علت توقف احداث کارخانه کمپوست غرب گیلان چیست؟

سخنگوی شورای اسلامی شهر تالش گفت: احداث کارخانه کمپوست غرب گیلان در تالش حدود یک سال است که به دلیل اعتراضات مردمی توسط مقامات قضائی متوقف شده است و اعضای شورای اسلامی شهر لیسار مخالف احداث کارخانه کمپوست در محدوده "آغاسی محله" جوکندان هستند.

بهزاد پورپناه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص احداث کارخانه کمپوست تالش، اظهار کرد: احداث کارخانه کمپوست غرب گیلان در تالش حدود یک سال است که به دلیل اعتراضات مردمی توسط مقامات قضائی متوقف شده و اعضای شورای اسلامی شهر لیسار مخالف احداث کارخانه کمپوست در محدوده "آغاسی محله" جوکندان هستند.

وی با بیان اینکه روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ تن زباله تولیدی این شهر در منطقه گردشگری و ساحلی قروق دفن می‌شود و شیرابه‌ها و آلودگی‌های ناشی از آن وارد دریا و آب‌های زیرزمینی شده و از آنجا وارد سبد غذایی شهروندان می‌شود، افزود: آلودگی و بوی بد زباله‌های دفن شده در قروق، طی سال‌های گذشته باعث ناراحتی و رنجش خاطر ساکنان "کریم محله" تالش شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تالش با بیان اینکه در حال حاضر احشام نزدیک به محل دفن زباله قروق از زباله‌های آن تغذیه می‌کنند و آلودگی‌ها ناشی از آن از طریق حیوانات نیز وارد سبد غذایی شهروندان می‌شود، تاکید کرد: فاصله محل دفن زباله تا دریا حدود یک هزار متر است، لذا حضور تعدادی زیادی از مرغان دریایی و پرندگان مهاجر در این منطقه باعث جابه‌جایی زباله‌ها و آلودگی شدید محیط زیست منطقه و دریا می‌شود.

وی با بیان اینکه کارخانه کمپوست تالش با تکنولوژی روز دنیا احداث می‌شود و بعد از بهره‌برداری تا فاصله یک متری کارخانه بویی احساس نخواهد شد، تصریح کرد: شیرابه زباله‌ها در کارخانه تبدیل به مواد خاکستری رنگ شده و در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پورپناه خاطرنشان کرد: افراد مخالف احداث کارخانه کمپوست مدعی هستند، اجرای این پروژه باعث از بین رفتن محیط زیست می‌شود، در حالی که شیرابه‌های زباله‌هایی که اکنون در زمین دفن می‌شود، به محیط زیست آسیب وارد کرده و پسماند خشک هزاران سال طول می‌کشد تا تجزیه شود، با احداث کارخانه کمپوست زباله‌های خشک بازیافت شده و پسماند تر نیز به بهترین و باکیفیت‌ترین نوع کود کشاورزی تبدیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه احداث کارخانه کمپوست در جوکندان باعث اشتغال‌زایی و رفع معضل بیکاری اهالی منطقه می‌شود، اضافه می‌کند: بیشتر مساحت زمین‌های غرب گیلان زیر کشت برنج و سایر محصولات کشاورزی است، لذا می‌توان با ۱۱ شهرداری این مناطق قراردادی امضا کرد و کود تولیدی کارخانه کمپوست را با سوبسید در اختیار کشاورزان آن قرار داد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تالش با بیان اینکه بسیاری از ساکنان جوکندان موافق احداث کارخانه کمپوست هستند، گفت: زمانی که مجوز احداث کارخانه را از دستگاه اجرایی مرتبط دریافت و اجرای آن را آغاز کردیم، هیچ منزل مسکونی در اطراف محل احداث کارخانه وجود نداشت، اما به مرور زمان تعدادی کمی از مردم در نزدیکی آن خانه ساختند و با اعتراضات خود در اجرای این پروژه وقفه ایجاد کردند.

وی ادامه داد: پیش از احداث کارخانه کمپوست مطالعات کارشناسی فراوانی در خصوص نحوه اجرای آن انجام شده و هزینه زیادی از منابع ملی برای احداث سوله و محوطه‌سازی آن صرف شده است، لذا از تمام مسئولان ارشد استان گیلان انتظار داریم برای نجات محیط زیست، حفظ منافع ملی، مردم منطقه غرب گیلان و نسل‌های آینده با تشکیل یک تیم کارشناسی موضوع احداث کارخانه کمپوست را به صورت میدانی بررسی کرده و با برگزاری جلسه موافقان و مخالفان احداث کارخانه را دعوت کنند تا مشخص شود، دلیل مخالفت‌ها و موافقت‌ها چیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تالش می‌گوید: با رشد جمعیت، زباله تولیدی نیز افزایش یافته و رفته‌رفته آلودگی‌های ناشی از آن وارد سفره‌های آب‌های زیرزمینی شده و باعث شیوع انواع بیماری‌ها می‌شود که در آینده با صرف هزینه‌های سنگین نیز نمی‌توان آن را کنترل و مدیریت کرد، بنابراین مسئولان برای جلوگیری از بحران و فاجعه زیست محیطی، باید تدابیر لازم را برای اتمام هرچه سریع‌تر کارخانه کمپوست اتخاذ کنند.

کد خبر 553904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.