اهمیت استفاده از ماسک در برابر سویه «امیکرون»

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برخی معتقد هستند که ماسک، ریه را کوچک می‌کند اما چنین نیست. ماسک نه تنها مشکلی برای ریه افراد سالم ایجاد نمی‌کند، بلکه در فصول سرد از تحریک ریه به وسیله هوای سرد جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود ذرات ریز آلاینده‌های هوا تا حد زیادی وارد سیستم تنفسی افراد نشود.

بابک امرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره شائبه‌هایی که در خصوص استفاده از ماسک وجود دارد، اظهار کرد: برخی معتقدند ماسک ریه را کوچک می‌کند اما این‌گونه نیست؛ ماسک نه تنها مشکلی برای ریه افراد سالم ایجاد نمی‌کند، بلکه در فصول سرد سال از تحریک ریه به وسیله هوای سرد جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود ذرات ریز آلاینده‌های هوا تا حد زیادی وارد سیستم تنفسی افراد نشود.

وی افزود: در این زمینه تست‌های ورزشی بسیاری از افراد گرفته شده است و متخصصان بررسی به این نتیجه رسیدند که با وجود ماسک، اتفاقی برای ریه افراد نمی‌افتد؛ در ژورنال‌های پزشکی خارجی نیز مطلبی در این زمینه ندیده‌ام. اما افرادی که بیماری تنفسی دارند مجبورند با تمام توان نفس بکشند، به تجربه ثابت شده است که این دسته از افراد نمی‌توانند از بینی نفس بکشند و ماسک تا حدودی تنفس آن‌ها را سخت می‌کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: افرادی که با زدن ماسک دچار خس‌خس سینه یا مشکلاتی هر چند اندک در تنفس می‌شوند، احتمالاً دچار یک بیماری زمینه‌ای در تنفس هستند و باید توسط پزشک بررسی شوند. با این حال، زدن ماسک در فصول گرم برای همه مشکل ایجاد می‌کند و باید طبق استانداردها هر چهار ساعت یک بار آن را تعویض کنند تا اثربخشی مورد نظر باقی بماند.

وی گفت: این موضوع اما درمورد امیکرون متفاوت است؛ زیرا این ویروس شانس انتقال بسیار بالایی دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود که تنها از ماسک‌های n۹۵ یا از ماسک‌های دولایه استفاده شود، ولی از سه ماسک با هم استفاده نکنید.

مبتلایان به امیکرون از دو ماسک استفاده کنند

امرا ادامه داد: اگر افراد در محیط‌های آلوده و سربسته قرار دارند یا خودشان مبتلا به امیکرون هستند و می‌خواهند به دیدار کسی بروند، باید از دو ماسک استفاده کنند. مبتلایان بهبود یافته از کرونا نیز در استفاده از ماسک مشکل پیدا می‌کنند؛ چون نفس آن‌ها پایین و ضعیف است. اگر بیمار مشکل تنفسی دارد باید از اکسیژن استفاده کند و ماسک را روی آن بگذارد.

وی افزود: ویروس امیکرون می‌تواند موجب ابتلای همه افراد شود و تنها راه جلوگیری از آن پس از تزریق کامل واکسن، استفاده از ماسک و رعایت دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی است که این فاصله باید بیش از دو متر باشد. همچنین تا آنجا که ممکن است از حضور در هرگونه تجمع و محیط‌های تجمعی دوری کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به گروه‌های خاص در معرض امیکرون گفت: زدن ماسک برای نوزاد مادران باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند اما خود مادر معمولاً نفسش پایین و ضعیف است و نباید در محیط‌های پرخطر حاضر شود و در صورت حضور نیز دستکم باید سه متر از افراد فاصله داشته باشد.

وی ادامه داد: از نظر تئوری نیز پوشاندن صورت کودکان با ماسک، کار درستی است اما نمی‌توان کودک را کنترل کرد؛ به همین خاطر بهتر است از حضور کودکان در جمع جلوگیری شود.

امرا در پایان تاکید کرد: باید از ماسک‌های باکیفیت استفاده کرد؛ همچنین افراد تا آنجا که مقدور است در محیط‌های سربسته حاضر نشوند و در صورت حضور از ماسک‌های باکیفیت استفاده کنند، در نهایت از نظر پزشکی، ماسک مشکلی برای تنفس افراد ایجاد نمی‌کند؛ جز اینکه تا حدودی تنفس را برای افرادی که بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای دارند، سخت می‌کند.

کد خبر 554718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.