واکنش حسن یزدانی به خداحافظی از کشتی

دارنده دو مدال طلا و نقره بازی‌های المپیک گفت: هدفم کسب موفقیت در المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.

به گزارش ایمنا، حسن یزدانی درباره درخشش تیم ملی کشتی آزاد در این رقابت‌ها اظهار کرد: همه این اتفاقات لطف خدا بود و کمی از زحماتی که در این چند سال کشیدیم جبران شد. کشتی من و حریف آمریکایی خیلی حساس شده بود ولی خدا کمک کرد و همین طور مربیان و حریفان تمرینی باعث شدند که به آمادگی بهتری برسم. در نهایت آن اتفاق در جهانی رخ داد و این کشتی گیر خوب آمریکایی را شکست دادم و سهم کوچکی در شادی مردم داشتم.

وی در مورد آنالیز حریفانش پیش از حضور در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ تاکید کرد: موفقیت یکباره به دست نمی‌آید و همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا نتیجه‌ای به دست بیاید. همه کمک کردند و دست به دست هم دادیم که این اتفاق رخ داد و خداراشکر این زحمات منجر به برد شد. بعد از المپیک که پژمان درستکار سکان تیم را به دست گرفت، مدت زمان کمی تا جهانی داشتیم، یک سری تمرینات در نظر گرفته شد و سعی کردیم آن تمرینات را انجام دهیم تا بدن‌مان به آمادگی لازم رسید. خداراشکر همه چیز در حالت خوبی بود و توانستیم ذره‌ای از زحمات‌مان را در نروژ جبران کنیم.

یزدانی که میهمان برنامه دایره طلایی بود، با اشاره به ارتباط روحی کشتی‌گیران با کادرفنی اظهار کرد: به تمام مربیان احترام می‌گذارم، آقا پژمان به من محبت دارند. در تمرین که شوخی وجود ندارد و جایگاه سرمربی که کاملاً مشخص است ولی خارج از بحث تمرینی، رابطه دوستانه و صمیمی با آقا پژمان درستکار و سایر مربیان داریم. بچه‌ها با کادرفنی راحتند.

وی درباره اینکه در تمرینات فنون تخصصی‌اش را به ملی‌پوشان آموزش می‌دهد، تصریح کرد: این را بگویم که اول از کادرفنی اجازه می‌گیرم و اگر کسی از بچه‌ها از من چیزی بخواهد که فنی را یادشان بدهم، این کار حتماً با اجازه مربیان خواهد بود و من در کار کادرفنی دخالت نمی‌کنم. حالا عرفان الهی، رحمان عموزاد و قهرمانان دیگر اگر از من سوالی داشته باشند با جان و دل کمک می‌کنم و خوشحال می‌شوم که در موفقیت تأثیری داشته باشم. این پهلوانان به من محبت دارند.

یزدانی در مورد اینکه تا چه زمانی کشتی را ادامه خواهد داد؟ گفت: اگر در این سال‌ها باختی هم داشتم قطعاً حریف از من بهتر بود که توانست من را شکست دهد ولی آخرین بار خدا کمک کرد و حریف آمریکایی را بردم. تا زمانی که توان داشته باشم و بدانم برای تیم ملی و کشتی مثمرثمرم قطعاً کشتی می‌گیرم. ان‌شاءالله اتفاقی در این مسیر پیش نیاید. هدفم المپیک ۲۰۲۴ است و تا آن وقت هم بازی‌های آسیایی، جهانی هم در پیش است و اگر به دوبنده تیم ملی رسیدم می‌خواهم دل مردم را شاد کنم.

قهرمان سال ۲۰۲۱ کشتی جهان در مورد چرخه انتخابی تیم ملی، گفت: من کارشناسی نمی‌کنم. کشتی‌گیرم و تابع قانون. هر تصمیمی بگیرند به عنوان عضو کوچک اطاعت می‌کنم وظیفه من کشتی گرفتن است. چرخه خیلی خوبی است، این دوره خیلی به مسابقات کشوری بها داده شده و کسانی که مدعی دوبنده تیم ملی هستند از قهرمان کشوری ورود پیدا کردند و نفرات برتر کشوری به آسیایی می‌روند. چند سالی بود این اتفاق رخ نداده بود. نمی‌شود به این چرخه ایراد گرفت. این چرخه دست و پا شکسته در سال‌های گذشته هم انجام می‌شد ولی چرخه اعلام شده کاملاً به کشتی کشور کمک می‌کند. مربی و سرمربی در انتخاب کشتی گیر نقش ندارند و خود کشتی گیر باید حقش را وسط تشک بگیرد.

وی با اعلام اینکه قرار است در آخرین مرحله از چرخه انتخابی تیم ملی کشتی بگیرد، اضافه کرد: من هر سال در انتخابی تیم ملی کشتی گرفتم و حتی اول از همه برای من انتخابی گذاشتند که قهرمانان دیگر بیایند کشتی بگیرند. الان هم این فرصت برای همه بچه‌ها و همین‌طور هم وزن‌هایم که مدعی دوبنده تیم ملی هستند، ایجاد شده که رقابت کنند و من هم مثل بقیه در این چرخه کشتی می‌گیرم تا درنهایت هر کسی حقش است در این چرخه به تیم ملی برسد.

وی در مورد اینکه آیا غیر از کشتی کار دیگری هم انجام می‌دهد، گفت: حقیقتاً تمام فکر و ذهنم کشتی است و فرصت ورود به جای دیگری را ندارم ولی اگر جایی حضور من مثمرثمر باشد با جان و دل انجامش می‌دهم ولی شغل خاصی ندارم.

یزدانی در مورد افتتاح سالن ورزشی‌اش در مازندران عنوان کرد: این یک مجموعه ورزشی و کمپ تمرینی است که در چند رشته فعال خواهد بود. فاز به فاز به بهره‌برداری می‌رسد و فعلاً سالن کشتی راه اندازی شده است. اگر پروانه بهره‌برداری بدهند کشتی‌گیران تمرینات‌شان را شروع می‌کنند. وظیفه من بود به عنوان ورزشکار قدمی برای کشتی و ورزش استانم بردارم. امیدوارم قهرمانان خوبی را تحویل جامعه بدهیم. من با هزینه شخصی خودم این کار را انجام می‌دهم. هیچ حمایتی هم نشدم. داخل سالن فقط تشک هست، دوست دارم امکانات دیگری هم در سالن داشته باشیم که اینجا به آکادمی استعدادیابی تبدیل شود. اگر حمایت شویم کمپی خواهد شد که قهرمانان مستعد در آن شناسایی خواهند شد. علاوه بر کشتی در رشته‌های قایقرانی، فوتسال و… هم فعالیت می‌کنیم و فاز به فاز جلو می‌رویم. هیچ کمکی از سوی ارگان‌های دولتی به من نشده و با هزینه شخصی این کار را انجام می‌دهم.

دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک در مورد اینکه برخی معتقدند در المپیک مقابل نایفونوف روس و تیلور آمریکایی بدنش شاداب نبود، گفت: بین المپیک تا نروژ ۴ مرحله اردو پشت سر گذاشتیم. از نظر بدنسازی یک سری حرکات جدید انجام دادیم و شیوه تمرینات تغییر کرد. هر کدام از سرمربیان شیوه متفاوت تمرینی دارند. پژمان درستکار شیوه جدیدی را ارائه کرد که خداراشکر نتیجه خوبی هم کسب کردیم. در توکیو اما روز اول مسابقات بدنم خالی کرده بود و خوب پر نکرد. نتوانستم غذا بخورم، حتی ماکارانی آنها هم بو می‌داد و نتوانستم بخورم و بدنم پر نکرد. به هرطریقی بود حریف روس را شکست دادم و خدا هم کمک کرد. روز دوم بدنم بهتر بود که آن اتفاق در فینال رخ داد و باعث شد به نتیجه‌ای که می‌خواستم نرسم.

وی ادامه داد: علاوه بر آنالیز مجموعه عواملی چون تمرین، تاکتیک و مسائل روحی روانی وجود دارد که در کسب نتیجه تأثیر می‌گذارد. در نروژ همه کمک کردند. آقا پژمان، دکتر دبیر و بچه‌ها و حریفان تمرینی ام به من کمک کردند که این اتفاق مقابل تیلور رقم خورد و طلسم را بعد از مدت‌ها شکستیم. امیدوارم این روند پیروزی برای همه بچه‌ها ادامه دار باشد.

کشتی گیر ۲۷ ساله تیم ملی گفت: اگر اتفاقی پیش نیاید، فعلاً هدف گذاری ام تا المپیک پاریس است. نمی‌شود آینده را پیش بینی کرد. دو مسابقه جهانی در پیش است و اگر لایقش باشم و صاحب دوبنده تیم ملی شوم، فعلاً به کسب افتخار برای کشتی در جهانی فکر می‌کنم.

وی با اشاره به انگیزه درونی‌اش برای شکست تیلور تاکید کرد: جدای از انگیزه درونی که خیلی مؤثر بود، ناامید نشدن و پشتکار هم خیلی تأثیر داشت. هیچ وقت ناامید نشدم و کار را ادامه دادم. عامل اصلی در موفقیت داشتن پشتکار، تلاش و اراده و ناامید نشدن است.

قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو در مورد سن آغاز کشتی تصریح کرد: یک قهرمان که می‌خواهد به تیم ملی برسد باید از ۱۰- ۱۱ سالگی استارت بزند، البته باز هم معلوم نیست به آن جایگاهی که می‌خواهد برسد. برخی در ۱۹ سالگی تازه از من می‌پرسند که می‌شود کشتی را شروع کرد یا نه، به آنها می گویم حالا یک سال تمرین کنید اگر دیدید تغییری در شما ایجاد شد ادامه دهید ولی اگر تغییری نداشتید ادامه ندهید، کشتی ورزش سختی است. از سنین پایه و ۱۱-۱۲ سالگی هم استارت بزنی باز هم کسب نتیجه به اراده، پشتکار و استعداد کشتی گیر هم بستگی دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان بازگشتش به ۷۴ کیلو، عنوان کرد: اگر می‌خواستم به ۷۴ کیلو برگردم که وزنم را تغییر نمی‌دادم. همان وقت هم وزنم ۸۱ کیلو بود و قانون وزن کشی روز قبل بود. بعد از المپیک ریو وزنم ۸۶-۸۷ شد و تغییر وزن دادم و در همین وزن می مانم چون شرایطم خوب است.

حسن یزدانی ضمن قدردانی از پدر و مادرش، کادرفنی تیم ملی و فدراسیون کشتی و پرسنل خانه کشتی، از همت مسلمی و امید اسماعیل‌پور دو مربی سازنده‌اش نیز قدردانی کرد و در مورد اینکه مردم کجا می‌توانند او را ببینند، گفت: قبلاً در اردوهای تیم ملی می‌شد این اتفاق رخ بدهد اما الان به خاطر شرایط کرونا امکانش نیست. من به خاطر مشغله‌هایم در رفت و آمدم، ولی گاهی در مازندران و در شهر خودم این امکان وجود دارد و دوستی دارم که کارهایی از این دست را انجام می‌دهد تا اگر امکانش فراهم بود در خدمت عزیزان باشم.

منبع: ایسنا

کد خبر 553646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.