بررسی هنر گرافیک در چهار دهه گذشته/ رونمایی از کتاب تمبر یادبود

نمایشگاه آثار گرافیک و خوشنویسی هنرمندان پیشکسوت انقلاب در عمارت سعدی برگزار و از کتاب تمبر یادبود رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نشست تخصصی گرافیک با موضوع «بررسی هنر گرافیک در چهار دهه گذشته» که پنجشنبه چهاردهم بهمن‌ماه_ در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار شد، ضمن نمایش آثار محمد موحدیان عطار، طراح و گرافیست و خوشنویس پیشکسوت اصفهان در چهار دهه گذشته، آثار وی و سایر هنرمندان پیشکسوت انقلابی به لحاظ کیفی و موضوعی مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، محمد موحدیان عطار، طراح و گرافیست و خوشنویس پیشکسوت اصفهان با اشاره به چگونگی آغاز فعالیت‌های خود در زمینه هنر گفت: نه رشته تحصیلی من هنر بوده است و نه قبل از بهمن سال ٥٧ فعالیت هنری داشتم. من در رشته مهندسی مکانیک در دانشکده علم و صنعت تحصیل کرده‌ام اما از ابتدای کودکی به کار هنر به‌خصوص نقاشی آبرنگ علاقه‌مند بوده‌ام که متأسفانه در آن زمان شرایط برای پرداختن به هنر برای من فراهم نشد تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی احساس کردم شرایطی فراهم شده تا بتوانم دغدغه‌های هنری خود را در قالب خلق آثار گرافیکی ابراز کنم، البته بعدها به این موضوع پی بردم که به این سبک، کار گرافیکی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: به واسطه فعالیت سیاسی که در آن زمان داشتم این دغدغه‌های سیاسی نیز به‌صورت کار گرافیکی در نخستین آثار هنری من ظهور و بروز پیدا کرد. در چهار ماه منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، اعتصاب‌ها و راهپیمایی‌هایی گسترده در اصفهان برقرار و حتی بعد از پیروزی انقلاب برای مدتی کسب‌وکارها از رونق افتاده بود. در آن زمان یعنی بین سال‌های ٥٧ و ٥٨ در دفتر شرکت تجاری صنعتی که با دوستان همفکر خود تأسیس کرده بودیم این اندیشه‌ها و دغدغه‌های سیاسی را به صورت طرح‌های گرافیکی روی کاغذ آوردم.

مجموعه «فریاد انقلاب» شامل ۶۰ اثر گرافیکی

موحدیان گفت: در سالگرد انقلاب در سال ۱۳۵۹ یک نمایشگاه در مرکز کاخ جوانان سابق در اصفهان (که اکنون به آسایشگاه جانبازان در خیابان مطهری تغییریافته است) برگزار شد که مسئول آن به من پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی از آثارم را داد؛ به این ترتیب تعدادی اثر طراحی کردم که در مجموعه «فریاد انقلاب» منتشر شد که شامل حدود ۶۰ اثر است و همه آن طراحی‌ها را با کمترین ابزار، یعنی کاغذ A۴ و دورنگ ماژیک مشکی و قرمز انجام دادم.

وی افزود: بعد از آن نمایشگاه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که آن زمان با نام اداره فرهنگ و هنر فعالیت می‌کرد، پیشنهاد کرد که به ما امکانات لازم را ارائه کند و ما این مجموعه را تکمیل کنیم. به ترتیب از سوی اداره فرهنگ و هنر، فضایی را در هنرستان هنرهای زیبا در اختیار ما قراردادند و بر اساس مطالعاتی در زمینه نهضت حضرت امام خمینی (ره) از سال ٤٢ و فرازهایی از اتفاقاتی که در آن دوران رخ‌داده بود، آثاری را در قالب طرح‌های گرافیکی آماده کردیم. این مجموعه بین سال‌های ٦٠ تا ٦٥ سه بار در موزه آزادی، تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران و همچنین در نقاط مختلف کشور نمایش داده شد.

آثار گرافیکی دوران انقلاب بر تصویر متمرکز بود

همچنین حامد مغروری، گرافیست، و مدرس دانشگاه و طراح پوستر با اشاره با تاریخچه پوسترسازی و گرافیک در ایرانِ پیش از انقلاب و تأثیر شور انقلابی بر مردم و هنرمندان آن زمان، اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب نیز تجربه پوسترسازی و کارهای سفارشی در ایران وجود داشت، اما در ایام انقلاب بسیاری از این طرح‌ها توسط مردم و هنرمندان به‌صورت خودجوش و غیرسفارشی طراحی شدند.

وی افزود: از نخستین آثار گرافیکی در آن زمان می‌توان به دیوارنویسی‌هایی اشاره کرد که توسط مردم و بسیجی‌ها و به صورت‌های مختلف و به‌وسیله اسپری و شابلون‌ها مانند شابلون‌های تصاویر افراد سرشناس از جمله امام خمینی (ره) اجرا می‌شدند.

مغروری با اشاره به مطالعات خود در رشته گرافیک گفت: گرافیک نسبت به دیگر رشته‌های هنرهای تجسمی در ایران، از دل رشته نقاشی بیرون آمد و به خاطر استفاده از روش‌های تکثیر که در آن زمان وجود داشت به سمت تکنیک‌هایی مانند «اوزالیدها، چاپ سیلک» و سایر روش‌ها حرکت کرد تا امکان تکثیر این آثار فراهم شود.

مغروری با مقایسه آثار هنری گرافیک و طراحی پوسترهای انقلابی در کشور ایران با سایر کشورهایی که انقلاب و تأثیر آن را بر سبک‌های هنری تجربه کرده‌اند، تصریح کرد: تمرکز اصلی در طراحی‌های ایرانی بیشتر در تصویرسازی و کمتر بر روی نوشته‌ها متمرکز بود.

به گزارش ایمنا، در ادامه این نشست، ضمن قدردانی از محمد موحدیان عطار، پیشکسوت هنر گرافیک اصفهان، کتاب «تمبر یادبود: آثار کارگاه یک‌روزه تولید اثر با موضوع دهه فجر انقلاب اسلامی» که توسط خانه گرافیک اصفهان گردآوری‌شده است رونمایی شد.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه آثار گرافیک دوران انقلاب می‌توانند از دوازدهم تا بیست‌ودوم بهمن ماه ساعت ١٠ الی ١٩ به عمارت تاریخی سعدی اصفهان، واقع در خیابان استانداری گذر سعدی مراجعه کنند.

کد خبر 553341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.