سیل مبتلایان به اومیکرون در راه بیمارستان‌های اصفهان/افزایش ۱۰ برابری تست‌های مثبت کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وضعیت کشوری رعایت پروتکل‌ها در کشور بین ۵۰ تا ۵۵ درصد است و اصفهان نیز از این آمار مستثنی نیست، تعداد تست‌های مثبت نیز نسبت به ابتدای این ماه ۱۰ برابر بیشتر شده و تعداد افراد بستری در بیمارستان‌های استان به ۹۳۵ نفر رسیده است.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وضعیت کشوری رعایت پروتکل‌ها در کشور بین ۵۰ تا ۵۵ درصد است و اصفهان نیز از این آمار مستثنی نیست. این آمار شامل مواردی همچون چگونگی استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری، شست و شوی دست‌ها و تهویه است. متأسفانه درصد رعایت موارد بهداشتی در کشور و استان مناسب نیست.

وی ادامه داد: آمار ابتلاء و مرگ همچنان بالا خواهد رفت و نوک قله اومیکرون حتی از مرداد و شهریورِ گذشته بیشتر خواهد بود. به همین خاطر اگر پروتکل‌ها به درستی رعایت نشود، با توجه به سرعت بالای سرایت پذیری اومیکرون اوضاع به یقین بدتر از گذشته خواهد شد؛ پیش‌بینی‌های ما نیز همین را نشان می‌دهد.

افزایش ۴ برابری مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: سیل مراجعات به مراکز بیمارستانی و درمانگاه‌ها افزایش خواهد یافت، سیستم‌های بیمارستانی از پس حجم مراجعات برنمی‌آیند و ممکن است دچار کمبودهایی در نظام سلامت شویم. همچنین اگر در میان این آمار افراد مبتلا به بیماری‌های شدیدتر استخراج شوند که احتمال آن وجود دارد، به آهستگی به سوی بستری در آی‌سی‌یو و مرگ و میر خواهیم رفت. همچنین در روزها و هفته‌های آینده تعداد مراجعان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون تعداد افرادی که به صورت سرپایی مراجعه کردند تا چهار برابر افزایش یافته است و تعداد تست‌های مثبت نیز نسبت به ابتدای این ماه ۱۰ برابر بیشتر شده است. تعداد افراد بستری در بیمارستان‌های استان به ۹۳۵ نفر رسیده است که بیش از سه برابر بستری‌های ابتدای بهمن ماه است. همچنین افرادی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند هم به ۱۰۴ نفر رسیده که سه برابر آمار ابتدای این ماه که حدود ۳۵ مورد بوده، است.

تعداد بستری‌ها شش برابر شده است

عقدک گفت: تعداد افرادی که در یک روز بستری می‌شوند نیز به ۲۱۳ مورد رسیده است که این عدد نسبت به ابتدای ماه شش برابر افزایش داشته است. در نهایت آمار مراجعه، تست‌های مثبت و میزان بستری‌ها در آی‌سی‌یو افزایش داشته است. آمار مرگ و میر نیز نسبت به ابتدای ماه که صفر یا نهایتاً یک یا دو نفر بود، به ۹ و ۱۲ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: وقتی تعداد مراجعان به سیستم درمان به قله خود رسید با فاصله دو تا سه هفته به پیک مرگ و بستری می‌رسیم. امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها و تزریق دز سوم اتفاق خوبی در زمینه کنترل اومیکرون بیفتد و قله را بشکنیم تا شاهد افزایش آمارها نباشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به محدودیت‌های اومیکرونی، افزود: محدودیت‌ها همان محدودیت‌های سابق مانند دورکاری، کاستن از حجم ساعات کاری و حضور افراد در مشاعل تجمعی است اما ستاد کرونا آن را تأیید نکرده است، همچنین با تعطیلی سراسری کاملاً مخالف است زیرا نه تنها به بعد سلامت کمکی نمی‌کند بلکه بر حوزه‌های اقتصاد، اجتماع و امنیت جامعه اثرگذار خواهد بود بنابراین مصوبه ستاد ملی کرونا بر این مسئله استوار است که محیط‌های تجمعی را ساماندهی کند.

صنوف و مشتریان آنها باید سه دز واکسن را دریافت کرده باشند

عقدک در رابطه با محدودیت‌های جدید کرونایی گفت: ساماندهی به این معنی است که اگر قصد استفاده از فضاهای سربسته را دارید، باید از ۲۰ درصد این فضا در نود دقیقه استفاده کنید، بنابراین سخنی مبنی بر تعطیلی سراسری نیست. با این حال، آنچه به عنوان نظارت وجود داشته همچنان نیز وجود خواهد داشت. تصور عمومی بر این بود که با قرمز شدن دوباره رنگ شهرها همه جا تعطیل خواهد شد اما در مصوبات ستاد چنین چیزی دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: صنوف و مشتریان آنها برای داد و ستد باید سه دز واکسن را دریافت کرده باشند. سازمان‌های نظارتی نیز شروع به نظارت بر اجرای این قوانین کرده‌اند. حتی گفته شده که برای ارائه هرگونه خدماتی رؤیت کارت واکسن الزامی است. چنانچه این گونه نباشد با متخلفان برخورد خواهد شد. در وهله اول به افراد تذکر داده می‌شود و در وهله دوم محل کسب پلمب خواهد شد. اما اینکه با چه شدتی اعمال و دنبال شود، باید از سیستم‌های ناظر پرسید.

مردم انتظار برخورد قهری دارند اما ستاد ملی موافق نیست

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: مردم انتظار دارند که دولت با نقض پروتکل‌ها جدی‌تر از پیش برخورد کند اما واقعیت این است که نمی‌توان از قوای قهریه استفاده کرد و ستاد ملی و ستاد استانی هم چنین نظری ندارند. انتظارات مردم و مصوبات باعث اختلاف نظرهایی در این زمینه شده است.

وی ادامه داد: محدودیت‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا بسیار شفاف و مشخص است. به عنوان مثال برای برگزاری جلسات اداری گفته شده است که ۳۰ نفر تا نود دقیقه می‌توانند از فضای موردنظر استفاده کنند. تجمعات مذهبی، آئینی، اجتماعی، ورزشی و … نیز که در هر محیط بسته برگزار می‌شود، باید از همین قانون تبعیت کند. برای مراسم اعتکاف با رعایت جمعیت مناسب در مناطق نارنجی و زرد هم افراد باید سه دز واکسن را تزریق کرده باشند.

عقدک افزود: ستاد استانی کرونا همچنین اعلام کرده است که تالارهای پذیرایی تنها می‌توانند با ۴۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کنند. در اماکن آموزشی دانشگاه‌ها و مدارس، تصمیمات به عهده ستادهای استانی گذاشته شده است. مثلاً اگر منطقه‌ای به رنگ قرمز درآمد، پیش دبستانی و دبستان آن منطقه باید به مدت ۱۰ روز در فضای مجازی فعالیت کند اما در پایه اول و دوم متوسطه این شرایط وجود ندارد و فعالیت آنها حضوری خواهد بود.

۹۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه واکسینه شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نزدیک به ۹۰ درصد دانش‌آموزان پایه متوسطه واکسن‌هایشان را دریافت کرده و مدیران مدارس اعلام کرده‌اند که شرایط رعایت کامل پروتکل‌ها را داریم. دانشگاه‌های شهرهای قرمز نیز در صورت لزوم تنها ۱۰ روز به صورت مجازی فعالیت خواهند کرد و متناسب با تغییر رنگ‌ها تصمیم‌های متناسب اعلام خواهد شد.

وی در پایان افزود: بنای ستاد بر این است که در فاصله‌های زمانی ۱۰ روزه یا هفت روزه تا اعلام وضعیت رنگ‌ها مجدداً اعلام موضع کنند. در مورد مراسم‌های ۲۲ بهمن، تعطیلات عید و سفرهای نوروزی هنوز تصمیمی در سطح ملی یا استانی گرفته نشده است چون شدت ظهور و بروز بیماری و رنگ‌بندی شهرها تغییر می‌کند.

کد خبر 554728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.