رشد ۶۷۰۰ واحدی شاخص کل به واسطه نمادهای بانکی

در روز جاری شاهد افت ارزش و حجم معاملات بودیم و نیمی از بازار تقریباً در روند منفی سپری می‌شد، عمده رشد بازار به واسطه گروه بانکی اتفاق افتاد که خبر معافیت مالیاتی برای عملیات بازارزی انها منتشر شده بود. این گروه از رفع تحریم‌ها نیز سود می‌برند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد ۶۷۰۲ واحدی شاخص کل نسبت به روز گذشته و بازگشت به سطح حمایتی یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد، اتفاق مثبتی بود و امروز در کل شاهد یک بازار متعادل به سمت مثبت بودیم.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد شش هزار و ۷۰۲ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد هزار و ۶۳۴ واحدی در سطح ۳۲۵ هزار و ۶۲۱ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۵۳ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۵۰ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۰۲

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۸۶

فرابورس ایران

.شاخص کل فرابورس با رشد ۱۳۲ واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۵۰۶ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۷۶ درصد رشد یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۳۸

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۰۳

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۴ هزار و ۸۱۰ و ۳۷ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۴۹۳ و سه میلیارد و ۵۹۲ میلیون برگه سهم بود.

اخبار بازار

سود سهام عدالت تا ۱۱ روز دیگر واریز می‌شود

عسگر توکلی، رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت گفت: در سال ۹۹ برخی از افراد بخشی از سهام خود (۳۰ درصد) را به فروش رسانده‌اند تعدادی نیز در مجموع ۶۰ درصد از سهام عدالت خود را به فروش رسانده‌اند. این افراد میزان سودشان برابر سهمی است که در تاریخ برگزاری مجمع آن را داشته‌اند؛ بنابر این میزان سود دریافتی افراد به میزان فروش تا تاریخ مجمع شرکت‌ها بستگی دارد.

وی افزود: قرار است سود سهام عدالت از ابتدای اسفند مانند سال گذشته از طریق سجام و شماره حساب‌های درج شده در سیستم سهام عدالت پرداخت شود.

معافیت مالیاتی بانک‌ها از درآمد تسعیر ارزی

کاظم چاوشی، عضو هیأت مدیره بانک ملت در خصوص مالیات بانک‌ها گفت: از آنجایی که سازمان امور مالیاتی برگ تشخیص مالیات عملکرد بانک‌ها را در سال ۱۳۹۹ با نرخ نیمایی محاسبه کرده و نرخ نیما در پایان سال قبل ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان با اجرایی شدن محتوای ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، احتمالاً بانک‌ها برای عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ انتظار می‌رود از محل درآمد تسعیر ارز مشمول پرداخت مالیات نباشند و این خبر بسیار مساعدی برای سهامداران بانک‌های دارای وضعیت مثبت باز ارزی است. به هر حال هم اثر مثبت نرخ تسعیر ارز و هم اثر بسیار خوب مالیاتی مذکور منوط به ابلاغ نهایی از سوی بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی است.

اخبار شرکت‌ها

افزایش سرمایه‌ها

مجوز افزایش سرمایه ۴۵ درصدی داوه از محل سود انباشته صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه ۱۰۸ درصدی وحکمت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه ۲۹۴ درصدی سویچ از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه ۱۲۵ درصدی ولبهمن از محل سود انباشته صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه ۲۴۵۴ درصدی شکربن از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی کگل از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه ۴۳ درصدی ساروم از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه ۶۳ درصدی فجهان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته صادر شد.

شغدیر: پتروشیمی غدیر امروز ۱,۸۰۰ تن پلی وینیل کلراید S۶۵ در بورس کالا با قیمت پایه ۳۳۶,۴۲۷ ریال عرضه کرد. ۸۰ تن آن تا قیمت ۳۹۰,۰۰۰ ریال رقابت شد که ۱۳.۷ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۳۸۲,۹۸۳ ریال مچ شد که ۱۰.۷ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۱ بهمن است.

ارفع: آهن و فولاد ارفع امروز ۸,۰۰۰ تن شمش بلوم (۱۵۰*۱۵۰)۵SP در بورس کالا با قیمت پایه ۱۲۶,۸۷۶ ریال عرضه کرد. ۶,۰۰۰ تن آن تا قیمت ۱۳۱,۱۹۹ ریال رقابت شد که ۳.۳ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۱۳۱,۰۴۲ ریال مچ شد که ۰.۲ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۲ بهمن است.

فجر: فولاد امیرکبیر کاشان امروز ۳,۰۰۰ تن ورق گالوانیزه G در بورس کالا با قیمت پایه ۲۴۵,۲۸۴ ریال عرضه کرد. ۲,۵۰۰ تن معامله در همان قیمت پایه صورت گرفت که ۷.۸ درصد کم‌تر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۲۸ دی است.

فخوز: فولاد خوزستان امروز ۱۵,۰۰۰ تن شمش بلوم (۱۵۰*۱۵۰)۵SP در بورس کالا با قیمت پایه ۱۲۶,۸۷۶ ریال عرضه کرد. ۱,۰۰۰ تن آن تا قیمت ۱۳۳,۹۹۹ ریال رقابت شد که ۵.۳ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۱۳۳,۴۹۷ ریال مچ شد که ۲.۶ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۲ بهمن است.

وسینا: عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده، موضوع مزایده: آگهی فروش ۱۰ درصد سهام شرکت توسعه اعتماد مبین نوبت سوم متعلق به بانک سینا، دلایل عدم حصول نتیجه: عدم مراجعه خریدار جهت دریافت اسناد شرکت در مزایده و به عدم دریافت هرگونه پاکت پیشنهاد عنایت شود.

خبهمن: گروه بهمن چهار محصول جدید شامل یک ون باری (CARGO VAN) در گروه تجاری سبک، یک خودروی سواری و دو خودروی SUV جدید را به زودی عرضه خواهد کرد. شرکت بهمن دیزل نیز به تازگی کامیونت جدید فورس را در مدل‌های شش تن و ۸.۵ تن به بازار عرضه کرده است، همچنین قرار است کامیون کشنده جدید پرقدرت و مدرن و باکیفیت با عنوان "امپاور" به بازار عرضه کند.

فملی: اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل فملی از اکتشاف چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره مس جدید در سریدون، یزد و آذربایجان غربی، استفاده از آخرین تکنولوژی‌های اکتشاف ماهواره‌ای روز دنیا توسط متخصصان داخلی، ظرف شش ماه آینده و با اکتشافات جدید ارتقا دو پله‌ای و کسب جایگاه پنجم ذخایر مس دنیا خبر داد.

وی افزود: همچنین شروع ۱۳ میلیارد دلار پروژه در شرکت مس، پیوستن شرکت ملی صنایع مس ایران به جمع ده شرکت برتر تولید کننده مس دنیا با انجام پروژه‌های توسعه‌ای، شکستن رکورد تاریخ صنعت مس ایران با تولید ۲۹۰ هزار تن مس کاتدی، صادرات بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در سال جاری از جمله دستاوردهای فملی است.

بازار جهانی و بورس کالا

لوبکات: نمودار اول روند قیمتی ماهیانه کل لوبکات در بورس کالا را نشان می‌دهد. قیمت معاملاتی فصل بهار و تابستان به طور میانگین به ترتیب ۹،۳۰۰ و ۹،۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود. با رشد قیمت نفت و به تبع نفت کوره قیمت‌ها در مهر ماه به ۱۲،۰۰۰ و در آبان به ۱۲،۵۰۰ تومان رسید. اما در آذر شاهد افت نسبی قیمت نفت و رشد نرم نیما بوده‌ایم و نهایتاً لوبکات در آذر به طور میانگین ۱۱،۴۰۰ و در دی ماه ۱۱ هزار تومان معامله شد. اما با رشد مجدد قیمت نفت در بهمن قیمت لوبکات هم مجدداً دستخوش رشد شده و در بهمن به طور میانگین در عدد ۱۳ هزار تومان قرار گرفته است.

بورس کالا هر ماه به طور میانگین میزبان ۱۶۰ هزار تن لوبکات است که عمده آن تا حد خوبی توسط شرکت‌های روانکار جذب می‌شود. در فصل بهار به طور کلی ۴۵۲ هزار تن از این محصول عرضه شد که ۴۰۰ هزار تن معامله شد. این اعداد برای فصل تابستان ۵۶۱ و ۴۹۶ هزار تن بوده است. در پاییز جمعاً ۵۱۰ هزار تن لوبکات عرضه شده است که ۴۹۷ هزار تن آن مورد تقاضا واقع شده است. در دی و بهمن نیز تاکنون مجموعاً شاهد عرضه به سطح ۲۷۹ هزار تن بوده‌ایم که ۲۴۴ هزار تن تقاضا داشته است. در هفته جاری قیمت لوبکات رشد خوبی داشته و ۲۴ هزار تن با قیمت ۱۳.۷ هزار تومانی عرضه داشتیم که ۲۲ هزار تن معامله شده است.

نمادهای تأثیر پذیر: شسپا شبهرن شنفت

تحلیلی بر روند اسلب در بورس کالا

نمودار اول روند قیمتی ماهیانه کل اسلب معامله شده سه عرضه کننده این محصول (هرمز، فولاد، فخوز) در بورس کالا را نشان می‌دهد. قیمت ریالی اسلب از سال گذشته به طور کلی روند صعودی داشته است که چاشنی رشد قیمت از مرداد ۹۹ تا آبان ۹۹ رشد قیمت دلار بوده و از آذر ۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ با چاشنی رشد قیمت‌های جهانی بالا رفته است. از خرداد با ثبات نسبی گرفتن این دو فاکتور، روند قیمتی در یک فاز نسبتاً خنثی و اندکی نزولی بوده است.

در سال ۹۹، میانگین قیمت پاییز حدوداً ۱۰،۴۰۰ (۴۱۴ دلار) و میانگین قیمت زمستان هم در حدود ۱۲،۸۰۰ (۵۲۹ دلار) بوده است و در بهار و تابستان ۱۴۰۰ نیز به ترتیب به ۱۶،۳۰۰(۷۴۹ دلار) و ۱۶،۲۰۰(۷۱۷ دلار) رسیده است. از پاییز شاهد اصلاح نسبی قیمت‌های جهانی و صعود نرم نیما بوده‌ایم که باعث شده است قیمت‌ها در حوالی ۱۵.۲ هزار تومان (۶۴۴ دلار) باشد. قیمت اسلب در دی ماه در حدود ۱۴،۵۰۰ (۵۸۶ دلار) و در آذر ۱۴،۷۰۰ (۵۹۶ دلار) بوده است.

در نه ماهه امسال تولید کنندگان این محصول جمعاً ۸میلیون ۶۲۱ هزار تن (دو درصد افت نسبت به ۹۹) محصول تولید کرده‌اند که شش میلیون و ۹۰۵ هزار تن آن (۱۱ درصد افت نسبت به ۹۹) در داخل مصرف شده است و مابقی صادر شده است. امسال تاکنون در بورس کالا نیز سه میلیونو ۲۳۱ هزار تن محصول عرضه شده است که یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن آن مورد تقاضا واقع شده است. در دی نیز حجم عرضه ۳۶۰ هزار تن و میزان تقاضا ۱۲۸ هزار تن بوده است. در بهمن وضعیت تقاضا بهتر بوده است و تاکنون ۲۳۵ هزار تن عرضه و ۱۸۴ هزار تن معامله داشته‌ایم.

نفت زیر سایه‌ی توافق ایران و آمریکا

قیمت نفت صبح روز سه شنبه در آستانه از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران کاهش یافت زیرا ممکن است توافق هسته‌ای را احیا کند که می‌تواند منجر به برداشته شدن تحریم‌ها بر فروش نفت ایران و افزایش عرضه جهانی شود.

قیمت نفت برنت پس از آنکه روز دوشنبه به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته یعنی ۹۴ دلار رسید با ۳۶ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش به ۹۲.۳۳ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۶ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش به ۹۱.۰۶ دلار در هر بشکه رسید.

هر دو قرارداد نفتی با افزایش تقاضای جهانی، تنش‌های مداوم در اروپای شرقی و اختلالات احتمالی عرضه به دلیل شرایط آب و هوایی سرد ایالات متحده، به بالاترین سطح هفت ساله اخیر رسیده‌اند. مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران که در وین در حال انجام است، پس از وقفه ۱۰ روزه از روز سه شنبه از سر گرفته می‌شود. ایالات متحده برخی معافیت‌های تحریمی را بازگردانده است، در حالی که ایران خواستار لغو کامل تحریم‌ها و تضمین آمریکا برای عدم اقدام تحریمی جدید است.

آرامکو عربستان روز شنبه اعلام کرد که قیمت تمام گریدهای نفت خامی که در ماه مارس به آسیا می‌فروشد از فوریه افزایش داده است. نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه نشان داد در ایالات متحده، ذخایر نفت خام و بنزین احتمالاً هفته گذشته افزایش یافت، در حالی که ذخایر میعانات کاهش یافت. ذخایر نفت خام در هفته منتهی به چهارم فوریه حدود ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یافت.

کد خبر 554272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.