تهاجم ترکیبی علیه دشمن

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، بیستم بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود؛ لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تهاجم ترکیبی علیه دشمن» به بررسی فرمایشات روز گذشته رهبر انقلاب پرداخت و نوشت: در سالروز بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی با امام خمینی (ره) در نوزدهم بهمن ۱۳۵۷، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، آن بیعت شگفتی‌ساز را یک نقطه عطف خواندند و با تأکید بر اینکه عامل ماندگاری، استمرار و اثرگذاری آن حرکت بزرگ و تاریخ‌ساز یک کار رسانه‌ای و روایت صحیح آن ماجرا بر اساس یک قاب هنرمندانه بود، گفتند: امروز نیز مقابله با تهاجم دشمن برای تحریف واقعیت‌ها، دستاوردها، پیشرفت‌ها و اقدامات حماسه‌آمیز نظام اسلامی نیازمند یک حرکت دفاعی و تهاجم ترکیبی با محوریت فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این دیدار با اشاره به محدود بودن تعداد حضار به علت شرایط نامساعد کرونا گفتند: من همواره مقید به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عمل به توصیه‌های پزشکان هستم و در استفاده از ماسک اصرار دارم و چند ماه قبل نیز نوبت سوم واکسن را دریافت کردم. ایشان خطاب به مردم توصیه کردند هر آنچه پزشکان و متخصصان در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌ها صلاح می‌دانند، عمل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس با اشاره به حرکت تاریخی نیروی هوایی در بیعت با امام (ره) خاطرنشان کردند: اگرچه نسل کنونی نیروی هوایی در آن روز حاضر نبوده اما همه کسانی که در نیروی هوایی با احساس مسئولیت فعالیت می‌کنند، در افتخار و فضیلت آن روز شریک هستند، چرا که آن حرکت در واقع بیعت با آرمان‌ها و جهاد مقدسی بود که امام (ره) فرمانده مقتدر آن بودند، بنابراین آن حرکت معنوی ادامه دارد و همه کسانی که در مسیر آن آرمان‌ها قرار دارند، در آن حرکت سهیم هستند.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از ویژگی‌های مهم آن حرکت بسیار تأثیرگذار را «تشخیص نیاز لحظه» از جانب افسران و همافران نیروی هوایی و انجام آن اقدام هوشمندانه براساس بصیرت برشمردند و گفتند: این حرکت همچنین نشان داد محاسبات آمریکا و رژیم منحوس پهلوی، غلط بود و از جایی ضربه خوردند که تصورش را نمی‌کردند.

تهاجم ترکیبی علیه دشمن

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تهاجم ترکیبی و الزامات موفقیت در برابر آن‌» به بررسی پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای در بیانات روز گذشته خود در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با اشاره به موفقیت‌های مردم ایران در مقابله با تهدیدات پیچیده و گسترده دشمنان نظام اسلامی علیه ملت ایران در طول چهل‌وسه سال گذشته با تأکید بر اینکه جبهه دشمن امروز دست به تهاجم ترکیبی علیه مردم ایران زده است، به جنبه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای و دیپلماسی این تهاجم، اشاره کردند و یادآور شدند «در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف ازجمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام به‌خصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند.»

جنگ ترکیبی، به راهبرد پیچیده‌ای اطلاق می‌شود که ترکیبی از نبردهای متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای می‌دهد و متناسب با آن طیف گسترده‌ای از ابزارها را به شیوه متقارن یا نامتقارن درنبردی غیرخطی مورداستفاده قرار می‌دهد. ابعاد و مؤلفه‌های این جنگ که اصطلاحاً به آن جنگ هیبریدی می‌گویند، فعالیت‌های نظامی متعارف و غیرمتعارف، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای، جنگ اقتصادی و انواع تحریم‌ها جنگ سایبری، دیپلماسی و مذاکره، جنگ روانی و اطلاعاتی، تروریسم، شورش و ناآرامی اجتماعی را شامل می‌شود. با توجه به تنوع ابعاد و مؤلفه‌های جنگ ترکیبی این جنگ‌ها از چند ویژگی مهم برخوردارند:

۱- هم‌افزایی: اگرچه هریک از ابعاد این جنگ کارکرد خاص خود را دارد، اما بهره‌گیری هم‌زمان سبب می‌شود که فشاری به‌مراتب بیشتر از تأثیر تک‌تک مؤلفه‌ها بر جامعه هدف وارد شود. در این وضعیت است که جامعه هدف دچار سردرگمی و بحران شناختی شده و به‌ناچار با تصمیم‌گیری‌های عجولانه و بعضاً نامناسب موفقیت دشمن را بیشتر می‌کند.

۲- قابلیت تسری از ویژگی‌های دیگر جنگ ترکیبی است به‌گونه‌ای که هرکدام از مؤلفه‌های جنگ ترکیبی می‌تواند مکمل و پیش‌برنده اهداف مؤلفه‌های دیگر باشد، مثلاً آن‌گاه که دشمن تحریم فلج‌کننده اقتصادی علیه مردم ایران را اعمال می‌کند، هدفش ایجاد نارضایتی اجتماعی است و بنا دارد از این نارضایتی برای ایجاد شورش اجتماعی استفاده کند؛ و یا هنگامی‌که در جنگ سایبری سیستم سوخت ایران را هدف قرار می‌دهد، تکرار غائله آبان ۹۸ را در نظر دارد.

تهاجم ترکیبی علیه دشمن

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بعد از جنگ جهانی دوم فقط ایران توانست جلوی آمریکا بایستد» به بررسی اظهارات سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء پرداخت و نوشت: چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت، بعد از جنگ‌جهانی دوم فقط جمهوری اسلامی توانست مقابل آمریکا بایستد. تسخیر لانه جاسوسی و حمله به عین‌الاسد دو سیلی عَلَنی ایران به آمریکا بود.

مهندس الشَمَّری دومین سیلی ایران به آمریکا را حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد عنوان کرد؛ زمانی که پس از جنایت بزرگ ترامپ و ترور فرماندهان شهید، حاج «قاسم سلیمانی» و حاج «ابومهدی المهندس»، به‌صورت آشکار پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق را هدف قرارداد. مهندس الشَمَّری با تجلیل از رهبری امام خمینی (ره) گفت که از روزهای اول پیروزی این انقلابِ مبارک، دغدغه و دل‌نگرانی همه دنیا آن بود که از ماهیت این انقلاب آگاهی پیدا کنند. با این وجود، صدایی نیک ندا سر داد که «این [انقلاب] نه شرقی و نه غربی، بلکه انقلابی اسلامی است که از دل اسلام و آموزه‌ها و اصول آن نشأت گرفته است.»

تهاجم ترکیبی علیه دشمن

کد خبر 554417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.