میزبانی یورو ۲۰۲۸ یا جام جهانی ۲۰۳۰؟

پنج کشور انگلیس، ایرلندشمالی، جمهوری ایرلند، اسکاتلند و ولز تصمیم گرفته‌اند به جای جام جهانی ۲۰۳۰ برای میزبانی یورو ۲۰۲۸ نامزد شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چند وقت اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه کشورهای مختلفی در اروپا به صورت مشترک میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ فوتبال را برعهده بگیرند، مطرح شد؛ اما حالا به نظر می‌رسد شانس کشورهای آمریکای‌جنوبی مانند آرژانتین بیش از سایران است و آن‌ها درخواست خود را ارائه کرده‌اند.

به نقل از sky sport، انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند برای میزبانی یورو ۲۰۲۸ پیشنهاد خواهند داد و با حذف پیشنهاد میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ موافقت خواهند کرد. این مسابقات، اولین حق میزبانی را برای ولز، ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند فراهم می‌کند.

انگلیس، ولز، اسکاتلند، ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند یک پیشنهاد مشترک برای میزبانی یورو ۲۰۲۸ ارائه داده‌اند و از پیشنهادات خود برای برگزاری جام جهانی ۲۰۳۰ صرف‌نظر خواهند کرد. پنج اتحادیه فوتبال پس از آنکه اتحادیه فوتبال انگلیس آن را «مطالعه امکان‌سنجی گسترده» بر اساس تأثیر اقتصادی، چشم‌انداز سیاسی فوتبال و هزینه‌های احتمالی میزبانی مسابقات انجام داده، با مهلت یوفا تا ۲۳ مارس برای ارسال درخواست‌ها، حالا به یک تصمیم جمعی رسیده است.

در اتخاذ این تصمیم، پنج کشور به طور مشترک موافقت کردند که برای جام جهانی ۲۰۳۰ نامزدی نکنند؛ هدفی که در مانیفست انتخاباتی این کشورهای محافظه‌کار در سال ۲۰۱۹ گنجانده شده بود، اما احساس می‌شد شانس بسیار کمی برای موفقیت دارد. دولت انگلیس گفت که دلایل این کشورها برای پایان دادن به نامزدی رقابت‌های جام جهانی را پذیرفته و علاقه‌مند به آوردن جام جهانی به بریتانیا در دوره‌های آینده است.

 میزبانی یورو ۲۰۲۸ یا جام جهانی ۲۰۳۰؟

آیا این کشورها می‌توانند به‌طورخودکار واجد شرایط میزبانی باشند؟

هیچ بحثی با یوفا درباره ورود خودکار نامزدها به مرحله نهایی برای انتخاب میزبان صورت نگرفته؛ اما بعید است که یوفا حضور هر پنج کشور را بدون نیاز به پیش‌داوری تضمین و تأیید کند.

در بیانیه مشترک اتحادیه‌های فوتبال انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند، ولز و جمهوری ایرلند آمده است: "در مجموع، پنج اتحادیه تصمیم گرفته‌اند که صرفاً بر یک پیشنهاد رسمی برای میزبانی یورو ۲۰۲۸ تمرکز کنند و موافقت کرده‌اند که این موضوع (پیشنهاد برای جام جهانی فوتبال ۲۰۳۰) را نپذیرند.

میزبانی یورو، بازگشت سرمایه مشابه را ارائه می‌دهد، با توجه به اینکه تورنمنت اروپایی هزینه تحویل بسیار کمتری دارد و پتانسیل و مزایای آن زودتر محقق می‌شود.

میزبانی مشترک یورو ۲۰۲۸ و خوشامدگویی به تمام اروپا یک افتخار خواهد بود. همچنین فرصتی فوق‌العاده برای نشان دادن تأثیر واقعی میزبانی یک تورنمنت فوتبال در سطح جهانی با ایجاد تغییرات مثبت و برجای گذاشتن یک رویداد پایدار خواهد بود.

بر این باور هستیم که بریتانیا و جمهوری ایرلند می‌توانند در سال ۲۰۲۸ به یوفا و فوتبال اروپا چیز ویژه‌ای ارائه دهند؛ یک همکاری و میزبانی فشرده و منحصر به فرد که تجربه بزرگی را برای تیم‌ها و هواداران فراهم می‌کند.

 میزبانی یورو ۲۰۲۸ یا جام جهانی ۲۰۳۰؟

جدول زمانی یوفا درمورد پیشنهاد میزبانی یورو ۲۰۲۸:

در تاریخ بیست‌وسوم مارس ۲۰۲۲ آخرین مهلت کشورها برای اعلام شرکت در مناقصه میزبانی این رقابت‌ها است.

در تاریخ سی‌ام مارس ۲۰۲۲ شرایط پیشنهادی یوفا در اختیار کشورهای خواهان میزبانی قرار می‌گیرد.

در تاریخ پنجم آوریل ۲۰۲۲ کشوهایی که درخواست میزبانی داده‌اند توسط یوفا اعلام می‌شود.

دوازدهم آوریل ۲۰۲۳ آخرین مهلت تعیین شده از سوی یوفا برای ارائه و ارائه راهکارهای پیشنهادی کشورها است.

و ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ بالاخره توسط یوفا میزبان رقابت‌های یورو ۲۰۲۸ معرفی خواهد شد.

ورزشگاه ومبلی انگلیس در یورو ۲۰۲۰ میزبان هشت بازی بود که شامل هر دو مرحله نیمه نهایی و فینال بود که تیم گرت ساوتگیت در ضربات پنالتی به ایتالیا باخت. چهار بازی نیز در هامپدن پارک اسکاتلند برگزار شد، اولین و تنها باری که هر یک از کشورهای دیگر در رقابت مشترک میزبان مسابقات در یک فینال بزرگ بودند. استادیوم آویوا دوبلین نیز قرار بود میزبان چهار بازی باشد؛ اما در نتیجه همه‌گیری کووید، مسابقات آن دوباره در سن‌پترزبورگ و لندن برگزار شد.

یوفا در حال بررسی افزایش تیم‌های مسابقات قهرمانی اروپا به ۳۲ تیم برای مسابقات ۲۰۲۸ است که با اندازه تیم‌های فعلی جام جهانی مطابقت دارد و قبلاً این تعداد را از ۱۶ بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به ۲۴ رسانده است. استفان ویلیامز، رئیس اتحادیه فوتبال ولز در اعلام سهم کشور خود در پیشنهاد مشترک گفت: اینجا در ولز، دیوار قرمز قرابت ویژه‌ای با مسابقات قهرمانی اروپا دارد و برای ما به طور بالقوه شاهد حضور خود به عنوان کشور میزبان در یوفا یورو ۲۰۲۸ هستیم. این یک چشم‌انداز هیجان‌انگیز است

بسیار مفتخرم که اتحادیه فوتبال ولز در کنار اتحادیه‌های فوتبال ایرلندشمالی، اسکاتلند، انگلیس و جمهوری ایرلند از این پیشنهاد حمایت می‌کند. تأثیر مثبتی که این امر بر کل ولز خواهد گذاشت، غیرقابل اندازه‌گیری است و میراثی طولانی مدت از خود بر جای خواهد گذاشت.

 میزبانی یورو ۲۰۲۸ یا جام جهانی ۲۰۳۰؟

پنج کشور معتقدند پیشنهاد «قوی‌ترین پیشنهاد» به یوفا خواهد بود

«راب دورست» از اسکای اسپورت نیوز می‌گوید: پنج کشور تاکید کرده‌اند که یورو سومین رویداد ورزشی بزرگ در جهان است. آن‌ها معتقدند که این پیشنهاد هم از نظر امکانات و هم از نظر مقدار پولی که ایجاد می‌کند، قوی‌ترین پیشنهادی است که به یوفا ارائه می‌شود. همه کشورها بر این باور هستند که در صورت موفقیت، پیشرفت بزرگی برای فوتبال در بریتانیا و ایرلند خواهد بود. هم از نظر تشویق جوانان بیشتر برای روی آوردن به بازی فوتبال و هم تأثیر زیادی در افزایش درآمد برای همه سطوح پایه و حرفه‌ای فوتبال این کشورها خواهد داشت.

این مسابقات نشان دهنده تزریق چند میلیارد پوندی پول نقد به پنج کشور است و مدیران اجرایی اتحادیه فوتبال انگلیس معتقدند که همه کشورهای خواهان میزبانی، به طور گسترده از این میزبانی حمایت می‌کنند. یوفا پنهان نکرده است که یوروهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۸ فرصت‌های اصلی برای آن‌ها برای پر کردن خزانه‌هایشان است که در طول همه‌گیری ویروس کرونا به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. این‌جاست که آن‌ها به پیشنهاد مشترک بریتانیا و ایرلند فکر می‌کنند که از نظر تجاری بسیار قوی است.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن پیشنهاد، تاکنون هیچ جزئیاتی درمورد مکان‌های واقعی مسابقات افشا نشده، اما اذعان گسترده‌ای وجود دارد که ومبلی میزبان فینال و حداقل یکی از نیمه‌نهایی‌ها خواهد بود. هیچ بحثی با یوفا صورت نگرفته است. درباره ورود خودکار نامزدها به مرحله نهایی برای انتخاب میزبان، بعید است یوفا حضور هر پنج کشور را بدون نیاز به پیش‌داوری تضمین کند.

مدیران دست‌اندرکار می‌گویند که برنامه‌های میزبانی جام جهانی کنار گذاشته شده است زیرا «ابهامات» قابل توجهی به ویژه نگرانی درمورد هزینه، زمان‌بندی فشرده برای مناقصه و شانس برنده شدن، وجود داشت. سیاست بین یوفا و فیفا را نمی‌توان در این‌جا نادیده گرفت. شایان ذکر است که سال ۲۰۲۸ اولین سالی است که فیفا برای معرفی یک جام جهانی دوسالانه پیشنهاد داده که یوفا به شدت با آن مخالف است. فیفا می‌گوید به‌منظور دستیابی به بهترین راهکار، هنوز در حال مذاکره با ۲۱۱ کشور عضو است.

این پیشنهاد را می‌توان به عنوان یک حمایت سیاسی جدی توسط اتحادیه‌های فوتبال انگلیس و ایرلند به نفع یوفا و علیه پیشنهادات فیفا تفسیر کرد. سیستم رأی‌گیری برای اهدای جام‌های جهانی از آخرین باری که انگلیس (به شکل ویژه) پیشنهاد داده بود، تغییر کرده است. اکنون دیگر تعداد کمی از مقامات فیفا در تصمیم‌گیری‌ها دخیل هستند. درحال‌حاضر تصمیم‌ها براساس رأی ۲۱۱ کشور عضو است.

گزارش از: علی سرفراز_خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 554186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.