چالش‌ها و تخریب‌های موجود تنها به دست دولت حل نمی‌شود

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفت: گستردگی چالش‌ها و تخریب‌های صورت گرفته از انتظارات فراتر است و این مسائل تنها به دست دولت حل نمی‌شود؛ بلکه نیازمند کمک مردم است. این مسیر نیاز به سیاست‌گذاری، نهادسازی و شبکه‌سازی دارد تا امکان برخورد با مسائل و حل آن‌ها ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود تجریشی امروز _سه‌شنبه دوازدهم بهمن‌ماه_ در حاشیه کنسرسیوم مراکز علمی، پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط‌زیست با تبریک آغاز دهه فجر، اظهار کرد: ۴۳ سال گذشته در چنین روزی رهبر انقلاب اسلامی فرمود: «ما به پشتوانه مردم دولت تعیین می‌کنیم.» و در اصل ۵۰ قانون اساسی نیز به اهمیت مردم در حفظ محیط‌زیست اشاره شده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ با صدور دستورالعملی، چهار کمیسیون منحل و کمیسیون محیط‌زیست و اقتصاد مقاومتی ایجاد شد. به مدت سه ماه سعی شد از تمام کارگروه‌های ملی و کمیسیون‌های تخصصی در کشور دعوت به عمل آید و چالش‌های موجود در حوزه پسماند، تغییر اقلیم، آب و هوا، فرسایش جنگل، تالاب، گرد و غبار و دیگر مسائل محیط‌زیست بررسی شود که نتیجه آن گزارش، بسیار ناامیدکننده بود.

فعال‌سازی مجموعه‌های دانشگاهی برای کاهش صنایع آلاینده

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: گستردگی چالش‌ها و تخریب‌های موجود از انتظارات فراتر است و این مسائل تنها به دست دولت حل نمی‌شود؛ بلکه نیازمند کمک مردم است، اما این مسیر نیاز به سیاست‌گذاری، نهادسازی و شبکه‌سازی دارد تا با سپری کردن این مراحل، امکان برخورد با مسائل و حل آن‌ها ایجاد شود.

وی به اقدامات انجام شده در این مسیر اشاره و اظهار کرد: در آن زمان در چند محور فعالیت‌ها آغاز و نهادسازی انجام شد که نخستین گام، فعال‌سازی کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر در رابطه با آلودگی هوای کلان‌شهرها بود که برمبنای تصمیم‌گیری و قضاوت‌های انجام شده، سندی به دست آمد.

تجریشی اضافه کرد: بر طبق این سند، دولت برای بهبود آلودگی هوای کلان‌شهرها باید هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کرد و این نخستین تجربه موفق ما در این زمینه بود که خروجی آن توسط دستگاه‌های اجرایی مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: دومین اقدامی که صورت گرفت، فعال‌سازی مجموعه‌های دانشگاهی بود که با قرار دادن منابع برای صندوق محیط‌زیست بتوانیم مشکل صنایع آلاینده را بررسی کنیم که به این منظور جلساتی برگزار و کل صنعت کشور به ۲۰ طبقه تقسیم شد.

رفع چالش‌های ملی با کمک پارک‌های علم و فناوری و دانش‌بنیان‌ها

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست ادامه داد: با تقسیم‌بندی صنایع ۲۰ قرارداد نهایی، ۱۲ قرارداد بسته شد که متأسفانه صندوق ملی محیط‌زیست همکاری لازم را انجام نداد. تغییرات مدیریتی باعث وقفه در کار شد و در نتیجه هشت قرارداد باقی‌مانده عملیاتی نشد.

وی تصریح کرد: این اقدام در دو فاز انجام می‌شود و با همکاری دانشگاه‌ها، استانداردها بازنگری شده، دلیل تولید آلاینده‌ها توسط صنایع مورد بررسی قرار می‌گیرد و به تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها اشاره می‌شود تا در نهایت بتوانیم با کمک پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، این چالش‌های ملی را مرتفع کنیم.

تجریشی تاکید کرد: در قدم دوم، نیت این بود که با پایش صنایع و بررسی آن‌ها، چرخه جدیدی در دانشگاه‌ها ایجاد شود که باعث اشتغال‌زایی شرکت‌های دانش‌بنیان و حل مسائل مملکت شود. اگر از این ظرفیت استفاده و مبلغ موردنظر را هزینه می‌کردیم، می‌توانستیم پس از آن مبلغ بیشتری از دولت دریافت کنیم که این نشان دهنده عدم موفقیت در قسمت دوم است.

وی در رابطه با نهاد دیگر گفت: سومین نهاد نیز ایجاد شبکه سازمانی به عنوان اولین الگو بود که همین کنسرسیومی می‌شود که امروز تشکیل شده است. به طور کلی انتظاری که نظام از دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها به عنوان یک مسئولیت اجتماعی دارد، این است که بتوانیم مشکلات جامعه را حل کنیم و قطعاً اگر فکری برای مسائل نکنیم، نسل بعدی از ما خرده می‌گیرد.

مشکلاتی همچون فرونشست و آلودگی هوا بسیار گسترده است

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست ادامه داد: مشکلات کنونی مانند فرونشست و آلودگی هوا بسیار گسترده است و حل هر کدام نیازمند فعالیت و وقت یک دولت است. در نتیجه باید عقل و حکمت در کنار مردم، صنعت و محیط‌زیست قرار بگیرد تا بتوانیم مسائل را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان برای موفقیت این مدل بهترین گزینه است؛ زیرا شهرک‌های علمی_تحقیقاتی و دانشگاه‌های بسیار توانمندی دارد و در صورتی که این مدل موفق نشود، قطعاً نیازمند یک بازنگری و ارائه مدلی جدید، شبکه‌سازی و بررسی چگونگی حل مسائل است.

کد خبر 552757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.