از کلاهبرداری ۱۳ میلیاردی از ۱۱۸ استاد دانشگاه تا درگیری مسلحانه دو طایفه

بازداشت زوج حامل موادمخدر رودبار، کلاهبرداری ۱۳ میلیاردی یک زن از ۱۱۸ استاد دانشگاه، زندگی تک پسر خانواده در طبقه ششم ساختمان، دو طایفه با اسلحه به جان هم افتادند، فریبکاری زن جوان در باند بزرگ چغوک، آتش‌سوزی در کارگاه چوب بستنی را در بسته خبری حوادث ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار احمد طاهری فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: در دوم دی ماه سال جاری در پی وقوع یک نزاع و درگیری دسته جمعی منجر به قتل در یکی از روستاهای شهرستان زابل، بلافاصله کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان برای بررسی موضوع در محل حاضر شدند.

وی افزود: با حضور مأموران مشخص شد که دو طایفه به علت اختلافات قبلی با یکدیگر درگیر شدند که در آن جوانی ۳۰ ساله به وسیله سلاح شکاری از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت و به قتل رسید.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به حساسیت موضوع و جو ناامنی پیش آمده تیمی متشکل از مأموران زبده آن شهرستان به صورت ویژه مأمور رسیدگی به پرونده شدند. در تحقیقات میدانی کارآگاهان پلیس آگاهی قاتل و دیگر عاملان راه‌اندازی این نزاع شناسایی و مشخص شد متهمان پس از وقوع جنایت از روستای مذکور گریخته‌اند.

وی اضافه کرد: در نهایت با تلاش شبانه‌روزی پلیس در پاکسازی روستاهای اطراف، ۱۳ نفر از عوامل اصلی این درگیری مرگبار، در چند عملیات ضربتی دستگیر و در این رابطه یک قبضه سلاح جنگی با سه تیغه خشاب و ۹۰ تیر جنگی به همراه شش قبضه سلاح شکاری و مقادیری مهمات در بازرسی از مخفیگاه‌های متهمان کشف شد.

سردار طاهری با اشاره به معرفی متهمان به مراجع قضائی، خاطرنشان کرد: پلیس با همه توان در مقابل ناهنجاری‌ها ایستاده است و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهد عده‌ای هنجارشکن با اقدامات مجرمانه آرامش مردم را برهم زنند و در این رابطه، معتمدان، ریش سفیدان و بزرگان طوایف می‌توانند یاری‌گر پلیس باشند و نقش مهمی در پیشگیری از اختلافات طایفه‌ای که منجر به اتفاقاتی این چنین تلخ و جبران ناپذیر می‌شود، ایفا کنند.

بازداشت زوج حامل موادمخدر رودبار

سرهنگ عیسی روشن‌قلب فرمانده انتظامی رودبار، اظهار کرد: مأموران انتظامی ایست و بازرسی به همراه مأموران پلیس مبارزه با موادمخدر رودبار حین کنترل خودروهای عبوری در محور مواصلاتی رودبار به رشت به یک دستگاه خودروی سمند که از مسیر جنوب به شمال در حال تردد بود، مشکوک شده و پس از بررسی آن ۳۴ کیلوگرم تریاک از آن کشف کردند.

وی افزود: راننده و همدستش که زن و شوهر ۳۶ و ۵۴ ساله بودند دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی رودبار با تاکید بر برخورد قاطع پلیس با قاچاقچیان موادمخدر از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک، موضوع را در اسرع وقت از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

کلاهبرداری ۱۳ میلیاردی یک زن از ۱۱۸ استاد دانشگاه

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ، اظهار کرد: در پی ارجاع پرونده‌ای به قرارگاه پلیس پیشگیری تهران بزرگ مبنی بر بازداشت یک زن کلاهبردار، شناسایی مخفیگاه متهم و بررسی موضوع در دستور کار مأموران این پلیس قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد متهم در سال ۱۳۹۲ تحت پوشش تعاونی مسکن خصوصی مختص استادان، اقدام به ثبت‌نام و عضوگیری کرده و پس از دریافت مبلغ اولیه از ثبت‌نام کنندگان متواری شده و زندگی مخفیانه‌اش را آغاز کرده است.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ، افزود: مأموران انتظامی با تحقیقات دقیق‌تر موفق به شناسایی مخفیگاه وی در محدوده محله کمیل شدند و مراقبت‌های ویژه پلیسی را آغاز کردند.

وی به دستگیری متهم در یک عملیات پیچیده، با اقدامات فنی اشاره و تصریح کرد: کارشناسان ارزش ریالی کلاهبرداری انجام شده را ۱۳۰ میلیارد ریال محاسبه کرده‌اند. متهم برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.

زندگی تک پسر خانواده در طبقه ششم ساختمان

جوان ۴۰ ساله که به اتهام خرید و فروش لوازم سرقتی و مواد مخدر صنعتی توسط مأموران انتظامی دستگیر شده بود با بیان اینکه زندان خانه دوم من شده است، درباره سرگذشت خود به کارشناس اجتماعی کلانتری میرزا کوچک خان مشهد، گفت: در یک خانواده هشت نفره به دنیا آمدم اما تک پسر بودم و برادری نداشتم به همین دلیل خیلی مورد توجه خانواده‌ام قرار می‌گرفتم.

پدرم راننده کامیون بود و به مواد مخدر سنتی اعتیاد داشت. از سوی دیگر مادرم نیز که از یک بیماری صعب‌العلاج رنج می‌برد برای تسکین دردهایش به مصرف موادمخدر روی آورده بود. من هم که کودکی بیش نبودم گاهی به موادمخدر آن‌ها دستبرد می‌زدم و به دلیل کنجکاوی کودکانه سعی می‌کردم مانند آن‌ها مواد مخدر استفاده کنم. اما هنوز در مقطع راهنمایی تحصیل می‌کردم که پدر و مادرم یکی پس از دیگری فوت کردند و من به نوجوانی آواره تبدیل شدم.

حالا دیگر کسی رفتارهای مرا کنترل نمی‌کرد و من هر کاری که دلم می‌خواست انجام می‌دادم. خلاصه در دوران راهنمایی ترک تحصیل کردم و به عنوان شاگرد به حرفه گچ‌کاری مشغول شدم در همین روزها با افراد زیادی ارتباط پیدا کردم که آن‌ها نیز مصرف کننده مواد مخدر سنتی بودند.

من هم که حالا آشنایی زیادی با این نوع مواد مخدر داشتم به اتفاق همکاران و دوستان در ساختمان‌های در حال احداث فرصتی را به مصرف مواد مخدر اختصاص می‌دادیم و در کنار یکدیگر به استعمال مواد می‌پرداختیم اما بعد از مدتی دیگر مقدار مصرفم آن قدر افزایش یافته بود که باید ساعت‌های زیادی را صرف مواد مخدر می‌کردم به همین دلیل شغلم را از دست دادم و دیگر کسی حاضر نبود گچ‌کاری ساختمانش را به من بسپارد با آنکه در این حرفه به استاد کاری ماهر تبدیل شده بودم اما از بیکاری رنج می‌بردم و توان پرداخت هزینه‌های اعتیادم را نداشتم این بود که به فروش موادمخدر صنعتی روی آوردم و خودم نیز به مصرف آن آلوده شدم.

با توجه به اینکه به صورت خرده‌فروشی دست به توزیع مواد مخدر می‌زدم سارقان معتاد، لوازم سرقتی را در ازای خرید موادمخدر به من می‌دادند و من هم آن لوازم را به مالخران می‌فروختم. اگر چه محل سکونتم را مدام تغییر می‌دادم اما خیلی زود با اعتراض و نارضایتی اهالی محل مواجه و با تماس آن‌ها با پلیس ۱۱۰ دستگیر می‌شدم و مدتی را در زندان سپری می‌کردم ولی وقتی از زندان آزاد می‌شدم دوباره به خلافکاری و توزیع موادمخدر روی می‌آوردم چرا که شغل مناسبی نداشتم و باز هم به مصرف موادمخدر ادامه می‌دادم. بالاخره کارم به جایی رسید که زندان خانه دوم من شده بود.

آخرین بار نیز در طبقه ششم یک مجتمع مسکونی در خیابان وحید مشهد خانه‌ای اجاره کردم و باز هم به خرید و فروش اموال سرقتی و موادمخدر صنعتی مشغول شدم تا اینکه نیروهای کلانتری میرزا کوچک‌خان به طور غافلگیرانه وارد منزلم شدند و حدود ۵۰ گرم هروئین و شیشه را به همراه مقادیر زیادی قطعات سرقتی خودرو کشف کردند. با دستور سرهنگ علی عبدی (رئیس کلانتری میرزاکوچک‌خان) با معرفی متهم به مراجع قضائی، بررسی‌های تخصصی برای ریشه‌یابی جرایم وی آغاز شد.

فریبکاری زن جوان در باند بزرگ چغوک

سردار سرتیپ محمدکاظم تقوی فرمانده انتظامی خراسان رضوی، اظهار کرد: در پی تقویت گشت‌های نامحسوس و اجرای طرح‌های ویژه مبارزه با سرقت در مناطق شهری، پلیس به اطلاعاتی دست یافت که نشان می‌داد بسیاری از باندهای بزرگ سرقت، اقدامات مجرمانه خود را به حاشیه شهر مشهد کشانده‌اند و خودروهای سرقتی را به مناطق کوهستانی یا روستایی منتقل می‌کنند.

وی افزود: به همین دلیل رصدهای اطلاعاتی گسترده‌ای زیر نظر مستقیم سرهنگ حسین دهقان پور (فرمانده انتظامی مشهد) صورت گرفت و مناطق مختلفی از حاشیه شهر زیر چتر اطلاعاتی نیروهای انتظامی رفت که در همین راستا با آغاز «عملیات کوهستان» در کوه‌های حصار، محل اوراق خودروهای سرقتی در دامنه کوه و دره‌های اطراف آن، شناسایی شد که در این عملیات یکی از سارقان با تیراندازی پلیس کشته و یکی دیگر به شدت مجروح شد و اعضای باند سرقت نیز به دام افتادند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی تصریح کرد: همزمان سرنخ‌هایی از یک باند دیگر سرقت خودروها به دست آمد که آنها نیز دامنه فعالیت‌های مجرمانه خود را به روستاهای اطراف مشهد کشانده بودند. ردپاهای اطلاعاتی نشان می‌داد، اعضای این باند خودروهای سرقتی را به مبالغ‌اندکی به مالخران می‌فروشند و این خودروها در حاشیه شهر اوراق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این گونه بود که پلیس مشهد عملیات‌های گوناگونی را طراحی کرد و با به‌کارگیری منابع و مخبران محلی به تحقیق در این باره پرداخت تا اینکه مشخص شد جوان ۳۵ ساله تحت تعقیب، از جنوب کشور به مشهد آمده و پاتوقی را در یکی از روستاهای اطراف بزرگراه آسیایی مشهد راه‌اندازی کرده است و با افراد دیگری در زمینه سرقت خودرو فعالیت می‌کند.

سردار تقوی اضافه کرد: با همین سرنخ، بلافاصله گروهی از نیروهای پاسگاه انتظامی سلطان آباد به سرپرستی ستوان یکم سلیمان نژاد (رئیس پاسگاه) و با هماهنگی قاضی خدابنده (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) عازم اطراف روستای چهچهه شدند و این جوان را که احسان نام دارد به همراه دو مرد و یک زن در حالی دستگیر کردند که یک دستگاه پراید سرقتی نیز به همراه داشتند.

وی ادامه داد: بررسی‌ها بیانگر آن بود که یکی از افراد دستگیر شده معروف به «چغوک» همانند دیگر همدستانش از متهمان سابقه دار است که نقش مهمی را در سرقت‌های خودرو دارد. بنابراین تحقیقات پلیس در حالی وارد مرحله جدیدی شد که بررسی‌ها نشان می‌داد دامنه فعالیت‌های مجرمانه این باند بسیار گسترده است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی اظهار کرد: بازجویی‌های فنی و تخصصی از متهمان با هماهنگی‌های قضائی، دامنه عملیات را به مشهد کشاند چرا که با اعترافات آنان مشخص شد برخی از سارقان در مشهد مخفی شده‌اند و برخی پس از اطلاع از دستگیری همدستان شأن از محل گریخته‌اند.

وی گفت: در عین حال نیروهای انتظامی برای دستگیری یکی از سارقان به منطقه خواجه ربیع مشهد رفتند و جوان ۳۷ ساله‌ای را در حال فرار از پشت بام دستگیر کردند که روی یک پراید سرقتی پلاک خودروی دیگری را نصب کرده بود که سابقه سرقت نداشت. با دستگیری این جوان که «حسن» نام دارد دیگر اعضای باند «‌چغوک» نیز در مناطق مختلف شهری لو رفتند و پلیس مرد ۳۸ ساله سابقه داری را در یکی از پاتوق‌های خلافکاران دستگیر کرد که خودروهای سرقتی را به سوله اجاره‌ای بزرگی در منطقه «شترک» مشهد انتقال می‌داد و با فروش خودروها به یک مالخر تبعه خارجی غیرمجاز، پول آن را بین همدستانش تقسیم می‌کرد. بررسی‌ها نشان داد او خودروهای پراید را از دو تا سه میلیون، وانت بار پنج میلیون و نیسان را به مبلغ هشت میلیون تومان می‌فروشد.

سردار سرتیپ تقوی با اشاره به دستگیری مالخر در سوله اجاره‌ای، تصریح کرد: این سوله بزرگ که در نزدیکی گورستان قرار دارد به محل اوراق خودروهای سرقتی تبدیل شده بود که نیروهای انتظامی در یک عملیات ضربتی و با نظارت و هدایت مستقیم فرمانده انتظامی مشهد، آن مکان را به محاصره درآوردند و تعدادی خودروهای در نوبت اوراق به همراه بیش از هزار قطعه اوراق شده و سه موتور کامل خودروها را کشف کردند.

وی ادامه داد: با دستگیری این مالخر تبعه خارجی، تحقیقات از وی آغاز و مشخص شد که او قطعات خودروهای سرقتی را در جمعه بازارها به فروش می‌رساند چرا که خودش مکانیک خودرو بود و به راحتی خودروها را اوراق می‌کرد.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی افزود: با توجه به گستردگی سرقت‌های مذکور تلاش پلیس برای دستگیری دیگر افراد مرتبط با باند «چغوک» در حالی ادامه دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد همه اعضای باند از سارقان سابقه دار و معتاد به موادمخدر صنعتی هستند که تعدادی از آنان به تازگی از زندان آزاد شده‌اند و دوباره به ارتکاب جرم روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه اعضای این باند در مناطق مختلف شهر مشهد پرایدهای مدل پایین بدون تجهیزات ایمنی را سرقت می‌کردند، خاطرنشان کرد: ادامه رسیدگی به این پرونده با نظر معاون دادستان مرکز خراسان رضوی به گروه ورزیده‌ای از کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی سپرده شده است و بازجویی‌ها به شیوه تخصصی همچنان ادامه دارد.

آتش‌سوزی در کارگاه چوب بستنی

مجید امیرفضلی رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان، اظهار کرد: عصر امروز در پی آتش‌سوزی یک انبار چوب‌بستنی آتش‌نشانان ایستگاه شش به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه حادثه در زیرزمین یک منزل مسکونی که کارگاه چوب‌بستنی بود رخ داده بود، افزود: برای اطفای این حریق ۱۰ نیروی عملیاتی از ایستگاه‌های شش و دو و سه به محل اعزام شد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با اشاره به اینکه اطفای عملیات حریق در این محل چهار ساعت به طول انجامید، ادامه داد: نوجوان ۱۵ ساله‌ای که در زمان حریق در این کارگاه گرفتار شده بود توسط آتش‌نشانان نجات پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه وقوع این آتش‌سوزی خسارت جانی نداشت، گفت: از شهروندان می‌خواهیم که نکات ایمنی را رعایت کنند تا دچار چنین حوادثی نباشیم. کارگاهی که آتش گرفته است، بحث تداخل منزل مسکونی و کارگاه بوده است که یکی از دلایل آتش‌سوزی بوده است.

کد خبر 553020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.