الگوهای آرمانی عرصه‌های قدیم شهر

یک دکترای طراحی شهری گفت: نمود ذهنی، عینی و اجتماعی سه قالب مشخصی است که موجب توفیق در طراحی بناها و فضاهای شهری به عنوان الگوهای آرمانی در عرصه‌های قدیم شهر شده است.

حسن سجاد زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در هر شهر فضاهایی وجود دارد که جز الگوهای آرمانی معماران، طراحان، برنامه‌ریزان و شهروندان است، اظهار کرد: علاوه بر میدان‌ها، بازارهای شهری نیز در شهرهای قدیم ما وجود دارد که نقطه تکامل یافته فضاهای شهری ایرانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: کمال مطلوب در فضاهای شهری و ایرانی قدیم ما اتفاق افتاده است چرا که این فضاها در متن شهر و در دل بافت، در پیوند با سایر فضاها و عرصه‌های شهری هستند، به عبارتی فضاهای شهری مطلوب می‌تواند میزان هم‎پیوندی را با سایر اجزا و عناصر شهر برقرار کند.

این دکترای طراحی شهری افزود: مکان‌یابی فضاهای شهری قدیم موجب شده تا این فضاها بیشترین ارتباط، اتصال و هم‎پیوندی را با بافت اطراف داشته باشند و به عنوان الگوهای آرمانی عرصه‌های شهری مطرح شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر موقعیت مکانی و هم‌پیوندی فضایی، عامل دیگر توفیق این فضاها، سبک و سیاق، و هویت کالبدی و معماری این گونه فضاها است؛ شکل‌گیری میادین و بازارهای ایرانی و بناهای موجود در آنها در کمال هویت و معماری ایرانی اسلامی بوده است.

سجاد زاده گفت: نمود ذهنی، عینی و اجتماعی سه قالب مشخصی است که موجب توفیق این گونه بناها و فضاها در عرصه‌های شهری شده است، لذا چنانچه بخواهیم در شهرسازی معاصر نیز به چنین کیفیت‌هایی در فضای معماری و شهرسازی دست پیدا کنیم، باید به هم‌پیوندی و مکان‎یابی این فضاها توجه داشته باشیم و هویت کالبدی- فضایی آنها را مورد توجه قرار دهیم.

کد خبر 553226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.