شرایط راه‌اندازی سازمان فرهنگی وجود ندارد/آرزوی دیرینه شهروندان گرمساری محقق می شود؟

شهرداری گرمسار در سال‌های گذشته به منظور بهبود وضعیت فضاهای شهری و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهر، اقدامات متعددی در حوزه‌های کالبدی، شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی انجام داده و طرح‌هایی را در این راستا به بهره‌برداری رسانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنچه امروز در مدیریت شهری گرمسار می‌بینیم نتیجه یک کار پیوسته و مستمر است که ریشه در فعالیت‌های شهرداری در ادوار گذشته دارد، شاید سرآغاز بسیاری از طرح‌های مدیریت شهری امروز را باید در فرایندی دید که حدوداً شش سال پیش در شهر گرمسار کلید خورد، لذا مدیریت شهری امروز را نمی‌توان جدای از فعالیت‌های شهرداری این شهر در گذشته دانست.

شهردار کنونی گرمسار، سابقه همکاری با سه دوره شورای شهر را دارد و معتقد است بخش عمده طرح‌هایی که امروز به نتیجه رسیده را باید در همدلی‌ها و همراهی‌ها و اعتمادی که به تیم مدیریت شهری در این چند دوره شده است، جست‌وجو کرد؛ حرکتی که تقریباً از سال ۹۴ در شهر گرمسار کلید خورد و همچنان ادامه دارد. به همین واسطه و با توجه به چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت‌وگویی را با یاسر عربی، شهردار گرمسار، انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ارزیابی شما از مهمترین اقدامات و دستاوردهای شهرداری در بازه زمانی شش ساله چیست؟

مدیریت شهری گرمسار از همان ابتدا مبتنی بر برنامه‌ریزی شکل گرفت که در گام اول طرح‌ها و نیازهای شهر را به چند دسته تقسیم کردیم و بر اساس برنامه پیش رفتیم. نخستین تقسیم‌بندی در آن مقطع زمانی، تمرکز بر بعضی اقدامات و طرح‌های شهری بود که در ادامه به این نتیجه رسیدیم که باید با قید فوریت برای آنها چاره‌جویی شود. به عبارت دیگر برخی نیازهای فوری در شهر وجود داشت که باید در گام اول این نیازها مرتفع می‌شد تا هم مردم به مدیریت شهری اعتماد کنند و هم بخشی از مشکلات ملموس در سطح شهر برطرف شود.

به موازات اقداماتی که برای یک شهر زنده نیاز بود به سراغ چند طرح و از جمله معابر شهری رفتیم و تلاش کردیم به سبک جدیدی اقدام کنیم. ضمن اینکه باید تمامی استانداردها نیز رعایت می‌شد، لذا زیرسازی‌ها به بهترین شکل ممکن عملیاتی شد. به عنوان مثال در ارزیابی‌های اولیه به این نتیجه رسیدیم که برخی معابر شهری باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود، معابری که گاه بیش از ۴۰ سال بود بدون هیچ‌گونه تغییری به همان شکل مانده بودند.

جدول‌گذاری‌ها، با هدف تجمیع و هدایت آب‌های سطحی به شکل کاملاً استاندارد انجام و پس از آسفالت و انجام طرح‌های تکمیلی، پیاده‌راه‌هایی استاندارد احداث شد و همزمان با کاشت درخت و توجه به فضاسازی و زیباکاری‌های مرسوم در پی ارائه خدمتی شایسته به شهروندان بودیم.

انجام این اقدامات منجر به اعتماد و همراهی شهروندان شد؟

این اقدام را در چند معبر شهری انجام دادیم و همین طرح‌ها تا حدودی باعث رونق آن محلات شد. ضمن اینکه توجه به جذابیت‌های بصری و فضاسازی‌ها، شکل تازه‌ای به این معابر بخشید و شهروندان گرمساری به تدریج علاقه‌مند به پیاده‌روی و قدم زدن در پیاده‌روها شدند همچنین به تدریج توجه آنها به طرح‌های مدیریت شهری جلب و به دنبال آن اعتماد و همراهی‌های مردمی نیز بیشتر و بیشتر شد.

برنامه‌ریزی‌های دیگری برای بهبود وضعیت شهر انجام شده است؟

همان زمان به موازات اجرایی کردن آن طرح‌های فوری، یک برنامه میان‌مدت نیز تدوین شد، برنامه‌ای که هدف آن باز زنده‌سازی شهر و امکانات شهری برای شهروندان گرمساری بود. ضمن اینکه از همان زمان، بازآفرینی شهری را در گرمسار آغاز کردیم، طرحی که به تازگی و اخیراً در شهرهای مختلف مطرح می‌شود و در حال پیگیری است. معتقد بودیم که پتانسیل و امکانی در شهر به صورت بالقوه وجود دارد و وظیفه مدیریت شهری است که این ظرفیت بالقوه را به صورت بالفعل درآورد.

در حقیقت در آن مقطع، در شهر گرمسار پارک‌ها و فضاهایی داشتیم که شهروندان اقبال چندانی به آنها نشان نمی‌دادند، البته استقبال نکردن شهروندان دلایل متعددی داشت و بسیاری از این فضاها از زیبایی و جذابیت بصری چندانی نیز برخوردار نبودند و نورپردازی درخوری نداشتند، ضمن اینکه به دلیل استفاده اندک از آنها، از امنیت لازم برای خانواده‌ها برخوردار نبودند. شاید همه این دلایل دست به دست هم داده بود که شهروندان اقبال زیادی به این پارک‌ها و بوستان‌های شهر نداشته باشند، لذا در قالب یک برنامه میان‌مدت برای به‌روز سازی و ارتقای این فضاها برنامه‌ریزی کردیم. پارک چهار هکتاری غدیر یک نمونه از این طرح‌های میان‌مدت شهرداری گرمسار است که امروزه به یک فضای سرسبز و زیبا برای شهروندان تبدیل شده است.

متأسفانه در گذشته کمتر به پارک‌ها و فضاهای سبز شهری گرمسار توجه شده بود. "پارک شهر" قدیمی‌ترین پارک گرمسار است و همه شهروندان خاطرات شیرینی از دوران کودکی در این پارک دارند، کف‌سازی‌های پارک شهر مربوط به ۳۰ تا ۳۵ سال قبل بود و جذابیت چندانی نداشت لذا در قالب همین طرح نورپردازی و روشنایی تأمین و این پارک بازسازی و به‌روز شد و همین اقدامات باعث علاقه و استقبال شهروندان از این پارک و دیگر پارک‌های مشابه شده است.

پارک بانوان گرمسار نیز طرح دیگری است که با به‌روز سازی آن فضایی با طراوت و مفرح برای آنها به وجود آمد تا بانوان شهر در کنار تمامی خستگی‌ها و گرفتاری‌های روزانه ساعتی را بتوانند بدون دغدغه و با آرامش سپری کنند. در کنار جذابیت‌های بصری این پارک و دیگر فضاهای مشابه، همزمان به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز توجه شد تا از این طریق به نشاط اجتماعی در شهر توجه شود.

یکی دیگر از طرح‌های میان‌مدت شهرداری گرمسار، توجه به طرح‌های ترافیکی بود که در قالب آن بسیاری از نقاط حادثه‌خیز شهر برطرف و با حذف و اصلاح این گره‌ها، تردد در شهر تسهیل و روان‌تر شد.

نبود بستری برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نظیر آنچه در سازمان فرهنگی در شهرهای بزرگ‌تر می‌بینیم همیشه یکی از دغدغه‌های شهروندان گرمسار بوده است؛ آیا برای پر کردن این خلأ تمهیدی اندیشیده‌اید؟

راه‌اندازی سازمان فرهنگی و ورزشی در شهرداری‌ها مستلزم و منوط به شرایطی است که شهر گرمسار در حال حاضر ندارد. با این همه مدیریت شهری از همان ابتدا برای پر کردن این خلأ برنامه‌ریزی کرده است. به طور مثال در کنار دستگاه‌هایی نظیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ورزش و جوانان قرار گرفته تا با مشارکت آنها برای خانواده‌ها برنامه‌ریزی کند.

در همین راستا تاکنون برنامه‌ها، همایش‌ها و جشن‌های متعددی در سطح شهر برگزار کردیم اگر چه متأسفانه با شیوع ویروس کرونا بخش عمده این برنامه‌های اجتماع‌محور اجرا نشد، اما قبل از شیوع این ویروس در گرمسار جشن‌هایی برگزار شد که ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر از شهروندان گرد هم می‌آمدند و همین امر گویای موفقیت برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر بود.

آیا شکل‌گیری یک سازمان یا واحد مستقل در حوزه‌های اجتماعی فرهنگی می‌تواند تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی را در شهر بیشتر کند؟

بله همین طور است. البته با توجه به منع قانونی در ارتباط با سازمان فرهنگی و ورزشی ما در چارت جدید شهرداری گرمسار که اخیراً تدوین و تکمیل شده، یک واحد تحت عنوان "واحد فرهنگی شهرداری" راه اندازی کرده‌ایم، ضمن اینکه در کنار این واحد جدیدالتاسیس، روابط عمومی شهرداری نیز می‌تواند منشأ خدمات شایانی در این بخش باشد.

جدای از همه این‌ها فرآیند احداث یک فرهنگسرا نیز در شهر گرمسار آغاز شده که در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد همچنین برای راه اندازی یک فرهنگسرای دیگر نیز برنامه‌ریزی شده، لذا شهر گرمسار طی چند سال آینده صاحب دو فرهنگسرا می‌شود و با ایجاد و تکمیل آنها بستر مناسبی برای فعالیت هنرمندان، فعالان فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر ایجاد خواهد شد.

گرمسار در استفاده از ظرفیت سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد از پیشروترین شهرداری‌های استان است و خوشبختانه در حال حاضر سمن‌های زیادی با شهرداری در ارتباط هستند. در همین راستا شهرداری گرمسار نیز به پاسداشت این همراهی و همکاری، اخیراً از یک المان فرهنگی مرتبط با سازمان‌های مردم نهاد رونمایی کرد تا از این طریق، اهمیت مضاعف "سمن‌ها" را بیش از پیش نشان دهد.

برای پایداری بیشتر درآمدهای شهرداری و اجرای پروژه‌ها و طرح‌های ماندگارتر در شهر چه برنامه‌ای در بلند مدت دارید؟

فاز سوم طرح‌های مدیریت شهری گرمسار به طرح‌ها و پروژه‌های بلندمدت اختصاص دارد که طرح‌هایی زیربنایی است و با تکمیل آنها شاهد تحولات جدی‌تری در مدیریت شهری خواهیم بود. امروز طرح مطالعاتی بسیاری از آنها انجام شده یا در حال تکمیل است، به طور مثال شهرداری در حال حاضر طرح مطالعاتی یک پروژه و مجتمع تجاری _ گردشگری بزرگ در دست دارد همچنین پروژه "گرمسار شهر دوچرخه‌محور" که طرح مطالعاتی آن به اتمام رسیده و بزودی وارد فاز اجرای آن خواهد شد.

پروژه پارکینگ زیرزمینی میدان امام نیز یکی دیگر از این طرح‌های بزرگ شهری است که در بودجه امسال نیز لحاظ شده و طرح فراخوان آن بزودی اعلام خواهد شد. طرح دریاچه مصنوعی و پارک جنگلی نیز که اواخر شورای قبل به بهره‌برداری رسید، یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ گرمسار است که با توجه به اقلیم خاص این شهر، یک طرح منحصر به فرد محسوب می‌شود؛ فاز تکمیلی این پروژه در آینده نزدیک با مشارکت بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

تدوین و تصویب طرح جامع شهر گرمسار یکی از آرزوهای شهروندان گرمساری است؛ آخرین وضعیت این سند به کجا انجامیده و شهروندان چه زمان منتظر خبر خوش تصویب نهایی آن باشند؟

تدوین طرح جامع را می‌توان در دو بخش پیگیری کرد؛ بخش اول بحث نقشه‌های فنی طرح و محدوده شهر گرمسار است و بخش دوم مربوط به بحث ضوابط و روند تصویب طرح جامع می‌شود که خوشبختانه در هر دو بخش پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم. امیدواریم که با تصویب و نهایی شدن طرح جامع زمینه لازم برای برداشتن گام‌های بلندتری در مدیریت شهری گرمسار فراهم شود.

به نظر می‌رسد که برای تسهیل در خدمات‌دهی کیفی‌تر به شهروندان نیازمند آن هستیم که شهر گرمسار را به مناطق و محدوده‌های کوچک‌تری تقسیم کنیم که در همین ارتباط اقدامات زیادی در شهرداری انجام شده و بر اساس آن شهر را به دو منطقه و شش محله تقسیم کردیم.

بافت فرسوده شهر گرمسار از جمله مناطقی است که ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد، چه برنامه‌هایی در این حوزه دارید؟

جدای از طرح بازآفرینی شهری که اعتبارات خوبی به آن اختصاص یافته، شهرداری گرمسار از طریق اجرای برنامه‌های متعدد و فضاسازی شهری در بافت سنتی شهر، به دنبال ایجاد جذابیت‌های بیشتر در این محلات است تا ماندگاری و حس تعلق شهروندان را به این محلات افزایش دهیم.

ایجاد پارک‌ها و بوستان‌ها، کاشت درخت و گل‌کاری در بخش‌هایی از این محلات، سنگ‌فرش برخی معابر، پیاده‌راه سازی و مشارکت دادن مردم در طرح‌ها، افزایش جذابیت‌های بصری در بافت سنتی، بازسازی معابر شهری و خیابان‌های این محدوده، همه و همه از طرح‌هایی بوده که در بافت فرسوده و سنتی شهر اجرایی شده است؛ البته به زودی با احداث فرهنگسرا در این محدوده کانون مهمی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی شکل می‌گیرد.

علاوه بر این‌ها در این محدوده طرح‌های متعددی در بازار و آب انبار تاریخی اجرایی شده که جذابیت‌های این محلات را دو چندان کرده است. پیاده‌راه شهید نوروزی نیز از دیگر طرح‌های شهرداری است که با مشورت از یک مشاور اجرای آن عملیاتی شد. معتقدیم کاربری برخی از مغازه‌های این راسته بهتر است به مشاغلی نظیر کتابفروشی، کافه، رستوران، عرضه صنایع دستی و دیگر مشاغل مرتبط با فرهنگ و هنر اختصاص پیدا کند تا به تدریج بر زیبایی‌های این معبر و پیاده‌راه آن افزوده و به تدریج به یک راسته فرهنگی‌تر تبدیل شود؛ بی‌تردید در آینده با اقبال بیشتر شهروندان خوش‌ذوق گرمساری به کالاهای فرهنگی و هنری، به تدریج در این پیاده‌راه تغییراتی ایجاد خواهد شد.

بسیاری از شهرداری‌ها در یکی دو دهه اخیر در کنار میراث فرهنگی سعی بر ایجاد رونق گردشگری داشته‌اند، شهرداری گرمسار در این بخش چه تمهیداتی اندیشیده است؟

شهرداری متعهد به این است که زمینه و بستری فراهم کند که به رونق این صنعت پردرآمد در شهر بیانجامد که در این راستا اقدامات متعددی انجام داده است. به طور مثال اگر یک سرمایه‌گذار برای احداث هتل و یا دیگر زیرساخت‌های گردشگری اقدام کند، شهرداری در زمینه اعطای مجوز و پایان کار و سایر موارد مورد نیاز، حداکثر همکاری و همراهی را خواهد داشت. ضمن اینکه مدیریت شهری گرمسار جداگانه از طریق ایجاد پارک‌ها و بوستان‌ها و فضاسازی‌های جذاب در سطح شهر کوشیده که زمینه جذب گردشگر را در این شهر تاریخی فراهم کند.

شهرداری در همین ارتباط یک واحد گردشگری در مجموعه شهرداری در نظر گرفته است. متأسفانه در چند سال اخیر هم به دلیل مشکلات اقتصادی و هم شیوع ویروس کرونا از سرعت اقدامات شهرداری در این حوزه کاسته شد. برای جذب حداقل یک درصد از گردشگری آخر هفته تهران برنامه‌ریزی کردیم و معتقدیم در صورت تحقق این مهم، اقتصاد شهر می‌تواند دگرگون شود؛ مقصد عمده مردم تهران تا پیش از این شهرهای شمالی و سواحل دریای خزر بوده که هم به دلیل بعد مسافت و هم حجم بالای ترددها در محورهای منتهی به شمال، مشکلاتی به همراه داشته در حالی که مناطق بکر و کویری گرمسار می‌تواند یک مقصد جذاب و ایده‌آل برای بسیاری از گردشگران پایتخت باشد.

وضعیت ورودی‌های شهر گرمسار از جمله مسائلی است که با انتقاداتی همراه بوده است؛ برای ساماندهی ورودی‌ها چه برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

شهرداری در چند سال اخیر برای ساماندهی ورودی‌های شهر برنامه‌های متعددی داشته است. البته مهمترین معضل پیش روی این است که ورودی‌های شهر در منطقه‌ای خارج از محدوده شهری واقع و همین امر موجب شده که طرح‌ها به کندی اجرایی شود. شهرداری چهار هزار اصله درخت در ورودی‌های غربی و شرقی کاشته، علاوه بر این اصلاح پل‌های ورودی و بخشی از مبلمان ورودی شهر نیز انجام گرفته است. ضمن اینکه طرح‌هایی برای سردر ورودی شهر نیز طراحی شده و قرار است در جلسه این هفته شورای شهر مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری شود.

برای سامان‌دهی ورودی‌های شهر نیازمند همراهی و همکاری دیگر دستگاه‌های مسئول هستیم. همانطور که می‌دانید یک راه قدیمی در حاشیه ورودی‌های شهر واقع شده که تلاش ما بر این است که این راه قدیمی را تحویل بگیریم و از طریق اجرای طرح‌های مختلف، یک ورودی که حقیقتاً شایستگی مردم خونگرم گرمسار را داشته باشد، ساخته شود به هر حال در صورت همکاری و تعامل دیگر دستگاه‌ها با شهرداری می‌توان به بازسازی این ورودی‌ها امیدوار بود.

چه طرح‌هایی در ایام الله دهه فجر آماده افتتاح و بهره‌برداری است؟

کلنگ‌زنی چندین پروژه را در این ایام داریم. عملیات اجرایی چندین بوستان محله در گرمسار به اتمام رسیده و آماده افتتاح است. رونمایی از المان میدان شهید تفضلی نیز از پروژه‌های شاخص شهرداری است که آماده افتتاح بوده، چندین پروژه جدول‌گذاری و آسفالت معابر نیز به بهره برداری خواهد رسید. بازسازی پارک بیسکوران و پروژه پارک آبی در حاشیه میدان شهید تفضلی گرمسار نیز از دیگر پروژه‌هایی است که همزمان با جشن‌های چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب، عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

کد خبر 554822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.