احتمال سونامی سرطان ریه در ۱۵ سال آینده/غربالگری‌ها جزئی از آداب زندگی شود

دبیر انجمن علمی سرطان اصفهان گفت: بررسی‌ها و غربالگری‌ها باید جزئی از آداب زندگی افراد باشد و بر غربالگری سه سرطان پستان، دهانه رحم و دستگاه گوارش به صورت مداوم تاکید شود. با رواج یافتن استعمال قلیان در جامعه، امکان دارد در طول ۱۵ تا ۲۰ سال آینده با سونامی سرطان‌ ریه روبه‌رو شویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پوریا عادلی امروز _ دوشنبه هجدهم بهمن‌ماه _ در نشست خبری انجمن علمی سرطان اصفهان، اظهار کرد: چهارم فوریه به عنوان روز جهانی سرطان نام‌گذاری شده و سالانه شعاری برای آن در نظر گرفته می‌شود. شعار امسال تحت عنوان «فاصله‌ها را کم کنیم» نام گرفته است و منظور از آن پوشش همگانی درمان سرطان با هدف کاهش یافتن اختلاف درمان افراد از طبقات مختلف است. همچنین پیشگیری و غربالگری سرطان‌ها نیز باید همیشه به گوش مردم برسد. اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان با هزینه کم است اما در صورت رسیدن به مراحل پیشرفته‌تر درصد بهبودی فرد کاهش یافته اما هزینه‌های درمانی افزایش می‌یابد.

وی درخصوص ناگهانی بودن سرطان و تحمیل هزینه‌های بدون برنامه‌ریزی به خانواده‌ها، افزود: در اقتصاد کالاهای مختلفی با کیفیت‌های مختلف ارائه می‌شود و هر خانواده بر اساس توان خود اقدام به خرید می‌کند اما در حوزه اقتصاد سلامت، جان انسان متمایز می‌شود. بیماری سرطان به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد، فرد بدون سپرده و برنامه‌ریزی با آن مواجه می‌شود، توان اقتصادی و کار خود را از دست می‌دهد و هزینه‌هایی نیز به خانواده تحمیل می‌شود. منابع محدود است و باید به شکل درست اختصاص یابند. وضعیت درمان در ایران مناسب نیست و بخشی از آن به کم‌کاری وزارتخانه‌ها بازمی‌گردد که بودجه سلامت جوابگوی سلامت افراد جامعه نیست.

لزوم پوشش همگانی نسبی در سرطان

دبیر انجمن علمی سرطان اصفهان ادامه داد: باید این تقاضا در مردم جامعه شکل بگیرد تا به پوششی همگانی نسبی در درمان سرطان برسیم. باید با توسعه صحیح توریسم سلامت از کشورها ارز لازم را جذب کنیم تا بتوانیم آن را برای بیماران داخلی هزینه کنیم و به تدریج به این سمت برویم که افراد توانمندتر جامعه به این فرهنگ برسند که برای درمان خود از بخش خصوصی استفاده کنند و هزینه درمان خود را بپردازند تا بتوان هزینه را برای طبقه نیازمندان واقعی ذخیره کرد، ساماندهی و همگانی کردن بیمه‌های تکمیلی کشور نیز باعث می‌شود هزینه بیماران دارای بیمه‌های تکمیلی کاهش یابد و توان انجام پرداخت‌هایی برای آن‌ها به وجود آید و در مجموع با این طرح‌ها می‌توان به نتیجه رسید. فاصله‌ها باید از طریق سطح درمان‌های دریافتی افراد جامعه کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به مشکلات توریسم سلامت، تصریح کرد: گردشگری سلامت باید توسعه پیدا کند و در راستای آن، زیرساخت‌های بخش خصوصی در کشور کامل و به‌روزرسانی شود، ورود افراد به کشور به عنوان بیمار تسهیل شود و ایرلاین‌های کشور ارتقا یابند. مشکلات بسیاری در ایرلاین‌ها وجود دارد و به واسطه این مشکلات، توریسم سلامت به مشکل برمی‌خورد؛ به عنوان مثال پرواز مستقیم از اصفهان به برخی از کشورها وجود ندارد و حداقل باید پروازی مستقیم به کشورهای مرکزی برقرار باشد. علاوه بر حل شدن این مشکلات، نظارت بر این حوزه نیز حائز اهمیت است، توریسم سلامت در حال حاضر دست جامعه پزشکی و وزارت بهداشت نیست و حتی می‌تواند اثری عکس داشته باشد. توریسم سلامت حتی می‌تواند مشکلات سیاسی با سایر کشورهای منطقه را نیز بهبود بخشد.

استفاده از هوش مصنوعی در حوزه دارویی

عادلی اضافه کرد: وقتی صحبت از هزینه‌های درمان سرطان است منظور هزینه بالای داروها است که باید به سمت تولید دارو حرکت کنیم. در جهان تقریباً ۱۵ کارخانه در حوزه ساخت دارو فعالیت دارند زیرا هزینه تولید یک دارو بسیار زیاد در حدود سه بیلیون دلار با زمانی ۱۰ ساله است که تنها ۱۳ درصد امکان دارد این دارو به تولید برسد و مجوز بگیرد. هوش مصنوعی انقلابی در صنعت دارو پدید می‌آورد و مدت ۱۰ ساله تولید یک دارو را به یک و نیم سال تغییر می‌دهد.

وی اظهار کرد: اصطلاحی در بازار دارو تحت عنوان بازیابی دارو در صنعت دارویی وجود دارد همان‌طور که در دوران کرونا مشاهده شد می‌توان به پیدا کردن کاربردهای دیگر برای یک دارو روی آورد و استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه با هزینه پایین‌تر کمک کننده است. هوش مصنوعی می‌تواند در پیش‌بینی عوارض آتی درمان‌ها و داروها کمک کننده باشد.

تکذیب سونامی سرطان در ایران

دبیر انجمن علمی سرطان اصفهان افزود: مسئله‌ای تحت عنوان سونامی سرطان در ایران وجود ندارد و آمار سرطان در ایران نزدیک به ترکیه و اندکی کمتر است. همچنین آمار سرطان در ایران نسبت به آمار سرطان در آفریقا بالاتر است. سرطان بیماری زندگی صنعتی و مدرن است. اصفهان شهری صنعتی با سبک زندگی مدرن محسوب می‌شود و با توجه به جمعیت از نظر سرطان شیوع بالایی دارد.

وی افزود: سرطان مجموعه‌ای از عوامل است. هنگام وارد شدن ماده سرطان‌زا به بدن، از هر ۱۰۰ ماده سرطان‌زا، ۹۹ مورد آن توسط سیستم ایمنی مهار می‌شود اما یکی از آنها از سیستم ایمنی فرار می‌کند و به همین دلیل کنترل موارد قابل کنترل، حائز اهمیت است. یکی از ریزفاکتورهای سرطان استفاده از کود شیمیایی برای رشد موادغذایی است. نمی‌توان استفاده از آن را لغو کرد اما می‌توان به کشاورز نحوه استفاده از آن را آموزش داد.

غربالگری سرطان‌ها

عادلی ادامه داد: بررسی‌ها و غربالگری‌های سرطان باید جزئی از آداب زندگی افراد باشد. بر غربالگری سه سرطان پستان، دهانه رحم و دستگاه گوارش به صورت مداوم تاکید می‌شود. برای غربالگری سرطان پستان، ماموگرافی سالانه، معاینه ماهانه توسط خود فرد و هر یک سال توسط پزشک باید انجام شود. برای سرطان دهانه رحم توصیه می‌شود پاپ‌اسمیر انجام شود و مهم‌تر از آن برای خانم‌های ۹ تا ۲۶ ساله تزریق واکسن hpv باید در دستور کار قرار گیرد. افراد از سن ۴۵ سال به بالا باید کولونوسکوپی انجام دهند و سپس این کار را هر ۱۰ سال یک بار تکرار کنند. همچنین برای کنترل سرطان پروستات در مردان سالانه غربالگری انجام شود.

وی با اشاره به امکان ایجاد سونامی سرطان در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده، خاطرنشان کرد: یکی از فرهنگ‌های غلطی که در جامعه رواج یافته و قبح آن از بین رفته است، استعمال قلیان توسط افراد است. قلیان از سیگار خطرناک‌تر بوده و حتی قلیان‌های میوه‌ای آسیب‌های بیشتری نسبت به قلیان‌های تنباکویی قدیمی دارند. در همین راستا امکان دارد در طول ۱۵ تا ۲۰ سال آینده با سونامی سرطان ریه روبه‌رو شویم.

کد خبر 554006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.