تفاوت بین عفونت دست‌یابی به موفقیت و عفونت طبیعی کووید-۱۹ چیست؟

عفونت دست‌یابی به موفقیت زمانی رخ می‌دهد که افراد، یک یا دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، اما به ویروس کرونا آلوده شوند و علائم مربوط به آن را تجربه کنند؛ درحالی‌که عفونت طبیعی به شرایطی اطلاق می‌شود که فردی که به طور کامل واکسینه نشده است به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گونه اومیکرون ویروس کرونا که برای اولین بار در آفریقای‌جنوبی شناسایی شد، کشورهای زیادی در را سراسر دنیا تحت‌تأثیر قرار داده است. با وجود اینکه افراد زیادی در سراسر جهان واکسینه نشده‌اند، تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ درحال افزایش است. حتی افرادی که واکسینه شده‌اند نیز ممکن است دچار عفونت دست‌یابی به موفقیت شوند.

عفونت دست‌یابی به موفقیت و عفونت طبیعی کووید -۱۹ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

عفونت دست‌یابی به موفقیت زمانی رخ می‌دهد که افراد یک یا هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، اما به ویروس کرونا آلوده شوند و علائم مربوط به آن را تجربه کنند. در حالی که عفونت طبیعی به شرایطی اطلاق می‌شود که فردی که به طور کامل واکسینه نشده است به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شود. در موج اول شیوع بیماری کووید -۱۹، همه بیماران به عفونت طبیعی مبتلا شدند، اما در موج دوم و سوم بیشتر بیماران دچار عفونت دست‌یابی به موفقیت شده بودند.

چه عواملی باعث بروز عفونت دست‌یابی به موفقیت می‌شود؟

بروز عفونت دست‌یابی به موفقیت به این معنا نیست که واکسن دریافت شده بی‌تأثیر بوده است، افراد واکسینه شده ممکن است به دلایل مختلف به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شوند. هیچ یک از واکسن‌های ارائه شده در سراسر جهان صددرصد مانع بروز بیماری کووید -۱۹ نمی‌شود؛ این بدان معنا است که هیچ تضمینی وجود ندارد که واکسن کرونا باعث ایجاد ایمنی همیشگی می‌شود، بلکه واکسن‌ها قادر هستند که شدت بیماری را کاهش دهند. افراد باید حتی پس از دریافت واکسن کرونا اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند. علاوه بر این، میزان آنتی‌بادی تولید شده ناشی از دریافت واکسن کرونا با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند و خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ افزایش می‌یابد. همچنین زمانی که افراد با بیماران آلوده به ویروس کرونا در ارتباط نزدیک باشند، خطر ابتلاء به بیماری افزایش پیدا می‌کند. در نهایت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ویروس کرونا با گذشت زمان جهش پیدا می‌کند و ممکن است گونه‌های جهش یافته تأثیر واکسن‌های کرونا را خنثی کند و افراد را در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دهد. به همین دلیل توصیه شده است که افراد دوز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنند.

علائم عفونت دست‌یابی به موفقیت و عفونت طبیعی کووید -۱۹ چیست؟

شواهد ارائه شده نشان می‌دهد که علائم عفونت دست‌یابی به موفقیت نسبتاً خفیف‌تر از علائم عفونت طبیعی است. متخصصان معتقد هستند افرادی که واکسینه شده‌اند و به بیماری کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند، علائم خفیفی مانند بیماری سرماخوردگی را تجربه می‌کنند. رایج‌ترین علائم عفونت دست‌یابی به موفقیت شامل آبریزش بینی، سردرد، خستگی و عطسه بوده است. در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به عفونت طبیعی در بیمارستان بستری شده‌اند و علائم شدید بیماری را تجربه کرده‌اند.

چه اقداماتی انجام دهیم که خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ کاهش پیدا کند؟

به منظور کاهش خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در ابتدا باید واکسن کرونا را دریافت کنید، ممکن است واکسیناسیون خطر بروز بیماری را به صورت صددرصد کاهش ندهد اما خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، توصیه شده است که افراد همه اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند و از حضور در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب نیز دوری کنند.

کد خبر 552586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.