ناپایداری فضاهای سبز، پاشنه آشیل شهر اهواز

رئیس کمیسیون فضای سبز و محیط زیست شورای اسلامی شهر اهواز گفت: در مواردی مشاهده شده که فضای سبز باکیفیت و زیبا ایجاد شده و به بهره‌برداری رسیده است، اما پس از مدتی به علت نبود نگاه پایدارسازی بر آن، به چالش تبدیل شده‌ است.

محمد مهدی مطیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بزرگترین مشکلی که در حوزه محیط زیست و فضای سبز شهر اهواز وجود دارد، نوع نگاه مدیران و مسئولان به این حوزه است به‌گونه‌ای که آن‌ها همیشه یک نگاه فانتزی و درجه چندمی به محیط زیست و فضای سبز داشته‌اند.

وی افزود: این به آن معنا است که مسئولان اولویت را کار عمرانی قرار داده و اگر شرایط مهیا باشد به حوزه محیط زیست و فضای سبز می‌روند که یکی از ضروریات زندگی در عصر حاضر به ویژه در شهری مثل اهواز با شرایط خاص خود است.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز تاکید کرد: نوع نگاه مسئولان استانی باید تغییر کند و نگاهی توأم با ضرورت و اولویت به مقوله محیط زیست و فضای سبز ایجاد شود، پس از آن به سمت حفظ، نگهداری، ارتقا، توسعه و ایجاد فضاهای سبز حرکت کنیم تا بتوانیم شرایط بهتری را در کلان‌شهر اهواز داشته باشیم.

وی ادامه داد: سرانه فضای سبز اهواز بر اساس آمار اعلام شده بین هشت الی ۱۱ متر مربع است، این در حالی است که استاندارد این سرانه برای شهرهای معمولی ۲۰ الی ۲۵ متر مربع و در کلان‌شهرهای با آلودگی زیاد تا ۵۲ متر مربع سرانه فضای سبز وجود دارد.

مطیعی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم پیش از این در جهت ایجاد فضای سبز حرکتی انجام نشده است، اما پایدارسازی آن بخش مغفول مانده‌ای است که توجه کمتری به آن شده است و پایداری فضا نیز باید در نگاه ما جاری باشد.

وی با بیان اینکه نگاه به فضای سبز باید پایدار و توأم با افق چندین ساله در ایجاد و نگهداری آنها باشد، اضافه کرد: مشاهده شده که فضای سبز باکیفیت و زیبا ایجاد شده و به بهره‌برداری رسیده است اما پس از مدتی به علت نبود نگاه پایدارسازی، به چالش و پاشنه آشیل شهر تبدیل شده است، به گونه‌ای که بسیاری از پارک‌ها و فضای سبزها تبدیل به محلی برای مصرف مواد مخدر شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز خاطرنشان کرد: اولویت اول کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اهواز علاوه بر تغییر نگاه مسئولان، حفظ، نگهداری، سالم‌سازی فضای موجود و پس از آن ایجاد فضای سبز پایدار با توجه به سرانه هر منطقه است.

کد خبر 552600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.