امروز شاهد همنشینی مریخ و خوشه ستاره‌ای M22 باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره مریخ و خوشه ستاره‌ای M22 سپیده‌دم شنبه -شانزدهم بهمن‌ماه- در آسمان همنشینی خواهند داشت.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره مریخ و خوشه ستاره‌ای M22 سپیده‌دم شنبه -شانزدهم بهمن‌ماه- در آسمان همنشینی خواهند داشت و با جدایی زاویه‌ای ۱۱.۲ دقیقه قوسی قابل رصد است. این پدیده از مختصات رصدخانه لارستان از ساعت ۰۴:۱۹- دو ساعت و شانزده دقیقه قبل از طلوع خورشید- قابل مشاهده است؛ اجرام قبل از محو شدن از دید به ارتفاع ۱۷ درجه بالاتر از افق جنوب‌شرقی می‌رسند. سپیده‌دم حدود ساعت ۰۵:۵۸ است، قدر مریخ ۱.۴ و قدر خوشه ستاره‌ای M22 به میزان ۵.۲ خواهد بود و هر دو جرم در صورت فلکی قوس قرار دارند.

وی افزود: سیاره مریخ و خوشه ستاره‌ای M22 به‌اندازه‌ای به یکدیگر نزدیک هستند که همزمان در یک میدان دید تلسکوپ قرار می‌گیرند؛ اما از طریق یک دوربین دوچشمی نیز قابل رصد هستند. M22 یکی از درخشان‌ترین خوشه‌های کروی است که در آسمان شب دیده می‌شود و در فاصله حدوداً ۱۰ هزار و ۶۰۰ سال نوری از زمین واقع شده است.

سیارک ۲۰ ماسالیا در وضعیت مقابله

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سیارک ۲۰ ماسالیا در صورت فلکی سرطان شنبه -شانزدهم بهمن‌ماه- در بیشترین ساعات شب بالای افق قرار دارد و صرف‌نظر از موقعیت مکانی شما روی زمین، حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد. این جرم از مختصات رصدخانه لارستان بین ساعات ۱۹:۱۷ تا ۰۴:۵۷ روز بعد قابل مشاهده است و حدود ساعت ۱۹:۱۷ زمانی که به ارتفاع ۲۱ درجه بالاتر از افق شرقی شما می‌رسد، قابل دسترسی است. این سیارک ساعت ۰۰:۰۷ حدود ۷۷ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین ارتفاع خود در آسمان می‌رسد و حدود ساعت ۰۴:۵۷ در موقعیتی ۲۱ درجه بالای افق غربی غیرقابل دسترس می‌شود.

وی تصریح کرد: سیارک ۲۰ ماسالیا در وضعیت تقابل در درخشان‌ترین حالت خود ظاهر می‌شود و از نقطه حضیض زمینی عبور می‌کند. امشب سیارک ۲۰ ماسالیا از فاصله ۱.۱۱۲ واحد نجومی ما عبور می‌کند و به قدر ۸.۵ می‌رسد؛ با این وجود این سیارک حتی در درخشان‌ترین حالت خود یک جسم کم‌نور و فراتر از رصد با چشم غیرمسلح است. بنابراین برای رصد آن به دوربین دوچشمی یا تلسکوپ با دیافراگم متوسط نیاز است.

کد خبر 553438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.