راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ با بودجه‌های مختلف+ معرفی قطعات و قیمت حدودی

انتخاب قطعات مناسب برای تشکیل یک سیستم خوب و مناسب بازی و طراحی، دغدغه بسیاری از کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خرید سیستم و انتخاب قطعات مناسب برای گیم کار دشواری است و با توجه به قیمت‌های کنونی تهیه چنین سیستمی با بودجه محدود سخت است. با این حال خرید و اسمبل کامپیوتر در درازمدت می‌تواند یک انتخاب به صرفه‌تر محسوب شود. در ادامه به معرفی چند سیستم مختلف مناسب گیم می‌پردازیم:

مادربرد مناسب برای سیستم گیمینگ

مادربرد یا برد اصلی نوعی تخته مداری الکتریکی است که به عنوان مرکز ارتباطات رایانه شناخته می‌شود. اجزا مختلف یک کامپیوتر روی مادربرد نصب می‌شود و این قطعه وظیفه اتصال آن‌ها به یکدیگر و تأمین انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. مادربرد از پراهمیت‌ترین و حیاتی‌ترین قطعات کامپیوتر است. در جدول زیر می‌توانید برخی از مادربردهای مناسب به همراه قیمت حدودی آن‌ها را مشاهده کنید:

نام قطعه

پلتفرم

بازه قیمت (تومان)

Gigabyte B365M DS3H

Intel

۲,۵۰۰,۰۰۰ تا ۲,۸۰۰,۰۰۰

Gigabyte B460M DS3H

Intel

۳,۱۰۰,۰۰۰ تا ۳,۵۰۰,۰۰۰

ASUS PRIME A320M-K

AMD

۱,۷۰۰,۰۰۰ تا ۱,۹۰۰,۰۰۰

ASUS PRIME B450M-K

AMD

۲,۱۰۰,۰۰۰ تا ۲,۹۰۰,۰۰۰

پردازنده مرکزی CPU

پردازنده مرکزی کامپیوتر نقش مغز رایانه را ایفا می‌کند؛ درواقع این بخش از رایانه اقدامات، محاسبات و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد و جزو مهم‌ترین قطعات یک سیستم گیمینگ به‌شمار می‌رود زیرا عملکرد و راندمان کلی سیستم به آن وابسته است؛ البته برای دریافت بهترین خروجی در بازی نیازی به تهیه مدل‌های گران قیمت با تعداد هسته و رشته ندارید و خرید یک پردازنده نسل جدید مین‌استریم قادر است نیازهای گیمرهای حرفه‌ای را پاسخ دهد. در جدول زیر می‌توانید برخی از مدل‌های مطلوب CPU را به همراه قیمت مشاهده کنید:

نام قطعه

پلتفرم

بازه قیمت (تومان)

Ryzen 3 3200G

AMD

۴,۵۰۰,۰۰۰ تا ۵,۵۰۰,۰۰۰

Ryzen 3 3300X

AMD

-

Core i3 9100F

Intel

۲,۷۰۰,۰۰ تا ۲,۹۰۰,۰۰۰

Core i310100F

intel

۲,۵۰۰,۰۰۰ تا ۲,۷۰۰,۰۰۰

پردازنده Ryzen 3200G: این پردازنده از چهار رشته و هسته مجزا با فرکانس پردازشی ۳.۶ گیگاهرتز در حالت پایه بهره می‌گیرد که در مجموع دارای چهار مگابایت حافظه کش سطح سوم است؛ Ryzen 3200G با اتکا به لیتوگرافی ۱۲ نانومتری ساخته شده و از معماری ویژه AMD با نام Zen بهره می‌گیرد.

پردازنده نسل دهم Core i3-10100F: این پردازنده با هشت رشته و چهار هسته مجزا و فرکانس پردازشی حالت پایه ۳.۶ گیگاهرتز است؛ مشخصات فنی این پردازنده تقریباً مشابه رقیب رایزن خود است. وجود کلمه F در این سری به معنا نبود کارت گرافیک داخلی در پردازنده است و تهیه این CPU برای کاربران گزینه کاربردی با قیمت مناسب است.

کارت گرافیک GPU

واحد پردازش گرافیک یا GPU ابزاری برای رندرگیری (پردازش و خروجی گرفتن) تصاویر در سیستم‌های کامپیوتری است. این قطعه نیز حیاتی‌ترین سخت‌افزار برای تجربه با کیفیت گیم است. اگر گیمر، استریمر، تولیدکننده محتوا یا فعال صنعت مدیا و گرافیک هستید، تهیه این قطعه در رأس نیازهای شما قرار می‌گیرد. در جدول زیر می‌توانید نمونه‌های کاربردی این قطعه را به همراه قیمت آن مشاهده کنید:

نام قطعه

چیپست

بازه قیمت (تومان)

Nvidia GTX 1050 Ti

Nvidia (G-Sync)

-

ROG-STRIX-GTX1650S GAMING

Nvidia (G-Sync)

۱۷,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱۸,۰۰۰,۰۰۰

MSI Radeon RX 580

AMD (FreeSync)

-

GigaByte GeForce GTX 1660 GAMING OC 6G

Nvidia (G-Sync)

۱۸,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱۸,۵۰۰,۰۰۰

هادر دیسک HDD

هارد دیسک یک حافظه دائمی است که برای ذخیره اطلاعات مورد پردازش کامپیوتر استفاده می‌شود؛ این حافظه به صورت دیجیتالی رمزنگاری شده است و اطلاعات را بر روی سطح مغناطیسی دیسک‌های خود ذخیره می‌کند؛ البته وجود یک حافظه SSD کم حجم در کنار هارد دیسک امکان تجربه مقرون به صرفه و با کیفیت گیمینگ را برای شما فراهم می‌کند. در جدول زیر نمونه‌ای از این قطعه به همراه قیمت آن را مشاهده می‌کنید.

نام قطعه

برند

سرعت چرخش (دور در دقیقه)

قیمت

Blue WD10EZEX

وسترن دیجیتال

۷۲۰۰

۹۵۰,۰۰۰ تا ۱,۱۰۰,۰۰۰

حافطه موقت RAM

رم یا حافظه موقت، یک قطعه بسیار پر سرعت است که امکان انتقال و آدرس‌دهی بسیار سریع برای پردازنده‌ها فراهم می‌کند. حافظه بالاتر به پردازنده اجازه می‌دهد فرآیند محاسبات را به سرعت انجام دهند؛ در نتیجه افزایش مقدار RAM سرعت کامپیوتر را نیز افزایش می‌دهد. در جدول زیر برخی از مدل‌های این قطعه را مشاهده می‌کنید:

مدل

برند

قیمت (تومان)

AEGIS 2*8GB DDR4 3200 MHz

جی اسکیل

۲,۴۰۰,۰۰۰ تا ۲,۹۰۰,۰۰۰

Evo Potenza 2*8GB 3200Mhz

گیل

۲,۴۰۰,۰۰۰ تا ۲,۶۰۰,۰۰۰

T-Force Night Hawk 2*8GB 3200MHz

تیم گروپ

۳,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳,۴۰۰,۰۰۰

حافظه SSD

درایوها SSD با برخورداری از سرعت خواندن و نوشتن بیشتر از هارد دیسک‌ها گزینه بسیار مناسبی برای بهبود سرعت و راندمان کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ‌تاپ‌ها است؛ نصب سیستم عامل یا بازی بر روی چنین حافظه‌ای سرعت لودینگ و اجرای آن را افزایش می‌دهد و گاهی باعث افزایش فریم ریت جزئی نیز می‌شود. مقدار حافظه برای یک سیستم گیمینگ پایین رده ۲۵۰ گیگابایت کافی است، اما بیشتر بودن آن بهتر است. در جدول زیر می‌توانید چند مدل از این قطعه به همراه قیمت آن را مشاهده کنید:

مدل

برند

درگاه

قیمت

Green PC WDS120G2G0A

وسترن دیجیتال

SATA

۶۵۰,۰۰۰ تا ۷۰۰,۰۰۰

XPG SPECTRIX S40G M.2 2280

XPG ADATA

PCIe

۱,۴۰۰,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰,۰۰۰

دیگر قطعات مورد نیاز برای سیستم

سیستم خنک کنند: این قطعه تأثیرگذارترین عامل در فرسودگی قطعات است و برای سیستمی که قرار است پردازش‌های سنگین مانند اجرای بازی انجام دهد، وجود این قطعه به شدت ضرورت دارد. با توجه به تنوع سیستم‌های خنک‌کننده گستره انتخاب در این مورد زیاد است، اما به‌صرفه‌ترین انتخاب قرار دادن دو فن ورودی هوا و یک فن خروجی برای ایجاد فشار مثبت درون کیس است.

منبع تغذیه: منبع تغذیه وظیفه تأمین انرژی مورد نیاز قطعات را بر عهده دارد و تهیه منبعی با توان پایین بر عملکرد قطعات تأثیر منفی گذاشته و باعث کاهش طول عمر آن‌ها می‌شود در نتیجه هنگام خرید باید به میزان توان خروجی قطعه و مقدار مورد نیاز توجه کنید.

کیس: در نهایت و برای اسمبل قطعات نیاز به یک کیس مناسب است؛ کیس‌ها با توجه به تعداد پورت، وجود یا عدم وجود قاب شیشه‌ای، ورودی میکروفن، خروجی هدفون، سیستم خنک‌کننده و نورپردازی در رنج قیمت متفاوت قرار می‌گیرد؛ درواقع انتخاب و خرید کیس تا حد زیادی به خود شخص بستگی دارد.

سیستم نوع اول- پلتفرم اینتل

نام قطعه

مدل

حداقل قیمت (تومان)

مادربرد

Gigabyte B460M DS3H

۳,۱۰۰,۰۰۰

پردازنده مرکزی CPU

Intel Core i3-10100F

۲,۵۰۰,۰۰۰

کارت گرافیک GPU

GigaByte GeForce GTX 1660 GAMING OC 6G

۱۹,۰۰۰,۰۰۰

هارد دیسک

WD Blue WD10EZEX

۹۰۰,۰۰۰

حافظه SSD

XPG S40G 256GB

۱,۵۰۰,۰۰۰

حافظه موقت RAM

AEGIS 2*8GB DDR4 3200 MHz

۲,۴۰۰,۰۰۰

منبع تغذیه

GP480A-EUD

۱,۴۵۰,۰۰۰

کیس

TC 4474

۵۳۰,۰۰۰

جمع کل

-

۳۱,۳۸۰,۰۰۰

سیستم نوع دوم – پلتفرم AMD

نام قطعه

مدل

حدود قیمت (تومان)

مادربرد

ASUS PRIME B450M-K

۲,۱۰۰,۰۰۰

پردازنده مرکزی (CPU)

AMD Ryzen 3 3200G

۴,۵۰۰,۰۰۰

کارت گرافیک (GPU)

GigaByte GeForce GTX 1660 GAMING OC 6G

۱۹,۰۰۰,۰۰۰

هارد دیسک (HHD)

WD Blue WD10EZEX

۹۵۰,۰۰۰

حافظه SSD

XPG S40G 256GB

۱,۴۸۰,۰۰۰

حافظه موقت (RAM)

AEGIS 2*8GB DDR4 3200 MHz

۲,۴۰۰,۰۰۰

منبع تغذیه (Power)

GP480A-EUD

۱,۴۵۰,۰۰۰

کیس

TC 4474

۵۳۰,۰۰۰

جمع کل

۳۱.۴۱۰.۰۰۰

کد خبر 554636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.