۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
هزار وعده برای "خط ۴ حصار"

خط چهار حصار از مناطق قدیمی کرج است که اهالی آن با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و حالا پس از سال‌ها مدیریت شهری کرج تصمیم به بهسازی این منطقه گرفته است که می‌تواند نویدبخش روزهای بهتری برای ساکنان این منطقه باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خط چهار حصار محله‌ای در شرق کرج و در مسیر ورود به جاده چالوس از سمت اتوبان تهران-کرج قرار گرفته است، با خانه‌های کوچک بر روی کوه، نه شهر به‌شمار می‌آید نه روستا، زیرا نه قوانین روستا بر آن حاکم است و نه قوانین شهرنشینی دارد.

در خط چهار حصار خانه‌ها ۲۴ ساعته ساخته می‌شود، آنچنان سست که با اندک وزش بادی فرو می‌ریزد؛ این محله که به سمت کوهستان شرقی کرج رشد کرده است، با مشکلات کالبدی از جمله شیب‌های تند، پله‌های بسیار زیاد و دسترسی سخت به مسیرهای عبور و مرور در فصول سرد سال مواجه است و خیابان‌های کثیف و نامنظم، کوچه‌های باریک و بن‌بست، نداشتن شبکه فاضلاب شهری، ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراستاندارد، خانه‌های کوچک و درهم تنیده از دیگر مشکلات آن به‌شمار می‌رود.

اهالی خط چهار حصار اغلب مهاجرانی با دستان خالی هستند که سرمایه اندک، آنها را به این محله کشانده است؛ خانواده‌های پرجمعیتی که در خانه‌هایی حتی کمتر از ۴۰ متر زندگی می‌کنند، اغلب دست‌فروش و کارگران روز مزد و برخی نیز خلافکار هستند که این افراد شرایط زندگی را برای سایر اهالی محله سخت‌تر کرده‌اند. برخی از اهالی می‌گویند بیش از ۲۰ سال است که در اینجا ساکن هستند، اما هیچ وقت توان مالی آنها امکان خروج از این محله را برایشان فراهم نکرده است.

ساخت بناهای غیرقانونی از حدود سی سال پیش در خط چهار حصار کرج آغاز شده که مشکلات اجتماعی به همراه داشته است؛ این محله به لحاظ نوع ساخت و ساز جزو بافت‌های فرسوده کرج محسوب می‌شود که ساختمان‌های آن سند ثبتی ندارد.

حق مردم ادا نشد

سیما صبوری، کارشناس ارشد شهرسازی و معماری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: "خط چهار حصار" از محله‌های قدیمی کرج است که با کوه محصور شده و به همین دلیل از دیرباز به این نام شهرت دارد.

وی با بیان اینکه این محله در انتهای بخش شرقی شهر کرج و در دامنه جنوب غربی کوهپایه‌های البرز واقع شده است، ادامه می‌دهد: تاریخچه سکونتی خط چهار حصار به پنج دهه قبل بازمی‌گردد که با مهاجرت کارگران فصلی و ساخت‌وسازهای غیرقانونی رشد کرد.

این کارشناس ارشد شهرسازی و معماری با اشاره به مشکلات خط چهار حصار از جمله نداشتن شبکه فاضلاب شهری و ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراستاندارد، می‌افزاید: هیچ‌کدام از ساخت‌وسازهای این محله اصولی نیست و هر لحظه ممکن است با یک زلزله نه چندان بزرگ شاهد اتفاقات ناگواری در آن باشیم، لذا برای رفع مشکلات خط چهار حصار باید به طور زیرساختی اقدام کرد.

وی با بیان اینکه خط چهار حصار یکی از خاص‌ترین مناطق شهرداری کرج است که بین کوه و رودخانه محصور شده است و باغات فراوانی در آن وجود دارد، تصریح می‌کند: سکونت‌گاه‌های غیررسمی و فضایی که در خط چهار حصار ایجاد شد، منطقه ۱۰ شهرداری کرج را به یک منطقه محروم تبدیل کرده است، زیرا در سال‌های گذشته حق مردم با توجه به محرومیت منطقه ادا نشده است و این موضوع مشکلات زیادی را به‌وجود آورده است.

خط چهار حصار بهسازی می‌شود

علیرضا رحیمی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج در خصوص برنامه‌های مدیریت شهری برای بهبود شرایط خط چهار حصار، اظهار می‌کند: بودجه ۱۲۰ میلیارد ریالی برای بهسازی کامل خط چهار حصار تصویب شده است و این اعتبار در کمیسیون تلفیق بیستم بهمن‌ماه، با دستور کار بررسی بودجه پیشنهادی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری و منطقه ۱۰، در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه خط چهار حصار از نقاط کم‌برخوردار شهر به‌شمار می‌آید که رسیدگی به آن از الزامات دوره ششم شورای اسلامی شهر است، ادامه می‌دهد: این محله در شرق کرج واقع شده است و در مسیر ورود به جاده چالوس از سمت اتوبان تهران–کرج قرار دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج ادامه می‌دهد: مقرر شده است با اعتبارات پیش‌بینی شده، سال آینده اقداماتی همچون تعریض، بهسازی و پیاده‌روسازی، همسطح‌سازی، ایجاد فضای سبز و روشنایی جاده محله چهار حصار انجام شود.

وی خاطرنشان می‌کند: با انجام اقدامات در نظر گرفته شده، این محله برای همیشه از معضلات شهری رهایی خواهد یافت و ساکنان آن پس از سال‌ها به آرامش خواهند رسید.

تعیین تکلیف مالکیت اراضی در آینده نزدیک

حمیدرضا عبدالله‌پور، سرپرست منطقه ۱۰ شهرداری کرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: موضوع تعیین تکلیف مالکیت اراضی این منطقه به ویژه خط چهار حصار در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص کنده‌کاری دور برگردان کندوان تا ایستگاه تاکسی‌ها در خط چهار حصار و بروز مشکلات تردد در این محور، تصریح می‌کند: متأسفانه اجرای این عملیات با کندن آسفالت آغاز شده است‌، اما بارندگی‌ها اجازه ادامه عملیات و اجرای آسفالت را نمی‌دهد که به محض مساعد شدن شرایط جوی و دمای هوا، عملیات آسفالت انجام می‌شود.

سرپرست منطقه ۱۰ شهرداری کرج ادامه می‌دهد: با پیگیری‌های انجام شده پس از ۵۰ سال تعیین تکلیف مالکیت اراضی خط چهار حصار انجام می‌شود، البته طی بازدید شهردار کرج از منطقه و با تعامل راه و شهرسازی مقرر شد اسناد این منطقه به نام شهرداری صادر شود تا شهرداری املاک را به ساکنان منتقل کند.

کد خبر 554524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.