سیگنال مثبت مذاکرات به بازار سرمایه

اگرچه مذاکرات برجامی وین روی رفتار بورس‌بازان تاثیرگذار بود، اما همچنان شرایط ناپایدار ارزیابی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی معاملات بازار بورس نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات نسبت به هفته قبل با ۱۳ درصد کاهش از ۲۲۶ هزار و ۳۰۸ میلیارد ریال تا رقم ۱۹۷ هزار و ۶۲۸ میلیارد ریال کاهش یافت. حجم کل معاملات نیز با کاهش ۹.۸ درصدی از ۳۲ هزار و ۵۰۶ میلیون سهم در هفته قبل به ۲۹ هزار و ۳۰۶ میلیون سهم کاهش یافت.

پیشتازی بازار بدهی

طی هفته قبل، ارزش معاملات با هشت درصد کاهش از ۶۹ هزار و ۱۱۱ میلیارد سهم از هفته قبل به ۶۳ هزار و ۴۸۹ میلیارد سهم کاهش یافت. این در حالی است که ارزش معاملات در بازار دوم سهام رشدی دو درصدی را تجربه کرد و از ۶۲ هزار و ۵۲۴ میلیارد ریال به ۶۳ هزار و ۷۴۱ میلیارد سهم در هفته جاری رسید.

ارزش معاملات در بازار بدهی با رشدی ۲۴ درصدی از ۹,۲۵۱ میلیارد ریال در هفته قبل به ۱۱ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. ارزش معاملات در بازار مشتقه سه درصد کاهش یافت و از ۳۵۶ میلیارد ریال به رقم ۳۴۴ میلیارد ریال رسید. همچنین ارزش معاملات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ۳۰.۷۵ درصد کاهش یافت و از ۸۵ هزار و ۶۶ میلیارد به ۵۸ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال رسید.

حرکت رو به پایین شاخص‌ها

شاخص کل بورس با ۱.۳۱ درصد کاهش نسبت به هفته قبل از یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد از هفته قبل به یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد در هفته جاری رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با افت ۲.۰۳ درصدی از ۳۳۳ هزار و ۱۹ واحد به ۳۲۶ هزار و ۲۴۴ واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای ایران خودرو (خودرو)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و بانک تجارت (وتجارت) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

پیش‌بینی بورس شنبه هفته آینده

اخبار خوبی از مذاکرات مخابره می‌شود. شبکه CNN در گزارشی نوشت: نشانه‌های پیشرفت از سوی ایران و آمریکا به اندازه‌ای کافی است که بگوییم مذاکرات وین وارد مرحله حساسی شده، هرچند تعداد زیادی از مسائل همچنان حل نشده است.

به نظر می‌رسد اخبار مذاکرات در میان‌مدت می‌تواند مسیر بورس را تغییر دهد.

بورس مثبت می‌ماند

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: با توجه به معاملات امروز، احتمالاً شنبه و یکشنبه شاخص تا محدوده یک میلیون ۲۹۰ الی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد برسد.

وی توضیح می‌دهد: شاخص در روزهای ابتدایی هفته آینده صعودی می‌شود. صنایع بانک، خودرویی، پالایشی و برخی از سهام گروه واسطه‌گری می‌توانند حرکت مثبتی داشته باشند.

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به معاملات این هفته می‌گوید: در هفته جاری تراز حقیقی‌ها منفی بود و خروج پول داشتیم اما معاملات نسبت به هفته گذشته کمی رشد کرد.

وی تاکید می‌کند: رشد معاملات در نیمه دوم بازار روز چهارشنبه باعث شد تا به معاملات روز شنبه خوش‌بین باشیم؛ اما همچنان نوسانات در بازار باقی می‌ماند.

نصیرزاده درباره تأثیر مذاکرات بر بورس می‌گوید: اخبار مثبت مذاکرات می‌تواند اثر روانی روی گروه‌های خودرویی و بانکی داشته باشد.

وی می‌گوید: البته توافقات می‌تواند نرخ دلار را کاهش دهد و این کاهش نرخ دلار به طور مستقیم روی معاملات بورسی تأثیر می‌گذارد.

خبر مهم رئیس بورس برای سهامداران

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تغییرات سریع در بازار سرمایه طی سه سال اخیر اظهار کرد: افزایش ذی‌نفعان بازار سرمایه به حدود ۶۰ میلیون نفر، از جمله این تغییرات مهم بوده است. از این رو، زیرساخت‌های فعلی برای ارائه خدمات به این جامعه بزرگ سهامداری باید خیلی متفاوت با قبل شود؛ بنابراین بازنگری در زیرساخت‌ها بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت سود نقدی یکی از موضوعات مهم است، تصریح کرد: در لایحه بودجه امسال، یک بند آمده است که پس از تصویب در صحن مجلس، پرداخت سود نقدی سهامداران از طریق سامانه سجام و به صورت متمرکز انجام می‌شود؛ بنابراین کل سود نقدی از سال آینده از طریق سجام پرداخت می‌شود.

به گفته وی در شش ماهه دوم سال جاری، پرداخت سود نقدی سهامداران نسبت به شش ماهه نخست سال شتاب بیشتری داشته و بیش از نیمی از شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام اقدام به پرداخت سود به سهامداران خود کرده‌اند.

وی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی را از دیگر دغدغه‌های بازار سرمایه برشمرد و اظهار کرد: از طریق پروژه‌هایی که در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تعریف شده است، امید می‌رود شاهد پرداخت گروهی و همچنین دریافت از جمعیت بالا باشیم.

عشقی با اشاره به اینکه حفظ حقوق سهامداران یکی از مأموریت‌های سازمان بورس است، خاطرنشان کرد: گاهی سود سهامداران به دلیل روش‌های عجیب و غریب پرداخت سود، در حساب خود شرکت‌ها رسوب می‌کند. پرداخت سود از طریق سامانه‌های پرداخت گروهی سبب می‌شود این موضوع رخ ندهد و افراد زیادی در کوتاه‌ترین زمان ممکن سود خود را دریافت کنند.

وی اظهار کرد: امیدواریم با توسعه زیرساخت‌ها، از سال آینده مشکلی برای پرداخت سود سهامداران پیش نیاید و فرآیند به گونه‌ای تعریف شده که هیچ منابعی در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) یا شرکت‌ها رسوب نکند. به بیانی دیگر، پس از استخراج لیست سهامداران، منابع بلافاصله به حساب آن‌ها واریز شود.

سیگنال مذاکرات وین به بورس‌بازان

خوش‌بینی‌ها در خصوص مذاکرات برجامی وین باعث شده بود بورس‌بازان با دریافت سیگنال مثبت معاملات را از سر بگیرند؛ اگرچه اثر توافق احتمالی مذاکرات برجامی وین روی بازار سهام دوگانه خواهد بود، بدین ترتیب که در مجموع اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاران در خصوص کاهش هزینه‌های ناشی از تحریم‌ها در اقتصاد ایران خواهد داد. این در حالی است که با کاهش قیمت ارز، تأثیرپذیری سود شرکت‌های دلاری و صادرات محور از آن بیشتر خواهد بود.

حقیقی‌ها طی دو روز شنبه در یک شیب قابل ملاحظه‌ای از شدت خروج پول از بازار سهام کاسته‌اند که این موضوع، نشانه مثبتی را برای سمت تقاضا به دنبال داشت. البته کاهش شدت خروج پول حقیقی‌ها به معنای پایان یافته جریان خروجی پول‌ها نیست، بلکه نشان از اثرگذاری رویدادهای مثبت روی روند رفتار بورس‌بازان دارد.

کد خبر 554817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.