شاخص بورس حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را از دست داد

امروز شاخص کل ۱.۷۲ درصد عقب نشست، عمده نمادهای بازار در بازه منفی معامله شدند و فقط ۵۵ نماد در بازار بورس و ۸۷ نماد در بازار فرابورس روند مثبت در پیش گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقاومتی که به سختی شکسته شده بود به راحتی از دست رفت و شاهد ریزش ۲۲ هزار واحدی شاخص کل بازار بورس بودیم. تأثیر افت قیمت دلار در روز گذشته امروز نتیجه خود را بر بازار گذاشت.

شاخص بورس حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را از دست داد

شاخص‌ها

شاخص بورس حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را از دست داد

تغییرات شاخص‌کل و هم‌وزن در روز جاری

شاخص بورس حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را از دست داد

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۲۲ هزار و ۴۴۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش شش هزار و ۲۰۹ واحدی در سطح ۳۲۶ هزار و ۴۹ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۱.۷۲ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۱.۷۸ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۵۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۳۲

فرابورس ایران

.شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۴۷ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۳۶۷ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۱.۴۷ درصد کاهش یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۸۷

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۵۵

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۸ هزار و ۸۴۸ و ۶۸ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد و ۴۲۱ و سه میلیارد و ۳۹۹ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش بینی تداوم روند نزولی تا محدوده یک میلیون و ۲۲۲ هزار واحد.‌

شاخص بورس حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را از دست داد

اخبار بازار

سود سهام عدالت

با تصویب شورای عالی بورس مصوب شد چنانچه دارندگان سهام عدالت در روش غیر مستقیم، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۰ همچنان سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بوده و سهام خود را نفروخته باشند، سود ۵۵۰ هزار تومانی به آنها تعلق خواهد گرفت. سهامداران روش مستقیم سهامداری عدالت نیز، سود سهام خود را از طریق سجام دریافت خواهند کرد.

درخواست افزایش دامنه نوسان سهام در بورس به ۱۵ درصد

کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با اعلام هفت چالش عمده بازار سرمایه در پیشنهادی از رئیس سازمان بورس اوراق بهادار خواست که دامنه نوسان قیمت سهام به سه برابر میزان فعلی افزایش پیدا کند.

قابلیت سامانه بومی معاملات: پردازش ۲۴ هزار تراکنش در ثانیه روی یک نماد

حمید حسن‌آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس در سومین جلسه هم‌اندیشی مدیران فاوای سازمان‌های تابعه و مرتبط با وزارت امور اقتصاد و دارایی گفت: سامانه بومی معاملات بازار سرمایه با توجه به قابلیت‌های ویژه‌ای مانند ظرفیت توان پردازشی در حدود ۲۴۰۰۰ تراکنش در ثانیه روی یک نماد و زمان پردازش سفارشات ۴۸ میکرو ثانیه از جایگاه ممتازی نسبت به سامانه‌های معاملات مطرح جهانی و در مقایسه با سایر سامانه‌های مشابه داخلی در حوزه بانکداری همچون سامانه شاپرک و سامانه شتاب برخوردار است.

مهم برای سرمایه‌گذاری‌های استانی

به استحضار می‌رساند؛ بر اساس جلسه مورخ ۱۳/‏۱۱/‏۱۴۰۰‬ شورای عالی بورس و اوراق بهادار موارد ذیل در خصوص سهام عدالت به تصویب رسید:

۱) شورا با حذف تبصره (۱) ماده (۳) آئین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت موافقت کرد و این ماده در آئین‌نامه اجرایی آزادسازی اصلاح و فقط یک تبصره خواهد داشت. شورا همچنین، بر رعایت استانداردهای حسابداری در شرکت‌های استانی سهام عدالت تأکید کردند.

۲) برای تسریع در تقسیم سود سهام عدالت مقرر شد، در روش مستقیم و غیرمستقیم سود پس از کسر وجوه لازم جهت مشارکت در افزایش سرمایه انجام‌شده در سال ۱۴۰۰ و در جریان شرکت‌های سرمایه‌پذیر از محل آورده نقدی و مطالبات از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به‌صورت منسجم پرداخت گردد. در این راستا کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت تعاملات مقتضی جهت تفاهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی را انجام دهد. ملاک پرداخت سود برای سهامداران غیرمستقیم، مالکیت سهام شرکت‌های سرمایه-گذاری استانی در تاریخ ۰۱/‏۱۲/‏۱۴۰۰‬ خواهد بود.

۳) تا زمان قابل معامله شدن کامل سهام متعلق به سهامداران مستقیم و شرکت‌های سرمایه گذاری استانی عدالت و در صورت وجود مطالبات به مبلغ مورد نیاز جهت مشارکت سهامداران سهام عدالت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، انتقال مطالبات ناشی از سود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عدالت و سهامداران روش مستقیم به‌حساب افزایش سرمایه توسط شرکت سرمایه پذیر پس از دریافت مجوز از سازمان خصوصی‌سازی، ضروری می‌باشد.

۴) مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در آخرین مجامع عمومی مرتبط به‌عنوان بازرس / حسابرس شرکت انتخاب شده‌اند، همچنان تا زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های مذکور و انتخاب بازرس و حسابرس جدید، بازرس شرکت تلقی می‌شوند و در صورت خروج از لیست مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس، بازرس علی‌البدل و در غیر این صورت سازمان حسابرسی، بازرس شرکت تلقی می‌گردد.

۵) تا تاریخ ۳۱/‏۰۴/‏۱۴۰۱‬ انتخاب یا تغییر نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر و انجام کلیه امور مرتبط با مجامع شرکت‌های مذکور توسط کارگروهی مشتمل بر کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و یکی از اعضای حقیقی شورای عالی بورس به نمایندگی از شورای‌عالی بورس با معرفی رئیس شورا، صورت می‌گیرد. دبیرخانه این کارگروه در کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت مستقر می‌گردد.

از پیگیری سازمان بورس برای اصلاح نرخ گاز تا ابلاغ مصوبه رئیس جمهور به مجلس

تعیین منصفانه نرخ گاز صنایع مدتی است به چالش این روزهای بازار سرمایه تبدیل شده، موضوعی که به نظر می‌رسد با پیگیری‌های سازمان بورس و فعالان بازار سرمایه در حال رسیدن به نتایج مناسبی است. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کاریزما معتقد است برطرف شدن مشکل سوخت و انرژی صنایع، فاکتور ضروری و مؤثری برای افزایش تولید و درنهایت رشد سودآوری شرکت‌های این حوزه است که البته سهم قابل توجهی هم در بازار سرمایه دارند.

رئیس سازمان بورس نیز به تازگی در نشست هم‌اندیشی با اعضای اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی با اشاره به مساله نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع، این موضوع را چالش چند مدت اخیر بازار دانست که اگر اصلاح نمی‌شد به طور حتم می‌توانست مزیت‌های بسیاری از صنایع را از بین ببرد.

مجید عشقی اظهار کرد: در قانون الحاق، دو شرط برای تعیین نرخ گاز وجود دارد. نخست رقابت‌پذیری و دوم مزیت سرمایه‌گذاری در داخل کشور ذکر شده که در جلسات با مسئولان مربوطه عنوان شد با نرخ گاز ۳۰ یا ۳۳ سنتی نمی‌توان شاهد رقابت یا سرمایه‌گذاری در این صنعت بود. وزارت نفت خود نیز معتقد است که نرخ گذاری کنونی منصفانه نیست، اما در صورت اعتراض نیز می‌گویند موقتی است، به این ترتیب این موضوع تاکنون حدود چهار ماه به طول انجامیده است.

اخبار شرکت‌ها

مادیرا: به استحضار می‌رساند پیرو تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده

مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳ مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از مبلغ ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۸,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته، مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور افزایش میزان سرمایه در گردش و اصلاح ساختار مالی، هیئت مدیره در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ ۸,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۱۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی اقدام نماید

فنورد: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت نورد و تولید قطعات فولادی، درصد افزایش سرمایه: ۵۰۰ درصد

محل تأمین: سود انباشته

مرقام و شفاف سازی: پیرو انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی شده سال منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ و با توجه به شمول ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، برای سومین سال متوالی، نماد معاملاتی ناشر مشمول بند پنج ماده ۴۱ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران شده است. مطابق بند فوق، ناشر باید حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز کاری برنامه خود را جهت خروج از شمول ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ارائه نماید. در صورت ارائه برنامه طی مهلت تعیین شده، موضوع جهت تصمیم‌گیری در خصوص اعطای مهلت یا لغو پذیرش به هیأت پذیرش ارجاع می‌گردد. تصمیمات هیئت پذیرش در این خصوص متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین در صورت عدم ارائه برنامه طی مهلت مقرر توسط ناشر، پذیرش اوراق بهادار وی لغو می‌گردد.

مقتضی است سرمایه گذاران محترم، این موضوع را در تصمیم گیری‌های خود لحاظ کنند.

بازار جهانی

مس

تولید مس پرو در دسامبر ۵.۵ درصد نسبت به دسامبر ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد. در ماه دسامبر تولید پرو ۲۱۰ هزار تن بوده که ۵.۴۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت داشته است. تولید پرو در سال ۲۰۲۱ با توجه به آسیب دیدن تولید در سال ۲۰۲۰ در نتیجه شیوع ویروس کرونا و توقف تولید در برخی معادن، بالاتر بود. پرو در سال ۲۰۲۱، ۲.۳ میلیون تن مس تولید کرده که نسبت به ۲۰۲۰، حدود هفت درصد بالاتر است.

نسبت TC/RC با توجه به تمایل قوی‌تر به خرید در آسیا بهبود پیدا کرده اما فعالین بازار بیشتر روی مذاکرات جدید در رابطه با قوانین جدید روی معادن شیلی متمرکز است. شاخص TC کنسانتره مس با ۲.۴۵ درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل به ۵۸.۵ دلار رسیده است. با توجه به تعطیلات سال جدید چین، پریمیوم‌ها در بورس فلزات لندن تا حد قابل توجهی با ثبات بود اما در جنوب شرق آسیا پریمیوم به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۷ که فست مارکت شروع به گزارش پریمیوم‌ها کرده، رسیده است. تضعیف شاخص دلار در هفته گذشته نیز از قیمت کالاها حمایت کرد.

شرکت‌های تأثیر پذیر: فباهنر، فملی

ABS

نرخ نقدی اکریلونیتریل بوتادین استراین CFR چین در هفته‌ی گذشته در ۱،۸۴۵ دلار در تن پایدار ماند. محصول جنوب شرق آسیا نیز گپ ۳۰ دلاری خود را با چین حفظ کرد و در ۱،۸۷۵ دلار در تن معامله شد.

در اروپا، کماکان روند کمبود عرضه محصول ABS ادامه یافت. ارائه محصولات واحد جدید تولیدی در اروپا و افزایش حجم محموله‌های وارداتی از حواشی معاملات در هفته‌ی گذشته بود. خز تولید جدیدی در فرانسه با ظرفیت ۵۰ هزار تن فعالیت خود را آغاز کرده است. این واحد پیش از این به تولید پلی استایرن می‌پرداخت که خط تولید به ABS تغییر یافته است. قسمتی از افزایش تقاضای ایجاد شده به واسطه صنایع ساخت و ساز، لوازم خانگی و اتومبیل به واسطه این خط پوشش خواهد داده شد.

در ماه ژانویه تقاضا از جانب صنایع مختلف حالات متفاوتی را تجربه کرد. در بخش اتومبیل به نسبت حجم کمی تقاضا شد اما بخش‌های دیگر، تقاضای بالاتری را تجربه کرد.

اتیلن

اتیلن جنوب شرق آسیا در هفته گذشته بدون تغییر قیمت و در کنار تعطیلات سال نو چینی با حجم معاملات کم دنبال شد و در سطح ۱,۰۱۶ دلار باقی ماند. تولیدکنندگان همچنان در پی افزایش قیمت نفت و نفتا نگران وضعیت نامناسب حاشیه سود در پایین دست هستند. بعضی منابع معتقدند که در هفته آتی تولید اتیلن به دلیل سودآور نبودن کاهش خواهد یافت. برخی معامله گران می‌گویند قیمت‌های پیشنهادی نیمه دوم فوریه و نیمه اول مارس به دلیل کاهش سطح موجودی‌ها احتمالاً افزایشی خواهد بود.

شرکت‌های تأثیر پذیر: جم، شاراک، مارون، شکبیر

نقشه بازار بورس

شاخص بورس حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را از دست داد

کد خبر 553776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.