حضرت زهرا(س) الگوی تمام عیار بشری است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: مدیریت فراخانوادگی برعهده مرد و مدیریت درون‌خانوادگی برعهده زن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرشته منانی، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان در «نشست تخصصی گفتمان فاطمی» که در روز سه‌شنبه _نوزدهم بهمن‌ماه_ در مرکز تخصصی بانوان آفتاب (وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان) برگزار شد، با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) برای مردان و زنان الگوی تمام عیار بشری به‌شمار می‌روند، اظهار کرد: ما این الگوی تمام عیار را در اختیار داریم و با توجه به سیاست‌گذاری‌های راهبردی که می‌خواهیم برای بانوان داشته باشیم در سه چشم‌انداز به موضوع همسر فاطمی پرداختیم.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز اول در گفتمان فاطمی این است که سند راهبردی بین‌المللی، تدوین و زیباترین الگو در راستای کنشگری بانوان در سطح کشور و در سطح کلان انتخاب شود، اظهار گفت: سند راهبردی مورد نظر باید برای انتخاب زیباترین الگو در راستای کنشگری بانوان مسلمان و معاصر جنبه بین‌المللی داشته باشد. همچنین چشم‌انداز دوم شخصیت‌شناسی حضرت زهرا (س) به طور کاربردی در همه مقاطع، آموزشی است و باید گزارش لحظه به لحظه از زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) را تدریس کنیم.

منانی خاطرنشان کرد: چشم‌انداز سوم تسهیل فرایند رساله دکتری در راستای معرفی راهبردی محورهای شخصیت شناسی حضرت زهرا (س) است. سالیانه چندین رساله دکتری در کشور تدوین می‌شود که باید سیاست‌گذاری کلانی به‌منظور تسهیل در فرایند آن انجام شود تا با هموار کردن این مسیر در راستای معرفی راهبردی شخصیت حضرت زهرا (س) بدون کلیشه‌پردازی حرکت کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آمار بالای طلاق در جامعه افزود: یکی از عوامل مهم بالا رفتن آمار طلاق، مقدم نداشتن همسر بر خود است؛ یکی از پرتوهای شخصیتی حضرت زهرا (س) نیز این بود که همیشه حضرت علی (ع) را ارجح بر خود می‌دانستند و اگر در زنان جامعه امروز نیز همسر را مقدم بر خود می‌دانستند بسیاری از مسائل امروز و مشکلات میان همسران برطرف می‌شد.

وی گفت: حضرت علی (ع) فرموده‌اند که "حضرت زهرا (س) هیچ‌گاه خواسته‌ای از او نداشته‌اند." چرا که احساس می‌کردند خواسته‌شان در توان حضرت علی (ع) نباشد، از این‌رو است که خواسته زن و شوهر از یکدیگر باید در حد توان یکدیگر باشد.

منانی تصریح کرد: مدیریت فراخانوادگی بر عهده مرد و مدیریت درون خانوادگی بر عهده زن است؛ این تقسیم کار از دیگر پرتوهای شخصیتی حضرت زهرا (س) است که این مدیریت را با مهرورزی، مشورت با یکدیگر و تدبیر همسر اعمال می‌کردند.

وی افزود: از دیگر پرتوهای حضرت زهرا (س) رعایت ادب و احترام نسبت به همسر است که ارتباطی بین صمیمیت زن و شوهر ندارد. بردباری و تحمل کمبودهای زندگی، تعامل متقابل و متعادل با همسر، یاور و همراه همسر در تمام مراحل زندگی، محبت و مودت، حضور در بطن جامعه و فعالیت‌های فرهنگی، خوش رویی، عبادت و حق طلبی، از دیگر پرتوهای زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) بوده است.

صداوسیما تصویر مرد و پدر را شکسته است

همچنین حجت‌الاسلام علی صغیرا، استاد حوزه و دانشگاه نیز حضرت زهرا (س) را به‌عنوان یک الگو برای نسل امروز معرفی کرد و افزود: یک الگوی تمام عیار برای مردان و زنان حداقل باید پنج ویژگی داشته باشد؛ جامع الکمالات باشد، فرازمانی و فرامکانی باشد، معصوم باشد و مردم هم در دنیا و هم در آخرت از او فیض ببرند؛ که حضرت زهرا (س) همه این شرایط را به‌صورت کامل دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه، صداوسیما را عاملی برای از بین رفتن حرمت مردان در جامعه برشمرد و گفت: از مشکلات بزرگی که در صداوسیما وجود دارد این است که تصویر مرد و پدر را شکسته و در صدد رفع نواقص آن برنیامده‌اند؛ از این‌رو پدر، بدترین جایگاه را در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی پیدا کرده است.

در پایان این مراسم نیز لیلا لندی اصفهانی، مدیر مرکز تخصصی بانوان آفتاب، هدف از برگزاری برنامه گفتمان فاطمی را تبیین سیره حضرت زهرا (س) معرفی کرد و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و بر اساس ابلاغ صادر شده، برنامه گفتمان فاطمی به شکل تولیدی ضبط و در ۱۷۷ محله مجازی کانون مادران پخش شد که مرکز تخصصی بانوان آفتاب دبیرخانه آن است.

وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از برنامه گفتمان فاطمی، الگوی جامعی از حضرت زهرا (س) در اختیار بانوان به‌عنوان جامعه هدف این برنامه قرار بگیرد.

به گزارش ایمنا، «نشست تخصصی گفتمان فاطمی» از سوی مرکز تخصصی بانوان آفتاب (وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان) و با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت دهه فجر برگزار شده است.

کد خبر 554259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.