آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست+ زندگی نامه

مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی پس از حدود یک قرن عمر با برکت دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی پس از حدود یک قرن عمر با برکت و جهاد علمی و عملی، ساعتی قبل دار فانی را وداع گفت.

به همین مناسبت به مرور بخش‌هایی از زندگی ایشان می‌پردازیم:

ایشان در سال ۱۲۹۷ شمسی دیده به جهان گشود. پدر او عالم عارف، مرحوم آیت‌الله آخوند ملا محمدجواد صافی بود که علاوه بر تخصّص، تحقیق، تألیف و تدریس در گرایش‌های مختلف علوم اسلامی مانند فقه، اصول، کلام، اخلاق و حدیث، در زمینه هنرهای ارزشمندی چون شعر و خوشنویسی نیز سرآمد بود. زهد، تقوا، عشق به ولایت و فضیلت‌های علمی اخلاقی آن بزرگ‌مرد، از یک سو و مواضع قدرتمندانه او در سنگر امر به معروف و نهی از منکر و جبهه‌گیری‌های صریحش در برابر افکار انحرافی، غیرمتدیّنان، ظالمان و جابران آن روزگار از سویی دیگر، هر قدر که مردم گلپایگان را شیفته و مطیع محض او می‌کرد، هیئت‌حاکمه، خوانین و زورگویان را در برابرش شکننده‌تر می‌کرد؛ چنان‌که آنها همیشه او را سدّ راه اعمال خلاف شرع و بدعت‌گذاری‌های خود دیده و تا زنده بود از غیرت دینی و خشم الهی او می‌ترسیدند.

تحصیلات

حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی تحصیلات خویش را در رشته‌های ادبیات، کلام، تفسیر، حدیث و سطح (مکاسب) و (کفایه) در گلپایگان، ابتدا در خدمت عالم جلیل ملا ابوالقاسم مشهور به «قطب»، و سپس در محضر والد خود ادامه داد، و از سال ١٣۶۰ هجری قمری به قم حرم اهل‌بیت (ع) مهاجرت کرده و با حضور در مجالس درس و بحث اساتید بزرگ حوزه و مطالعه و تدریس و تحقیق، به تکمیل تحصیلات و تحقیقات علمی خویش پرداخت. ایشان مدتی به نجف اشرف مشرف شد و در جوار حرم مطهّر باب مدینه علم حضرت علی (ع) از محضر چند تن از مراجع بزرگ و فقهای عالی‌قدر استفاده کردند.

اساتید معظّم‌له

اساتید ایشان در قم، حضرات آیات حاج سیّد محمدتقی خوانساری، حاج سیّد محمد حجّت کوه‌کمره‌ای، حاج سیّد صدرالدین صدرعاملی، حاج سیّد محمدرضا موسوی گلپایگانی و در نجف اشرف، حضرات آیات حاج شیخ محمدکاظم شیرازی، حاج سیّد جمال‌الدین هاشمی‌گلپایگانی، حاج شیخ محمدعلی کاظمی‌خراسانی بودند و لیکن استادی که در ساختار شخصیت علمی و فکری معظّم‌له اثر بسیار سازنده‌ای داشته است و وجود علمی ایشان به او وابستگی کامل دارد، زعیم عالی‌قدر شیعه آیت‌الله العظمی بروجردی است که ایشان به مدت ۱۷ سال از آن حضرت در دروس و مباحث رسمی و در خلوت و جلوت و مناسبت‌های مختلف استفاده کرده، و از اصحاب خاص استفتای ایشان بوده است و در موارد بسیاری، پاسخ به مسائل مهمّ و یا تحقیق برخی از مباحث را به شخص ایشان ارجاع می‌داد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی مدت‌ها از ناحیه مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی امتحان خارج طلاب و فضلا را بر عهده داشتند. در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی ایشان و مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری (رحمه‌الله) از استان مرکزی به نمایندگی مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند، و همواره مواضع سیاسی و انقلابی و مذهبی ایشان مورد توجه نمایندگان منتخب در مجلس خبرگان بود، به‌طوری‌که وقتی فقیه گران‌قدر مرحوم آیت‌الله العظمی حائری (رحمه الله) به عللی استعفا داد، در جلسه علنی اعلام کرد: «رأی آیت‌الله صافی، رأی من است».

معظّم‌له از طرف بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان انتخاب شد و مدتی مسئولیت دبیری آن شورا را عهده‌دار بود. نظرات و مواضع مهم ایشان در شورای نگهبان در حفظ هویت اسلامی نظام و پاسداری از احکام، معروف و مشهور است.

کد خبر 552614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.