۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
بستر خشک زاینده‌رود تر شد

بنابر توافق استانداری، آب‌منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان، سرانجام مقرر شد که دوازدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ آب زاینده‌رود برای کشت کشاورزان شرق اصفهان رهاسازی شود. همچنین مقرر شد که کشاورزان غرب اصفهان در نوبت بعدی آب دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آخرین بار روز یکشنبه (۱۹ مردادماه ۱۴۰۰) دریچه‌های سد زاینده رود گشوده و آب برای آبیاری باغات کشاورزان شرق اصفهان رهاسازی شد. همان زمان وعده رهاسازی آب برای کشت پاییزه کشاورزان هم داده شد اما با توجه به میزان حجم آب پشت سد و رعایت خط قرمز شرب این اتفاق نیفتاد.

طبق مصوبه شورای تأمین استان در خرداد امسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب سهم آب برای کشت محصولات کشاورزان تخصیص داده شده بود که فقط ۷۰ میلیون مترمکعب آن در این نوبت از رهاسازی آب زاینده‌رود تأمین شد.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

در روز سه‌شنبه (۱۸ آبان ماه ۱۴۰۰) جمعی از کشاورزان اصفهانی خواستار تحقق حقابه برای کشت پاییزه خود شدند و در اعتراض به آن در بستر رودخانه زاینده رود چادر زدند. در پی درخواست کشاورزان اصفهان برای جاری شدن زاینده‌رود برای کشت پاییزه و تحصن آنان در رودخانه وزیر نیروی دولت سیزدهم روز جمعه (بیست‌ویکم آبان‌ماه ۱۴۰۰) با سفر به اصفهان و صحبت با کشاورزان مناطق مختلف اصفهان از نزدیک پیگیر مشکلات این استان شد و در نهایت با تشکیل کمیته‌ای با محوریت استاندار و کشاورزان، تصمیم‌گیری برای مصارف آب زاینده‌رود در واقع به کشاورزان سپرده شد.

براساس جلسات متعددی که بین کشاورزان اصفهان و مسئولان برگزار شد، در نهایت شورای میرآب‌ها و آب‌بَران شرق و غرب اصفهان، بیانیه صادر کرد و خبر از برچیدن چادرها البته با شرایطی داد که از جمله آن می‌توان به تعیین زمان بازگشایی و رهاسازی آب زاینده‌رود توسط نمایندگان صنف کشاورزی و شورای میراب‌ها و آب‌بران و سازمان جهاد کشاورزی پس از بررسی‌های میدانی اشاره کرد.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

بر این اساس، در تاریخ هفتم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در کارگروه سازگاری با کم آبی با توجه به حجم کم آب، قرار شد که کشاورزان شرق و غرب با هم توافق کنند تا یکی از این دو گروه در نوبت اول آب دریافت کنند، با رایزنی جهاد کشاورزی و آب‌منطقه‌ای و کشاورزان، این توافق حاصل و قرار شد در تاریخ دوازدهم بهمن‌ماه، آب برای کشاورزان شرق و سال آینده آب برای کشاورزان غرب استان رهاسازی شود.

سرانجام ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه (دوازدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰)، در حالی که بارش برف، اصفهان را سفیدپوش کرده و با شیوع سویه جدید ویروس کرونا (اومیکرون) اصفهان در وضعیت نارنجی کرونایی است، خبر بازگشایی زاینده‌رود به مردم اصفهان نشاطی دوباره بخشیده و دریچه‌های این سد برای مصارف کشاورزان شرق اصفهان بازگشایی شد.

گزارش لحظه به لحظه جاری شدن زاینده‌رود

۰۷:۳۰ آب با عبور از پل شهرستان به سمت شرق اصفهان جاری شد.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

۰۶:۰۰ آب با عبور از پل خواجو به سمت پل شهرستان در حال حرکت است.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

۰۵:۰۰ آب با عبور از سی و سه پل به سمت پل خواجو در حال حرکت است.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

۰۴:۰۰ آب با عبور از پل مارنان و پل فلزی به سمت سی و سه پل در حال حرکت است.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

۰۳:۰۰ آب به ابتدای ناژوان رسید و به سمت پل مارنان در حال حرکت است.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

۰۱:۱۵ آب با عبور از درچه در حال حرکت به سمت ناژوان است.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

۲۳:۴۵ آب زاینده‌رود با عبور از فلاورجان به سمت دُرچه در حال حرکت است.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

۱۵:۳۰ آب از سد نکوآباد به سمت فلاورجان رهاسازی شد.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

۱۴:۳۰ هم‌اکنون سد نکوآباد در حال آبگیری و به محض پر شدن، آب به سمت فلاورجان رهاسازی خواهد شد.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

۱۱:۰۰ آب رودخانه زاینده‌رود با عبور از شهرستان مبارکه به سمت سد نکوآباد در حال حرکت است.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

۹:۴۵ آب رودخانه زاینده‌رود در حوالی زرین شهر و به سمت شهرستان مبارکه در حال حرکت است.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

ببینید:

زاینده رود به مبارکه رسید

ورود آب رودخانه زاینده رود به مبارکه

جریان زاینده رود زیر پل‌های تاریخی اصفهان

جریان زاینده رود در اصفهان

کد خبر 552765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.