سهم ناچیز مدیریت شهری در آلودگی هوا/ رفع مشکلات اصفهان نگاه ملی می‌خواهد

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پژوهش‌های علمی نشان داده است که سهم مدیریت شهری در آلودگی هوا قابل توجه نیست، با این حال تاکید داریم که باید در مدیریت شهری این سهم اندک نیز برطرف شود.

رسول میرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شهر اصفهان به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی، موقعیت جهانی و قرارگیری در شاهراه مواصلاتی کشور، دارای حساسیت بیشتر در مقوله آلودگی هوا است، اظهار کرد: بسیاری از صنایع بزرگ و واحدهای صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر مستقر شده‌اند، زیرا قوانین زیست محیطی برای آلودگی هوای اصفهان پس از استقرار این صنایع مصوب و مدون شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری کاهش تردد خودروهای شخصی و استفاده از حمل‌ونقل عمومی پاک را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: پس از موضوع زاینده‌رود، دومین دغدغه شهروندان اصفهانی آلودگی هوا است که در طول سال شهر را درگیر خود کرده است.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در حوزه شهرسازی احداث خانه‌های سبز و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار است و برای ساختمان‌های جدید نیز موضوع پنل‌های خورشیدی در شورای اسلامی شهر دارای مصوبه است.

وی با اشاره به انجام اقدامات در حوزه عمرانی، ادامه داد: در زمینه تولیدات سازمان عمران شهرداری تلاش شده محصولات سازگار با محیط زیست با استفاده از مواد مرغوب تولید شود، همچنین مدیریت شهری در زمینه عملیات عمرانی پیوست‌های زیست محیطی را بررسی می‌کند.

میرباقری تصریح کرد: بر اساس یک مطالعه دانشگاهی خودروها در زمینه تولید CO۲ سهمی حداقل ۵۰ درصدی از آلودگی هوای اصفهان دارد، اما دیگر ذرات آلاینده که در اصفهان درصد بسیار بالایی دارد را نمی‌توان به حرکت خودروها در سطح شهر نسبت داد.

وی ادامه داد: پژوهش‌های علمی نشان داده است که سهم مدیریت شهری در آلودگی هوا قابل توجه نیست، با این حال تاکید داریم که باید در مدیریت شهری این سهم اندک نیز برطرف شود.

توسعه ناپایدار در اصفهان

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در زمینه مضرات مصرف سوخت مازوت، شورای اسلامی شهر اصفهان بارها تذکرات لازم را داده است، گفت: استانداری و سایر نهادهای درون استان اعلام کرده‌اند که موضوع استفاده از سوخت مازوت از دست استان خارج است، هرچند که ما معتقدیم مصرف مازوت با توجه به مشکلات آن، ظلم به شهروندان اصفهانی است و مدیریت شهری باید نسبت به این ظلم آشکار موضع‌گیری داشته باشد زیرا در حال حاضر اصفهان هوایی برای نفس کشیدن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: حل معضلات زیست‌محیطی بدون در نظر گرفتن توسعه پایدار امری محال و ناشدنی خواهد بود، این در حالی است که توسعه به هر قیمتی، بدون توجه به آسیب‌های زیست‌محیطی و آینده‌نگری می‌تواند بسیار مخرب عمل کند.

میرباقری با تاکید بر اینکه توسعه پایدار باید بر اساس اصول و قواعد آمایش سرزمین برنامه‌ریزی شود، اظهار کرد: توسعه بی‌رویه صنایع بدون در نظر گرفتن شرایط محیط زیستی، فعالیت و استقرار صنایع آجرپزی و واحدهای سنگ‌بری، وجود شهرک‌های صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری، حمل‌ونقل و ترافیک و تغییر کاربری اراضی، نمونه‌های بارز توسعه ناپایدار در اصفهان است.

وی ادامه داد: مشکلات امروز اصفهان ناشی از توسعه صنعتی آن بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های زیست محیطی است، متأسفانه داشتن نگاه برخوردار به استان اصفهان موجب شده است آن را بی‌نقص بدانیم، اما امروز آلودگی هوا، فرونشست و کمبود آب گریبان این کلان‌شهر را گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: مسئله آلودگی هوا باید در کنار مسئله آب در سطح ملی رفع شود، لذا از رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای رفع معضلات زیست‌محیطی، درخواست نگاه ملی به اصفهان را داریم.

کد خبر 552682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.