۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
تفاوت کویر با بیابان چیست؟

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در محیط‌های بیابانی بخش‌هایی تحت‌عنوان «کویر» ایجاد شده است که بیشتر وقت‌ها با «بیابان» اشتباه گرفته می‌شود. درواقع کویر به مناطقی گفته می‌شود که میزان نمک و مقدار تبخیر در آن بسیار بالا است.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه برخی از افراد بیابان و کویر را یکی می‌دانند، اظهار کرد: به سرزمین‌های بسیار خشکی که میزان بارش در آن کم است «بیابان» گفته می‌شود؛ مانند مناطقی که در مرکز ایران وجود دارد.

وی افزود: در محیط‌های بیابانی، بخش‌هایی تحت عنوان «کویر» ایجاد شده است که بیشتر وقت‌ها با بیابان اشتباه گرفته می‌شود؛ درواقع کویر به مناطقی گفته می‌شود که میزان نمک و مقدار تبخیر در آن بسیار بالا است.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: مفهوم کویر با بیابان تفاوت دارد؛ در این مناطق مقدار تبخیر آب بسیار زیاد است و همین عامل موجب تبخیر آب و ایجاد محیط‌های نمک‌زار و کویری شده است.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات در این مناطق بارش‌هایی نیز صورت می‌گیرد که موجب فرسایش کوه‌های اطراف شده و رسوبات آن به کمترین ارتفاعات زمین هدایت می‌شود؛ این رسوبات بر اثر فرآیند تبخیر و انتقال مواد، محیطی بسیار شوره‌زار تحت عنوان کویر را ایجاد می‌کند که امکان رشد گیاه در آن وجود ندارد.

کد خبر 553429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.