ممکن است به‌تازگی به درون آب افتاده باشد!

معاون میراث فرهنگی استان هرمزگان درباره شیء کشف شده در خلیج فارس گفت: براساس شواهد، مشخص است که نمی‌توان آن را به دوره پیش از اسلام نسبت داد.

به گزارش ایمنا و به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، «عباس نوروزی» معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز _یکشنبه هفدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ درباره اخبار منتشرشده پیرامون کشف شیء ناشناخته در خلیج فارس گفت: خلیج‌فارس جای حساسی است پس اگر چیزی کشف‌شده باید به مراجع مربوطه اعلام می‌شد تا بتوانیم اظهارنظر دقیق‌تری نسبت به آن داشته باشیم.

وی بابیان اینکه که فرم شیء موجود در عکس حالت قالبی دارد، افزود: ظواهر امر نشان می‌دهد که این شیء چیزی نیست که بخواهیم با توجه به ظواهر، آن را به‌پیش از اسلام منسوب کنیم.

نوروزی افزود: اگر این شیء از جنس فایبرگلاس است، احتمال آن وجود دارد که از کشتی جداشده باشد؛ اما از فردا بررسی میدانی را در این زمینه با همکاری منطقه آزاد قشم آغاز خواهیم کرد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بابیان اینکه خلیج‌فارس دیرزمانی است میزبان تمدن‌های پیرامونی است، اما برای نسبت دادن این شیء به سابقه تاریخی باید بررسی‌های دقیقی روی آن انجام شود، ادامه داد: کشتی‌های زیادی در خلیج‌فارس غرق شده‌اند و کمتر پژوهشی در این حوزه انجام شده است؛ لذا فردا با پژوهشکده باستان‌شناسی زیرآب صحبت خواهیم کرد و توضیحات سمانه لشگری را که کارشناس باستان‌شناسی اعلام شده است، خواهیم شنید تا بتوانیم تصمیمات آینده را بگیریم.

وی افزود: در موارد متعددی در گذشته نیز چنین برداشت‌ها و اظهاراتی نیز وجود داشته است، اما هر نظر قطعی به بررسی‌های دقیق بستگی دارد.

نوروزی تأکید کرد: معمولاً حجم رسوب وسیعی در خلیج‌فارس وجود دارد که هر شی‌ء خارجی را به‌سرعت می‌پوشاند و اینکه ظاهر این شیء حالت صیقلی دارد، ممکن است حتی به‌تازگی به درون آب افتاده باشد.

به گزارش ایمنا، برخی منابع محلی می‌گویند این محراب سمبل کره زمین و نماد چهار دین الهی کلیمیان، مسیحیان، زرتشتیان و مسلمانان بوده و جنس آن فایبرگلاس است که در سال ۹۲ توسط اسماعیل دلشاد، یکی از جانبازان سرافراز کشورمان و در قالب برنامه‌ای در دریا نصب شد.

کد خبر 553740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.