آمار واقعی امیکرون ۵ برابر میزان اعلام شده است/همه در برابر امیکرون آسیب‌پذیرند

عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا با بیان اینکه همه افراد از کودکان تا بزرگسالان در برابر امیکرون آسیب‌پذیرند، گفت: اگر بخواهیم آمار واقعی را به صورت خوش‌بینانه اعلام کنیم باید این ارقام را در پنج ضرب کنیم؛ اما برخی مردم گمان می‌کنند دولت این آمار را با نظر خاصی اعلام می‌کند در صورتی که این‌گونه نیست.

مسعود مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره آمار چندبرابری ابتلاء و مرگ‌ومیر مبتلایان به امیکرون، اظهار کرد: وزارت بهداشت شب گذشته اعلام کرده است که ۳۶ هزار و ۹۶۹ نفر مورد امیکرون ثابت شده است؛ این‌ها مواردی هستند که به بیمارستان مراجعه کردند یا اورژانس در خانه آن‌ها حاضر شده است؛ اما همه مردم آزمایش نمی‌دهند.

وی افزود: کافی است تنها یکی از اعضای خانواده به امیکرون مبتلا شود و تست مثبت داشته باشد، دیگر اعضای خانواده نیز به طور حتم مبتلا می‌شوند و دیگر حتی نیازی به آزمایش ندارند؛ به همین خاطر این موارد در آمارها منظور نمی‌شوند اما در واقع این تعداد مبتلا هستند.

آمار واقعی را ضرب در پنج کنید!

عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا گفت: اگر بخواهیم آمار واقعی را به صورت خوش‌بینانه اعلام کنیم، باید این ارقام را در پنج ضرب کنیم؛ اما برخی مردم گمان می‌کنند دولت این آمار را با نظر خاصی اعلام می‌کند در صورتی که این‌گونه نیست.

وی ادامه داد: برخی علاقه‌ای به مراجعه به بیمارستان ندارند و حتی برخی از آن‌ها از این موضوع واهمه دارند؛ اما آن‌ها در برابر ابتلاء به بیماری‌ها و به ویژه کرونا ایمن نیستند و این افراد نیز جزو همان آمار چند برابریِ پنهان محسوب می‌شوند.

مردانی افزود: هزینه هر تست کرونا ۳۸۰ هزار تومان است که با دارو، درمان، بیمارستان و تغذیه برای هر شخص به مبلغ قابل توجهی تبدیل می‌شود و با توجه به وضعیت معیشتی مردم، این هزینه‌ها برای آن‌ها قابل پرداخت نیست؛ این نیز جزو همان آمار پنهان محسوب می‌شود.

همه امیکرون می‌گیرند

مردانی در خصوص ابتلای ۲۰ درصدی کودکان به امیکرون اظهار کرد: واریانت‌های کرونا برای مبتلا کردن افراد سن و سال و جنسیت نمی‌شناسند؛ به همین دلیل اگر آنتی‌بادی محافظت کننده نداشته باشید و در برابر ویروس قدرتمندی مانند امیکرون قرار بگیرید، مبتلا می‌شوید.

عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا افزود: دلیل اینکه کودکان در گذشته مبتلا می‌شدند و درحال‌حاضر مبتلا نمی‌شوند به این خاطر است که ویروس امیکرون سه تا چهار برابر دلتا قدرت دارد و قابل سرایت‌پذیرترین گونه کرونا در دنیا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کودکان اصلاً واکسن نزدند و ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها نیز چند روزی است برای واکسن فراخوانده شده‌اند. بنابراین وقتی دز اول واکسن را دریافت کردید، پس از ۱۵ روز میزانی آنتی‌بادی در بدن شما تولید می‌شود اما کودکان از این آنتی‌بادی برخوردار نیستند. این در حالی است که اغلب افراد خانواده واکسن زده‌اند و از سوی دیگر بچه‌ها در مهدکودک یا مدرسه حاضر و به ویروس مبتلا می‌شوند و ابتلاء را به خانه می‌آورند؛ در نتیجه خانواده هم مبتلا می‌شوند.

قرنطینه کارساز نیست؛ پروتکل‌ها را رعایت کنید

مردانی با اشاره به موضوع قرنطینه سراسری، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای اروپا، اروپای غربی و آمریکا به تازگی فهمیدند که قرنطینه واقعی به معنای تعطیلی همه مظاهر زندگی اصلاً کارساز نیست. مجله «لنست» به تازگی با انتشار نتایج یک مطالعه نشان داده است که قرنطینه واقعی تنها دو دهم درصد از میزان مرگ و میر و ابتلاء می‌کاهد.

وی ادامه داد: در این اپیدمی به طور جدی باید پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود؛ از سوی دیگر تکمیل فرایند واکسیناسیون نیز بسیار مهم و اثربخش است.

عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا ادامه داد: به تازگی ثابت شده که با توجه به تجربه‌ای که در آفریقای جنونی و حتی فرانسه دیده شده، موج امیکرون در فرانسه سیر نزولی پیدا کرده است. بنابراین می‌توان گفت ویروس امیکرون به سرعت شیوع پیدا می‌کند و سریع هم فروکش می‌کند.

وی افزود: بر این اساس اواخر بهمن یا اوایل اسفند امیکرون پیک سیر نزولی پیدا می‌کند. اگر عید نوروز نیز با موارد کاهشی مانند ماه قبل روبه‌رو باشیم، مردم می‌توانند به کار و زندگی عادی خود برسند؛ در غیر این صورت شرایط خوبی نخواهیم داشت. در آمریکا هم عده‌ای زیادی به امیکرون مبتلا شدند و هم اکنون آنتی‌بادی بالایی دارند چون واکسن زده‌اند.

هرگونه علائم سرماخوردگی امیکرون است

مردانی هشدار داد: با این حال درباره امیکرون مطلقاً ساده‌انگار نباشید و گمان نکنید که بیماری ساده‌ای است. هرگونه علائم سرماخوردگی امیکرون است مگر خلاف آن ثابت شود. همچنین غریب به اتفاق مردم کشور مبتلا می‌شوند. تاکید می‌شود که به سرعت دوزهای بوستر تزریق شود؛ چون دوز اول واکسن ۲۰ تا ۲۵ درصد، دوز دوم تا ۴۰ درصد و دوز سوم تا ۷۰ درصد ایمنی در برابر امیکرون ایجاد می‌کند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا ادامه داد: رسیدن به موج‌ها و واریانت‌های بعدی قابل پیش‌بینی نیست و کسی نمی‌تواند به صراحت اعلام موضع کند و باید دید چه اتفاقی می‌افتد. در مورد پاندمی نیز باید گفت بسیاری از اپیدمیولوژیست‌های اروپا گفته‌اند امیکرون آمده است تا همه جمعیت جهان مبتلا شوند و آنتی‌بادی سراسری ایجاد شود تا کرونا به سمت بیماری‌های بومی مثل آنفولانزا برود، این البته تنها یک پیش‌بینی است.

وی تصریح کرد: جهش‌های متعددی از این ویروس تاکنون اتفاق افتاده است اما هیچ‌کدام به اندازه امیکرون مهم نبوده و اهمیت زیادی ندارد.

کد خبر 554462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.