روایت حضور مردم اصفهان در کنار زاینده‌رود

روز پنجشنبه _چهاردهم بهمن‌ماه_ بار دیگر زاینده‌رود در اصفهان جاری شد. زاینده‌رودی که هنوز زلال نشده و همچون مردمی که نگران روزهای نبودن زاینده‌روداند گل آلود بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بامداد روز پنجشنبه_ چهاردهم مردادماه_ آب رودخانه زاینده‌رود برای دومین مرتبه در سال جاری به اصفهان و پل‌های تاریخی آن رسید اما این بار مردم اصفهان همچون گذشته به استقبال زاینده‌رود نرفتند.

زاینده‌رود که روزی شاهرگ حیاتی اصفهان بوده و به آن زندگی بخشیده چندسالی است به رودخانه‌ای فصلی تبدیل شده که گه‌گاهی و فقط برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزان شرق اصفهان جاری می‌شود.

با خشک شدن این رودخانه حیات بخش، اصفهان که روزی مهد تمدن ایران بوده به روزهای بدون هوای پاک عادت کرده و مردمش خموده‌تر از همیشه در آن زندگی می‌کنند.

روایت حضور مردم اصفهان در کنار زاینده‌رود

تبعات خشکی زاینده‌رود به ویژه در یکسال اخیر بیشتر به قلب خانه‌های مردم اصفهان رسیده و خطر فرونشست زمین که اثراتش پیش چشم مردم قابل رؤیت است، نگرانی از غیرقابل سکونت شدن اصفهان را در دل مردم این شهر انداخته است.

دیگر حتی از کودکان دبستانی اصفهانی هم بپرسی خواهند گفت که زمین زیر پایشان سست شده، هوایی برای نفس کشیدن ندارند و آب شرب شهرشان آنقدر به سختی تأمین می‌شود که در تابستان قطعی آب و یا کمبود فشار آن به امری عادی برایشان تبدیل شده است.

این است که این بار و با جاری شدن دوباره زاینده‌رود نگرانی حتی در چشمان کسانی که برای چشم‌روشنی به دیدار آب آمده‌اند دیده می‌شود.

روایت حضور مردم اصفهان در کنار زاینده‌رود

مردم به دیدار آب آمده‌اند اما دیگر خبری از نشاط همیشگی نیست. حسرتی جدید در چشمانشان نمایان است که پیش از این خبری از آن نبود. انگار این جاری شدن بیش از آنکه شادشان کند از اینکه تابستان چه خواهد شد نگرانشان کرده است. از اینکه چه زمانی دوباره آب را جاری خواهند دید و از اینکه شهرشان تا کی توان رویارویی با این حجم از بارگذاری را خواهد داشت.

مردم اصفهان در آبان‌ماه سال جاری با یکدیگر یک‌صدا شده و جاری‌شدن دائمی این رودخانه حیات‌بخش را خواستار شدند اما مدیریت نادرست حوضه آبریز زاینده‌رود در سال‌های گذشته به نحوی اکوسیستم طبیعی آن را بر هم زده که اکنون تأمین آب شرب مردم هم با اما و اگر مواجه است، جاری شدن و جاری ماندنش هم آرزویی دست نیافتنی.

یکی از افرادی که به دیدار زاینده‌رود در سی‌وسه پل آمده است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از شب گذشته بر بستر رودخانه ذکر می‌گویم و از پروردگارم سپاسگزاری می‌کنم که بار دیگر در زندگی‌ام شاهد جاری شدن این رودخانه هستم.

روایت حضور مردم اصفهان در کنار زاینده‌رود

این مرد میانسال که مویی هم سپید کرده ادامه می‌دهد: شما یادتان نمی‌آید، روزی این رودخانه چندین متر عمق داشت و ما نمی‌توانستیم به بستر آن نزدیک شویم. این رودخانه بخشنده و زلال است و سال‌ها به کشاورزی اصفهان خدمت و نان کشاورزان را تأمین کرده است.

احمدآقا از نگرانی خود می‌گوید: برای آینده شما و فرزندانتان نگرانم. بدون وجود این آب شما نمی‌توانید در این شهر سکونت کنید، بسیاری از کسبه‌ای که شغلشان به حضور گردشگرانی که به دیدار زاینده‌رود و آثار تاریخی وابسته است از کار بی کار شده و درآمدزایی در اینجا به سختی ممکن است.

یکی از همراهان احمدآقا که به نظر می‌رسد از اساتید دانشگاه‌های اصفهان است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: جاری بودن زاینده‌رود حتماً بر شرایط روحی مردم اصفهان اثر گذاشته، از اضطراب آنان می‌کاهد و کمتر شاهد مراجعه مردم به مراکز مشاوره خواهیم بود. در سال‌های اخیر ناهنجاری‌ها و مشکلات روحی در اصفهان افزایش یافته که یکی از دلایل آن جاری نبودن زاینده‌رود و در پی آن، رخت بستن شادی نشاط از بین مردم است.

روایت حضور مردم اصفهان در کنار زاینده‌رود

وی ادامه می‌دهد: به اصفهانی‌ها ظلم شده است، در چهل سال گذشته آب رودخانه زاینده‌رود مدیریت نشده و به ارزانی به بخش‌های مختلف از جمله صنعت فروخته شد که اشتباه بزرگی بود. مردم اصفهان دیگر شاهد جاری بودن زاینده‌رود در ۳۶۵ روز سال نخواهند بود.

آقای محمدی تصریح می‌کند: هرگاه از علم و تکنولوژی فاصله گرفته شود شاهد چنین وقایعی از جمله خشک شدن همیشگی زاینده‌رود هستیم اما با مدیریت علمی و جلوگیری از توسعه صنایع می‌توان از این وقایع جلوگیری کرد.

وی ادامه می‌دهد: مردم اصفهان دیگر افتخار استان برخوردار بودن را نمی‌خواهند. بهتر است توسعه صنایع در نوار مرزی انجام شود، اصفهان دیگر توان توسعه را ندارد، ۱۱۰ صنایع دستی و آثار تاریخی اصفهان می‌تواند منابع مورد نیاز اصفهان و شغل‌هایی که تعطیل خواهد شد را تأمین کند.

محمدی خاطرنشان می‌کند: دنیا امروز می‌داند با حداقل آب موجود چگونه کشاورزی و صنعت را اداره کند اما مردم ما بسیار اصراف می‌کنند و نمی‌دانند چگونه آب را مدیریت کنند.

روایت حضور مردم اصفهان در کنار زاینده‌رود

واکنش مردم اصفهان به جاری شدن زاینده‌رود در فضای مجازی هم با هشتگ‌هایی از جمله " زاینده‌رود رودخانه فصلی نیست" و " زاینده‌رود کانال آبرسانی نیست"، همراه بوده است.

یکی از کاربران نوشته است: این شهر فقط با جریان دائمی شاهرگ حیاتی‌اش می‌تواند به حیات ادامه دهد، پس به آن شوک ندهیم و درمانش کنیم.

کاربر دیگری با هشتگ " تالاب‌گاوخونی باید زنده بماند" و " زاینده‌رود را زنده‌می‌خواهیم از سرچشمه تا تالاب"، نگرانی خود از حقابه زیست‌محیطی تالاب گاوخونی را اعلام کرده است.

کد خبر 553328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.