نشست خبری سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد

هفدهم بهمن‌ماه تالار رودکی میزبان نشست رسانه‌ای سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر است.

به گزارش ایمنا، نشست رسانه‌ای سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر با حضور محمد الهیاری سرپرست دفتر موسیقی و رئیس جشنواره، اردوان جعفریان دبیر بخش بین‌الملل، حسن ریاحی دبیر جشنواره و امیرعباس ستایشگر، مشاور اجرایی جشنواره درحال برگزاری است.

در ابتدای این نشست محمد الهیاری، رییس سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر بابیان اینکه برای برپایی این دوره از جشنواره چند ماه است که مسئولان برنامه‌ریزی کرده‌اند، اظهار کرد: سال گذشته با توجه به پاندمی کرونا از پیش مشخص بود که امکان حضور مردم وجود ندارد. برای سال جاری نیز با توجه به گسترده‌تر شدن روند واکسیناسیون و کاهش پیک‌های قبلی، این امید به وجود آمد که جشنواره می‌تواند با حضور مردم برگزار شود.

الهیاری ادامه داد: در ماه‌های اخیر با توجه به شیوع سویه جدید اومیکرون مشابه اتفاقی که برای جشنواره‌های تئاتر و سینما شاهد هستیم، در جشنواره موسیقی فجر نیز ما با ظرفیت ۳۰ درصد پذیرای مردم در سالن‌های اجرای جمعی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: روز سه‌شنبه از مجموعه عوامل و دست اندرکاران جشنواره تست کرونا گرفته خواهد شد و همچنین برای تزریق واکسیناسیون نسبت به عواملی که دوز سوم را تزریق نکرده‌اند همکاری خواهد شد؛ ضمن اینکه تیم‌های وزارت بهداشت در دو سالن اصلی جشنواره یعنی تالار وحدت و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی مستقر خواهند شد و اقدامات لازم برای حفظ سلامت افراد از سوی وزارت بهداشت انجام خواهند داد.

وی همچنین از تلاش جشنواره موسیقی فجر برای برگزاری این مراسم در سطحی که آسیبی به سلامت مردم وارد نشود، خبر داد.

امیدوارم جشنواره مورد قبول مردم باشد

حسن ریاحی، دبیر سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز اظهار کرد: جشنواره امسال از چند ماه قبل برنامه‌ریزی و مسائل دیگر آن آغاز شد. البته مدتی نیز وقفه‌ای افتاد چون تحولاتی در وزارت ارشاد ایجاد می‌شد که در نهایت حل شد. در این شرایط چیزی که اهمیت داشت، حرکتی بود که بین هنرمندانی که مدت‌ها در خانه بودند، دوباره شکل گرفت.

وی افزود: امیدوارم که جشنواره مورد قبول باشد و مردم هنر دوست از آن استفاده کنند.

اطلاعاتی از سیاست گذاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر

امیرعباس ستایشگر، عضو هیأت انتخاب آثار نیز اطلاعاتی را از نوع نگاه و سیاست‌گذاری این دوره از جشنواره ارائه داد که به شرح زیر است:

«هیأت انتخاب بنای ذهنی خود را بر سه محور اصلی عنوان کرده و به جمع‌‍بندی رسیدند. یک، الگو موسیقی ردیف دستگاهی ایران بود که منجر به ایجاد شب اساتید موسیقی ایران شد که در جدول جشنواره گذاشته شده است. دوم، تنوع از نظر سازبندی در دوره موسیقی کلاسیک بود. سومین موضوع جایزه ویژه آهنگ‌سازی بود که جدا از جایزه بخش رقابتی با پیشنهاد هیأت انتخاب و شورای سیاستگذاری در دو بخش اجرا شد. با توجه به آثاری که رسیده است، داوری‌ها در دو بخش انجام شده و ان‌شاالله در اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد.

از ۱۴۶ اثری که در بخش غیررقابتی و برای اجرای جشنواره در فراخوان شرکت کرده بودند، اجراهایی به جشنواره راه پیدا کردند. ۱۸ گروه از فراخوان، ۳۵ گروه دعوت شده از هیأت انتخاب آثار، ۱۶ اجرا در بخش پاپ و مردمی و در کل جدول اصلی جشنواره در استاان تهران با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا در پنج روز در شش سالن کار خودشان را آغاز خواهد کرد

آمار حضور هنرمندان در جدول تهران ۸۱۵ هنرمند، ۵۷۰ هنرمند مرد و ۲۴۵ هنرمند زن چه در بخش نوازندگی و خوانندگی در جدول تهران حضور دارند.

۶ اجرای ارکسترال، ۱۷ اجرای موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرا مربوط به حوزه موسیقی نواهی، ۳ اجرا مربوط به حوزه موسیقی بانوان، چهار اجرا در حوزه بین‌الملل، هفت اجرای موسیقی کلاسیک غربی، ۱۶ اجرای موسیقی پاپ و مردمی و دو اجرای تلفیقی مربوط به جدول اصلی استان تهران می‌شوند.  

تا امروز باتوجه به شرایط کرونا در استان‌های مختلف، ۱۱ استان دیگر برگزار کننده همزمان جشنواره موسیقی فجر هستند. کردستان با ۱۶ اجرا، جنوب کرمان ۱۳ اجرا، منطقه آزاد اروند ۱۰ اجرا، استان ایلام ۱۰ اجرا، کهگیلویه و بویر احمد ۱۰ اجرا، استان بوشهر شش اجرا، چهارمحال‌وبختیاری سه اجرا، آذربایجان شرقی ۱۱ اجرا، سیستان و بلوچستان سه اجرا، استان زنجان چهار اجرا و استان سمنان ۹ اجرا. در کل استان‌های کشور با ۹۵ اجرا و ۷۰۵ هنرمند با تقسیم ۵۶۴ هنرمند مرد و ۱۴۱ هنرمند زن در مجموع آمار سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر با هزار و ۶۹۰ هنرمند در قالب ۱۷۰ اجرای موسیقی، هزار و ۳۰۴ هنرمند مرد و ۳۸۶ هنرمند زن در روزهای برگزاری جشنواره در کشور برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند.»

سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر همزمان با ایام دهه فجر و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از بیست‌ودوم تا بیست‌وششم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می‌شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 553738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.