علت دود سفید ماشین در زمستان

یک کارشناس ارشد مکانیک گفت: اگر خروج دود سفید ادامه‌دار بود، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی واشر سرسیلندر، ترک‌خوردگی بلوک سیلندر و سرسیلندر همچنین در موارد نادر نشت واسکازین (روغن جعبه‌دنده) به محفظه موتور خودرو باشد.

هادی طوقیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه خودرو به وسیله نشانه‌هایی از رخ‌دادن اتفاقی در موتور خبر می‌دهد، اظهار کرد: یکی از این نشانه‌ها تغییر رنگ دود خروجی از اگزوز است که می‌تواند به رنگ سیاه، آبی یا سفید تغییر کند.

عوامل مختلف خروج دود سفید از خودرو

وی افزود: یکی از دلایل خروج دود سفید از خودرو مربوط به هوای سرد است؛ درواقع هنگامی که در هوای سرد خودرو را روشن می‌کنیم، موتور سرد است و تمام مسیر اگزوز با مولکول‌ها و ذرات آب که بخشی از محصولات احتراق داخلی موتور را تشکیل می‌دهد، پوشیده شده است و همین عامل سبب خروج دود سفید یا بخار آب از اگزوز می‌شود.

این کارشناس ارشد مکانیک ادامه داد: به طور کلی در مواقعی که هوا سرد است، احتمال خروج دود سفید (ترکیب بخار آب و سایر محصولات احتراق) از خودرو وجود دارد که به تدریج با گرم شدن موتور و اگزوز، رنگ دود به حالت عادی خود باز می‌گردد.

وی در رابطه با ادامه‌دار شدن خروج دود سفید، گفت: در مواقعی ممکن است خروج دود سفید از خودرو قطع نشود که این مسئله نشانه خوبی نیست و می‌تواند نشان از رخ‌دادن اتفاقی ناگوار محسوب شود.

طوقیان اضافه کرد: یکی از دلایلی که باعث خروج مداوم دود سفید می‌شود، ایجاد مشکل برای واشر سر سیلندر است؛ این قطعه حیاتی عایقی بین بدنه اصلی موتور (بلوک سیلندر) و سر سیلندر است که یکی از وظایف اصلی آن جداسازی محفظه‌ها و مجرای‌های مختلف موتور خودرو است.

وی تصریح کرد: هنگامی که این واشر اصطلاحاً دچار سوختگی شود به مرور کارکرد خود را از دست می‌دهد و در نتیجه اثرات مخربی خواهد داشت که یکی از آن‌ها نشت مایع خنک کننده موتور به محفظه احتراق و در نتیجه خروج دود سفید از اگزوز است.

این کارشناس ارشد مکانیک ادامه داد: سوختن واشر سرسیلندر و در پی آن خروج مداوم دود سفید از اگزوز بدترین حالتی است که می‌تواند رخ دهد؛ در چنین حالتی محتویات سیال موتور یعنی آب، روغن، سوخت و هوا با یکدیگر ترکیب شده و در محفظه احتراق خودرو اصطلاحاً سوختن ناقص رخ می‌دهد که باعث تداوم خروج دود سفید می‌شود؛ به طور عامیانه به این حالت "آب و روغن قاطی کردن" گفته می‌شود و در چنین شرایطی هزینه تعمیرات و سرویس کامل موتور بسیار زیاد خواهد بود.

وی به دلیل دیگر تداوم خروج دود سفید اشاره کرد و گفت: گاهی ممکن است مجرای‌های عبور مایع خنک‌کننده موتور (معمولاً مخلوط آب و ضدیخ) در اطراف موتور خودرو دچار گرفتگی شود و بدنه موتور به درستی خنک نشود که این مسئله موجب تنش حرارتی، ترک خوردگی یا تاب برداشتن سر سیلندر می‌شود در نتیجه سیالات خودرو با هم آمیخته شده و در اثر فرآیند احتراق ناقص باعث خروج دود سفید از اگزوز خودرو می‌شود.

هادی طوقیان اضافه کرد: در برخی مواقع نیز واردکردن فشار بیش از حد به موتور خودرو بر اثر عواملی مانند حرکت پر گاز و پرشتاب مداوم، حرکت طولانی‌مدت با دنده سنگین و حتی حرکت با سرعت و شتاب زیاد در فصل زمستان بلافاصله بعد از روشن کردن خودرو باعث خرابی بلوک سیلندر و ترک‌خوردگی آن می‌شود.

وی ادامه داد: خرابی و ترک خوردن بلوک سیلندر نیز سبب مخلوط شدن سیالات خودرو و در پی آن سوختن ناقص و خروج مداوم دود سفید از اگزوز می‌شود.

این کارشناس ارشد مکانیک خاطرنشان کرد: به طور کلی اگر دود سفید در هوای سرد از اگزوز خارج شد و بعد از مدتی رنگ آن به حالت عادی خود (بی‌رنگ) بازگشت، نیازی به نگرانی نیست، اما اگر این مسئله ادامه‌دار بود، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی واشر سرسیلندر، ترک‌خوردگی بلوک سیلندر و سرسیلندر و در موارد نادر نشت واسکازین (روغن جعبه‌دنده) به محفظه موتور خودرو باشد.

کد خبر 554852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.