الگوگیری از تمدن غرب باعث مشکلات زیست‌محیطی شده است

سرپرست دانشگاه اصفهان گفت: مشکلاتی که در حوزه محیط‌زیست رخ‌ داده است به مبانی تمدن غربی بازمی‌گردد که در نتیجه، جدایی از خداوند، تنش انسان و تعارض به خلقت را موجب شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین هرسیج امروز _سه‌شنبه ۱۳ بهمن‌ماه _ در حاشیه کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط‌زیست اظهار کرد: مشکلاتی که در حوزه محیط‌زیست رخ داده است به مبانی تمدن غربی بازمی‌گردد که در نتیجه جدایی از خداوند، تنش انسان و تعارض به خلقت را باعث شده است.

وی افزود: هنگامی که منفعت‌گرایی و اصول‌گرایی به عنوان مبنا قرار گیرد و از خداوند غافل شویم، نتیجه عملی آن استثمار و تخریب محیط زیست خواهد بود. هنگامی که روند صنعتی‌شدن را در مباحث منافع شخصی پیش ببریم، نتیجه‌ای جز تخریب محیط‌زیست نصیب ما نمی‌شود؛ پیش‌تر همین موضوع در غرب مشاهده شده است.

سرپرست دانشگاه اصفهان ادامه داد: تمدن غرب به تفکر صنعت‌زدایی رسیده، بر تکنولوژی سطح بالا تاکید و عنوان «صنعتی شدن» به کشورهای جهان سوم منتقل شده است. تخریبی که در غرب شاهد آن بودیم، اکنون در کشورهای شرقی در جریان است.

وی تصریح کرد: کشورهای غربی متوجه شده‌اند که انسان باید رابطه‌ای مسالمت‌آمیز با طبیعت ایجاد کند، اما متأسفانه نگرش آن‌ها تنها محدود به خودشان است و مشکلات را به سمت کشورهای جهان سوم با ظاهری بسیار خوب تحت عنوان صنعتی شدن و آبادی هدایت کرده‌اند در صورتی که واقعیت چیز دیگری است.

هرسیج، الگو گرفتن از تمدن غرب را معضل دانست و گفت: انقلاب اسلامی یک روش جدید و استاندارد در رابطه با انسان، خداوند و جامعه ارائه داده است که دلیل موفقیت نبودن آن به الگوگیری از تمدن‌های دیگر بازمی‌گردد.

وی افزود: هنگامی که از مبانی خود استفاده کردیم مشکلی رخ نداد، اما زمانی که از مراکز دیگر الگو گرفتیم منجر به مشکلاتی شد؛ در انقلاب شوروی به نوعی انسانیت بشر زیر سوال رفت.

سرپرست دانشگاه اصفهان ادامه داد: به دلیل اینکه برنامه آماده‌ای نداشتیم و دانشگاه‌ها فعالیت اصلی خود را انجام ندادند، به سمت استفاده از نسخه‌های آماده‌ای رفتیم که منجر به مشکل شد؛ هنگامی که نسخه بیماری اشتباه باشد به یک یا چند شخص ضرر می‌زند؛ اما نسخه کشور، یک جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هرسیج اشاره کرد: در آیات قرآن آمده است که ما از زمین به دنیا آمده‌ایم، پس چرا باید با مادر خود این چنین رفتار کنیم تا نتیجه آن تخریب طبیعت و رسیدن به وضعیت کنونی شود؟ انسان وظیفه آباد کردن طبیعت و نه تخریب آن را برعهده دارد.

وی افزود: با توجه به این مسائل نگاه ما باید اصلاح شود؛ زیرا هنگامی که مبانی اصلاح نشود و سازشی میان دید ما نسبت به خدا، جامعه و طبیعت به وجود نیاید، مشکلی حل نمی‌شود. منفعت‌طلبی و استفاده از منابع برای منافع شخصی باید از بین برود.

کد خبر 552660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.