‌کنند و برای آن وقت گذاشته‌اند، ادامه می‌دهد: به عنوان موزیسین باید چه‌کار کنیم؟ همه شهرها کار خود را انجام می‌دهند، اما چرا ما نمی‌توانیم اجرا کنیم! اکنون تمام کار و تمرین ما بی‌نتیجه مانده است؛ اجرای چنین برنامه‌هایی موجب شور و شعف مردم می‌شود و حتی به‌نوعی حمایت از موزیسین‌هایی بود که دو سال بیکار بودند و شغلشان همین است؛ آن‌ها هم زندگی و خانواده دارند و همگی امید داشتند که در بهمن‌ماه به مناسبت دهه فجر گشایشی شود، آن هم دهه فجری که دو سال کرونایی را می‌گذراند؛ در این گروه ۷۰ نفر حضور دارند که حداقل ۴۰ نفر آن‌ها سرپرست خانواده هستند.

وی با اشاره به سابقه اجرای ارکستر موسیقی ملی اصفهان اظهار می‌کند: این ارکستر از سال ۱۳۹۰ تاکنون فعالیت خود را به‌عنوان ارکستر کشوری در سطح ملی شروع کرده است و البته پیش از آن نیز فعالیت داشته است، اما بعد از سال ۹۰ به‌صورت ملی اجرا و با خواننده‌های مطرح همکاری داشته است حتی پیش از این نیز اجراهای مهمی مانند سمفونی عاشورا و دهه فجر را داشته‌ایم، در واقع ما ارکستری هستیم که همیشه در چارچوب و قواعد فعالیت کرده و کاری خلاف عرف انجام نداده‌ایم که اکنون به ما اجازه کار ندهند!

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان مجوز نداد

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان سال‌ها است که از هنرمندان رشته‌های مختلف برای ارائه آثار مناسبتی حمایت می‌کند و این موضوع موجب ایجاد پیوند بین اهالی هنر با این سازمان شده است. در دورانی که با اپیدمی کرونا روبه‌رو هستیم این سازمان با سفارش چنین اجراهای موسیقی سعی داشته تا هم از هنرمندان حمایت کند و هم به حفظ موسیقی فاخر ایرانی کمک کند و با توجه به سابقه اجراهای مختلف ارکستر ملی اصفهان، تصمیم به همکاری با این ارکستر گرفته است.

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در مورد علت کنسل شدن اجرای ارکستر ملی اصفهان به مناسبت دهه فجر اظهار می‌کند: اداره‌کل فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی استان اصفهان مرجع صدور مجوز است و ما می‌توانیم با گروه‌هایی کار کنیم که این اداره اجازه دهد برای این گروه نیز مجوزی از سوی اداره ارشاد صادر نشده است.

وی افزود: این گروه (ارکستر ملی اصفهان) به پیشنهاد خودشان فیلم ضبط کرده‌اند، البته ما هم سابقه این گروه را می‌دانستیم و قبلاً نیز با آن‌ها کار کرده بودیم و از حُسن سابقه آن‌ها اطلاع داشتیم، اما اکنون مسئله نداشتن صدور مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان مطرح بود که نهایتاً نتوانستیم از این گروه استفاده کنیم.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان می‌گوید: اگر مجوز گرفته می‌شد از این گروه در دهه فجر به‌صورت حضوری و غیرحضوری استفاده می‌کردیم، اما این امکان برای ما صورت نگرفت.

عطریان تصریح می‌کند: این‌که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونه مجوز می‌دهد را اطلاع ندارم، اما وقتی قرار باشد اجرایی روی صحنه برود لازم است که گروه به این اداره معرفی شوند و آنها بررسی‌های خود را انجام دهند و نسبت به صدور مجوز اقدام کنند، البته اینکه چگونه و تحت چه شرایطی مجوز داده می‌شود، اطلاعی ندارم.

گروهی به نام ارکستر موسیقی ملی اصفهان نداریم

رضا دهقانی، سرپرست معاونت هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در مورد دلایل صادر نشدن مجوز برای چنین اجرایی اظهار می‌کند: در مکاتبات انجام شده اصلاً مجوزی تحت عنوان ارکستر موسیقی ملی اصفهان وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه این اداره در یک نامه تمام موارد کارشناسی را به این گروه اطلاع داده است، می‌گوید: این گروه باید با عنوان ارکستر ملی موسیقی اصفهان مجوز داشته باشند، اما ما مجوزی با این نام نداریم، ضمن اینکه موارد دیگری هم وجود دارد؛ از جمله اینکه درخواست آن‌ها حضور بالای هزار و ۲۰۰ نفر در سالن ورزشگاه بوده است که این موضوع خارج از تفویض اختیار استان است و به زمان نیاز دارد و لازم است که چنین درخواستی به تهران ارسال و آنجا نیز بررسی شود.

سرپرست معاونت هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در مورد مجوز اجراهایی که به‌صورت آفلاین برگزار می‌شود نیز اظهار می‌کند: تنها درخواستی که این گروه ارائه داده است اجرای عمومی در ورزشگاه بود و اینکه برای اجرای آفلاین نیاز به مجوز دارد یا نه باید توسط کارشناس مربوط به موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بررسی شود ضمن اینکه از سوی این گروه درخواستی مبنی بر اجرای آفلاین نداشته‌ایم.

به گزارش ایمنا، حال این موضوع مطرح است که اگر ارکستر موسیقی ملی اصفهان بنا به گفته سرپرست معاونت هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان مجوزی ندارد چگونه با عنوان ارکستر موسیقی ملی اصفهان، سابقه اجرا دارد.

گزارش از: نگین فروغی، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 554899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.