حجم بالای پرونده و کمبود قاضی چالش قوه قضاییه است

رئیس دیوان عالی کشور گفت: کمبود شدید قاضی، حجم بالای پرونده‌های ورودی و عدم اطلاع مردم از جزئیات مسایل حقوقی از معضلات و مشکلات اساسی قوه‌ قضاییه ایران است.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام سیداحمد مرتضوی مقدم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم در مصلی قدس، اظهار کرد: در سال میلیون‌ها پرونده در قوه‌قضاییه مورد بررسی قرار می‌گیرد که این مقدار از پرونده تناسبی با فرهنگ و دین ما ندارد.

وی ادامه داد: در تمام پرونده‌های حقوقی با یک فرد دروغگو و ناحق مواجه هستیم که کشف این مسئله به دلیل وجود شائبه‌های مختلف و تلبیس حق از باطل بسیار سخت و دشوار است به همین دلیل ممکن است گاهی رأی با واقع منطبق نباشد ولی قاضی مجبور است با همان مستندات موجود رأی نهایی را صادر کند.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، تصریح کرد: توطئه دشمنان این است که نسل جوان را با مقدسات بیگانه و آنها را از این ارزش دور کنند؛ امروز بیش از همیشه نیازمند بصیرت و دشمن‌شناسی هستیم.

وی ادامه داد: بصیرت به معنای علم و آگاهی نیست ما در کشور عالمانی داریم که سخن دشمنان را تکرار می‌کنند.

مرتضوی مقدم افزود: دشمنان هر روز با ترسی که از ایران در خود احساس می‌کنند مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند، در چهار دهه اخیر نظام اسلامی هر سال قوی و مستحکم‌تر و ملت بصیر و روشن‌تر شده است.

وی با اشاره به توطئه جدید دشمنان، تاکید کرد: یکی از برکات و ویژگی‌های انقلاب این بوده که تمام شرارت‌ها و توطئه‌ها رفع شده و امید می‌رود توطئه جدید نیز خنثی شود.

رئیس دیوان عالی کشورگفت: مردم انتظارات به حقی دارند که باید برطرف شود، در بدنه دولت و قوه قضائیه همچنان مشکلاتی در خصوص عدم حل مشکلات و مطالبات مردم وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: انقلاب اسلامی ایران بعد از بعثت پیامبر اکرم (ص) بزرگترین حادثه طاغوت شکن در گستره ملی و جهانی بود.

مرتضوی مقدم ادامه داد: همان‌گونه که حضرت موسی (ع) قوم خود را از طاغوت و فرعون نجات داد، انقلاب اسلامی نیز چنین شرایطی را در عصر حاضر تجربه کرد؛ انواع شکنجه‌هایی که در دوران فرعون وجود داشت در زمان پهلوی هم اعمال می‌شد و از این رو به چنین اتفاقاتی یوم الله اطلاق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقوع انقلاب و حضور مردم در صحنه یک معجزه بود؛ یاری خدا، حضور مردم و رهبری امام راحل سه رکن اصلی انقلاب ایران بود.

رئیس دیوان عالی کشور اظهار کرد: خاصیت یادآوری یوم الله ۲۲ بهمن از این جهت است که بدانیم این انقلاب ارزان به دست نیامده و برای ایجاد این انقلاب رنج‌های زیادی کشیده شده و خون‌های بسیاری ریخته شده است.

وی اضافه کرد: با انقلاب اسلامی، ایران به جایگاهی از قدرت و تأثیرگذاری رسیده که نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در نطق انتخاباتی مدام در خصوص ایران موضع‌گیری می‌کنند و هیچ راهبرد امنیتی بدون حضور ایران در منطقه راه به جایی نمی‌برد.

منبع: ایرنا

کد خبر 553431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.