تشریح خدمات ۱۲۰۰ مرکز منتخب کرونا در کشور/تاکید بر واکسیناسیون سنین ۹ سال به بالا

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با تشریح نحوه فعالیت و خدمات ۱۲۰۰ مرکز منتخب کرونا، گفت: نگران بخشی از جامعه هستیم که تاکنون هیچ واکسنی دریافت نکردند و تقاضا داریم افراد بالای ۹ سالی که واکسن نزدند، هرچه سریع‌تر برای این کار اقدام کنند.

به گزارش ایمنا، مصطفی رضایی اظهار کرد: در قالب گام ششم طرح شهید سلیمانی مراکز منتخبی داریم که خدمات سرپایی به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ارائه می‌دهند. این مراکز در شرایطی که در یک یا دو ماه قبل در اوج پیک نبودیم، به حالت عادی بازگشته بودند ولی اکنون مجدداً فعال شدند و تعدادشان افزایش یافته است. مراکز ۱۶ ساعته ارائه خدمات ما از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب فعال است و خدمات سرپایی درمان بیماران کووید ۱۹ ارائه می‌دهند؛ البته مراکز شبانه‌روزی هم فعال هستند، اما مراکز ۱۶ ساعته به ظرفیت کلی ما اضافه شدند.

وی افزود: در این مراکز پزشک، مراقب سلامت و کارشناس علوم آزمایشگاهی حضور دارند. ابتدا از مراجعه کننده شرح حال اولیه گرفته می‌شود و معاینه اولیه انجام می‌شود؛ اگر ضرورت داشته باشد تست کرونا هم از او گرفته می‌شود و این نمونه‌ها به آزمایشگاه فرستاده و پاسخ آن از طریق پیامک برای فرد ارسال می‌شود. در صورتی که مراجعه کننده حال عمومی نامناسبی داشته باشد، براساس پروتکل‌های مشخص او را به بیمارستان ارجاع می‌دهند؛ در غیر این صورت درمان سرپایی و توصیه‌های لازم صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اگر ضرورتی برای نمونه‌گیری از مراجعه کنندگان وجود داشته باشد، تست کرونا در شبکه بهداشتی رایگان انجام می‌شود، تصریح کرد: در این مراکز هم از رپید تست و هم از تست PCR استفاده می‌شود. در واقع برای فرد علامت‌دار تست PCR و برای اطرافیان این فرد رپید تست انجام می‌شود.

وی افزود: فرد علامت‌دار می‌تواند به این مراکز مراجعه کند و پس از نمونه‌گیری، اگر پاسخ تست او مثبت شد اقدامات توصیه‌ای و درمانی انجام می‌شود. از طرفی پیگیری تلفنی اطرافیان فرد مبتلا را انجام می‌دهیم و آن‌ها را برای نمونه‌گیری فراخوان کرده و اقدام به رهگیری آن‌ها می‌کنیم. کسانی که با علائم کووید ۱۹ به مراکز ما مراجعه کنند، به مراکز منتخب ارائه این خدمات هدایت می‌شوند.

رضایی افزود: ۱۲۰۰ مرکز منتخب در حوزه کرونا ارائه خدمت می‌کنند. در واقع از حدود دو هفته قبل که تعداد موارد سرپایی بیماری افزایش یافت این مراکز مجدداً به چرخه ارائه خدمت بازگشتند. البته پیش از آغاز پیک ششم نیز مراکز تعطیل نبودند، بلکه ساعت کاری آن‌ها کاهش یافته بود.

وی درباره انجام واکسیناسیون در شبکه بهداشتی، اظهار کرد: با افزایش آمار واکسیناسیون کرونا بار مراجعات مراکز تجمیعی کاهش یافته بود و در همین راستا تعداد مراکزی که مراجعات کمتری داشتند، کاهش یافت. اما با افزایش نگرانی مردم درخصوص واکسیناسیون و ابلاغ دستور تزریق نوبت سوم، همچنین تصمیم‌گیری برای واکسیناسیون ۹ تا ۱۲ سال، مجدداً مراکز تجمیعی مانند قبل فعال هستند؛ اما در کنار آن حدود ۵۸۰۰ واحد ارائه خدمت بهداشتی درمانی هم وارد چرخه خدمات واکسیناسیون شدند. در واقع حدود ۵۷ درصد از واکسیناسیون را مراکز بهداشتی و حدود ۴۳ درصد واکسیناسیون توسط مراکز تجمیعی تزریق می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت تصریح کرد: نیروهایی که در مراکز بهداشتی فعال هستند، صرفاً نیروهای خودمان هستند اما در مراکز تجمیعی نیروهای داوطلب هم حضور دارند.

وی درباره ارائه خدمات مادر و کودک، افراد مسن و بیماران زمینه‌ای در مراکز شبکه بهداشتی، تاکید کرد: مراکز ارائه خدمات کرونا ایزوله هستند و بیمار دیگری نمی‌پذیرند؛ ولی در تمام شهرها واحدهای بهداشتی ما برای ارائه خدمات روتین هم فعال هستند.

رضایی با اشاره به افزایش موارد سرپایی بیماری، گفت: ما نگران بخشی از جامعه هستیم که تاکنون هیچ واکسنی دریافت نکردند و تقاضا داریم افراد بالای ۹ سالی که واکسن نزدند هرچه سریع‌تر برای این کار اقدام کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال ابتلاء به کووید ۱۹ در کسانی که سه دوز واکسن دریافت کردند، بسیار پایین است و در صورت ابتلاء هم حالت خفیف آن را تجربه می‌کنند.

برای دریافت فهرست کامل مراکز جامع سلامت ۱۶ ساعته کرونا، بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: ایسنا

کد خبر 552958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.